Företag i fokus:

DEBATT: Socialdemokraternas maktmonopol hotar demokratin

DSC_0005-1536x1025-1

Joakim Granberg, Realistpartiet
Foto: Shamash Oyal

Det spelar mindre roll hur Södertäljeborna röstar, Socialdemokraterna behåller ändå makten då flera partier möjliggör det.

Trots att Socialdemokraterna tappat väljare i varje kommunalval sedan 2002 så har partiet lyckats behålla makten, det skadar inte bara den demokratiska processen, det skapar också en plattform för maktmissbruk och korruption.

Att ha styrt Södertälje i över 100 år sedan 1912 (undantaget 1989–91) är Boel och Socialdemokraterna stolta över, men att långvariga styren oavsett politiskt parti skapar demokratiska och strukturella problem är något som de flesta forskare är överens om.

Långvarig makt leder till en ökad maktkoncentration där stora beslut kan fattas enbart av den styrande partitoppen, något vi sett tydliga exempel på som vid försäljningen av bostäder i Hovsjö där endast tre höga socialdemokrater tog beslutet och sedan hemligstämplade affären.

I valet 2022 så röstade Södertäljeborna för ett maktskifte, men anledningen till att S behåller makten närapå oavsett valutgång är att Boel Godner och hennes parti har lyckats väl med att måla upp en världsbild om att de är solen som övriga partier cirkulerar runt i väntan på sin tur att få stödja fortsatt S styre. För Boel har varit tydligt med att allt annat än ett S lett styre är ett mörkt styre, utan (S)olen så faller ett mörker över Södertälje. Endast hon och Socialdemokraterna kan styra Södertälje är budskapet.

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Så länge de övriga partierna som tillsammans har ca 70% av väljarnas stöd sväljer Boels världsbild så kommer S att fortsätta att styra Södertälje i 100 år till. För maktpartiet så spelar det inte så stor roll vilka tecken det är bakom S, det kan vara V och MP, eller varför inte MP, C, V och två vildar, eller till och med Moderaterna med MP.

”Tjänstemän blir lojala till den eviga makten”

Det primära är att S behåller kommunstyrelsens ordförande posten och därmed den operativa makten.

Tjänstemän blir lojala till den eviga makten som i sin tur möjliggör att S märkta småpåvar inte ens märker att det har varit ett val då allt rullar på som vanligt oavsett vilka partitecken det blir bakom S efter ett val. Det leder i sin tur till en kultur i stadshuset om att ”jag sköter mitt så sköter du ditt” – Inga tydliga rutiner och kontrollfunktioner, vilket i grunden är orsaken till alla skandaler vi sett genom åren.

(Annonslänk)

Tjänstepersoner har kunnat sälja ut kommunens bilar till reapriser, ett konsultbolag har i praktiken tagit över driften av samhällsbyggnadskontoret och ökat sina intäkter med över 450% från 2022 till 2023.

Det senaste och tydligaste exemplet är ändå driften av Farstanäs Camping då den S märkte tjänstepersonen (hans fru är en högt uppsatt Socialdemokrat) helt missat att det varit ett val, han körde på som vanligt och tyckte att det skulle vara en lyxkrog ute i farstanäs, så han beställde en för 30 miljoner och rev den väl fungerande restaurangen som redan nyligen byggts på platsen.

”Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner”

Alexander Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner till bolaget som kontrakterats av tjänstemannen, och nu ska en ny krog upphandlas ungefär som den som revs.
Miljontals kronor rakt i sjön och utan konsekvenser för ansvariga som vanligt.

Oavsett antal skandaler så plockar Boel fram teflon paraplyet och kör mantrat:
”För Södertäljes bästa samt ordning och reda.”

Men är det verkligen ordning och reda vi ser?
Är det verkligen för Södertäljes bästa att S får styra staden i all evighet?

För dig som vill ha förändring på riktigt – Rösta på Realistpartiet 2026!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Hon kan bli SBBK:s första kvinnliga ordförande på 55 år

Ordforande-SBBK

Helena Lindström. Foto: LinkedIn / Alexander Isa

Helena Lindström föreslås som klubbens ordförande och kan därmed bli SBBKs första kvinnliga ledare på över 50 år. Detta rapporterar Lt.

I ett exceptionellt skifte efter mer än ett halvt sekel av kontinuerliga manliga ordföranden inom SBBK, står Helena Lindström på tröskeln att rista in sin plats i historien. SBBK har i 55 år formats av manliga ordföranden, men nu, när höstens årsmöte nalkas, förslås Helena Lindström, 50 år, som den första kvinnliga ordföranden.

Lindström har omfattande ledande erfarenhet inom ekonomi och IT, och som ägare av ett konsultföretag inom samma områden, gör detta Helena Lindström till en stark kandidat för att axla ordföranderollen.

– Jag har inte föreslagit mig själv utan det är medlemmar som har tyckt att jag skulle passa till den här posten och nu är jag i en plats i livet där ett sådant här uppdrag passar in. I mitt arbete i valberedningen har jag fått en god insyn i klubben och vilka frågor som är viktiga och det ser jag bara som en fördel när den nya styrelsen börjar arbeta, säger Helena Lindström, som klev av valberedning i juni efter fem år, till Lt.

Om hon blir vald till SBBK:s ordförande skulle det innebära att hon tar över efter Thomas Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 19:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors