Företag i fokus:

DEBATT: Socialdemokraternas maktmonopol hotar demokratin

DSC_0005-1536x1025-1

Joakim Granberg, Realistpartiet
Foto: Shamash Oyal

Det spelar mindre roll hur Södertäljeborna röstar, Socialdemokraterna behåller ändå makten då flera partier möjliggör det.

Trots att Socialdemokraterna tappat väljare i varje kommunalval sedan 2002 så har partiet lyckats behålla makten, det skadar inte bara den demokratiska processen, det skapar också en plattform för maktmissbruk och korruption.

Att ha styrt Södertälje i över 100 år sedan 1912 (undantaget 1989–91) är Boel och Socialdemokraterna stolta över, men att långvariga styren oavsett politiskt parti skapar demokratiska och strukturella problem är något som de flesta forskare är överens om.

Långvarig makt leder till en ökad maktkoncentration där stora beslut kan fattas enbart av den styrande partitoppen, något vi sett tydliga exempel på som vid försäljningen av bostäder i Hovsjö där endast tre höga socialdemokrater tog beslutet och sedan hemligstämplade affären.

I valet 2022 så röstade Södertäljeborna för ett maktskifte, men anledningen till att S behåller makten närapå oavsett valutgång är att Boel Godner och hennes parti har lyckats väl med att måla upp en världsbild om att de är solen som övriga partier cirkulerar runt i väntan på sin tur att få stödja fortsatt S styre. För Boel har varit tydligt med att allt annat än ett S lett styre är ett mörkt styre, utan (S)olen så faller ett mörker över Södertälje. Endast hon och Socialdemokraterna kan styra Södertälje är budskapet.

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Så länge de övriga partierna som tillsammans har ca 70% av väljarnas stöd sväljer Boels världsbild så kommer S att fortsätta att styra Södertälje i 100 år till. För maktpartiet så spelar det inte så stor roll vilka tecken det är bakom S, det kan vara V och MP, eller varför inte MP, C, V och två vildar, eller till och med Moderaterna med MP.

”Tjänstemän blir lojala till den eviga makten”

Det primära är att S behåller kommunstyrelsens ordförande posten och därmed den operativa makten.

Tjänstemän blir lojala till den eviga makten som i sin tur möjliggör att S märkta småpåvar inte ens märker att det har varit ett val då allt rullar på som vanligt oavsett vilka partitecken det blir bakom S efter ett val. Det leder i sin tur till en kultur i stadshuset om att ”jag sköter mitt så sköter du ditt” – Inga tydliga rutiner och kontrollfunktioner, vilket i grunden är orsaken till alla skandaler vi sett genom åren.

(Annonslänk)

Tjänstepersoner har kunnat sälja ut kommunens bilar till reapriser, ett konsultbolag har i praktiken tagit över driften av samhällsbyggnadskontoret och ökat sina intäkter med över 450% från 2022 till 2023.

Det senaste och tydligaste exemplet är ändå driften av Farstanäs Camping då den S märkte tjänstepersonen (hans fru är en högt uppsatt Socialdemokrat) helt missat att det varit ett val, han körde på som vanligt och tyckte att det skulle vara en lyxkrog ute i farstanäs, så han beställde en för 30 miljoner och rev den väl fungerande restaurangen som redan nyligen byggts på platsen.

”Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner”

Alexander Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner till bolaget som kontrakterats av tjänstemannen, och nu ska en ny krog upphandlas ungefär som den som revs.
Miljontals kronor rakt i sjön och utan konsekvenser för ansvariga som vanligt.

Oavsett antal skandaler så plockar Boel fram teflon paraplyet och kör mantrat:
”För Södertäljes bästa samt ordning och reda.”

Men är det verkligen ordning och reda vi ser?
Är det verkligen för Södertäljes bästa att S får styra staden i all evighet?

För dig som vill ha förändring på riktigt – Rösta på Realistpartiet 2026!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Scanias kvartalsrapport – ”Den bästa i företagets historia”

Scania Levin

Foto: Pressbilder

Scania imponerar med kraftig tillväxt i tufft marknadsklimat. – Det är det bästa kvartalet någonsin i företagets historia, säger Christian Levin, vd för Scania, till SVT.

Scania fortsätter att bevisa sig som en stark aktör på marknaden för lastbilar och bussar genom att prestera imponerande resultat under andra kvartalet 2023. Företaget har mött utmaningarna på marknaden med framgång genom att visa på ökad efterfrågan och leverans av sina produkter.

Nettoomsättningen för Scania ökade med hela 36 procent och nådde 51,0 miljarder kronor under andra kvartalet 2023, jämfört med 37,4 miljarder kronor under samma period föregående år. Även den justerade rörelsemarginalen ökade betydligt, och vid 13,6 procent har företaget ökat sin lönsamhet. Scania har effektivt hanterat volymer, prissättning, produktmix och valutaeffekter, vilket har bidragit till den positiva utvecklingen.

– Scania presterade starkt, med en ökning av både leveransvolym och service-affären. Vårt justerade rörelseresultat ökade till rekordnoteringen 7,0 miljarder kronor, säger Christian Levin, i ett pressmeddelande.

En annan viktig framgångsfaktor för Scania är deras satsning på hållbara transportlösningar. Leveranserna av nollutsläppsfordon, Zero Emission Vehicles (ZEV), ökade med 9 procent till 71 fordon under det andra kvartalet. Serviceverksamheten var inte heller oväsentlig i framgången, med en ökning på 13 procent justerat för valutaeffekter.

Orderingången ökade med 9 procent och nådde 19 780 fordon under andra kvartalet. Detta bekräftar Scanias popularitet och starka ställning på marknaden, där deras produkter fortsätter att vara eftertraktade.

– Affärsklimatet är utmanande och vi har börjat att se en trend med något lägre aktivitet på vissa marknader men den totala efterfrågan på Scanias lastbilar ligger kvar på en hög nivå på våra viktigaste marknader, säger Christian Levin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 08:18
Senast uppdaterad: 1 september 2023 08:20

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors