Företag i fokus:

DEBATT: Socialdemokraternas maktmonopol hotar demokratin

DSC_0005-1536x1025-1

Joakim Granberg, Realistpartiet
Foto: Shamash Oyal

Det spelar mindre roll hur Södertäljeborna röstar, Socialdemokraterna behåller ändå makten då flera partier möjliggör det.

Trots att Socialdemokraterna tappat väljare i varje kommunalval sedan 2002 så har partiet lyckats behålla makten, det skadar inte bara den demokratiska processen, det skapar också en plattform för maktmissbruk och korruption.

Att ha styrt Södertälje i över 100 år sedan 1912 (undantaget 1989–91) är Boel och Socialdemokraterna stolta över, men att långvariga styren oavsett politiskt parti skapar demokratiska och strukturella problem är något som de flesta forskare är överens om.

Långvarig makt leder till en ökad maktkoncentration där stora beslut kan fattas enbart av den styrande partitoppen, något vi sett tydliga exempel på som vid försäljningen av bostäder i Hovsjö där endast tre höga socialdemokrater tog beslutet och sedan hemligstämplade affären.

I valet 2022 så röstade Södertäljeborna för ett maktskifte, men anledningen till att S behåller makten närapå oavsett valutgång är att Boel Godner och hennes parti har lyckats väl med att måla upp en världsbild om att de är solen som övriga partier cirkulerar runt i väntan på sin tur att få stödja fortsatt S styre. För Boel har varit tydligt med att allt annat än ett S lett styre är ett mörkt styre, utan (S)olen så faller ett mörker över Södertälje. Endast hon och Socialdemokraterna kan styra Södertälje är budskapet.

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Så länge de övriga partierna som tillsammans har ca 70% av väljarnas stöd sväljer Boels världsbild så kommer S att fortsätta att styra Södertälje i 100 år till. För maktpartiet så spelar det inte så stor roll vilka tecken det är bakom S, det kan vara V och MP, eller varför inte MP, C, V och två vildar, eller till och med Moderaterna med MP.

”Tjänstemän blir lojala till den eviga makten”

Det primära är att S behåller kommunstyrelsens ordförande posten och därmed den operativa makten.

Tjänstemän blir lojala till den eviga makten som i sin tur möjliggör att S märkta småpåvar inte ens märker att det har varit ett val då allt rullar på som vanligt oavsett vilka partitecken det blir bakom S efter ett val. Det leder i sin tur till en kultur i stadshuset om att ”jag sköter mitt så sköter du ditt” – Inga tydliga rutiner och kontrollfunktioner, vilket i grunden är orsaken till alla skandaler vi sett genom åren.

(Annonslänk)

Tjänstepersoner har kunnat sälja ut kommunens bilar till reapriser, ett konsultbolag har i praktiken tagit över driften av samhällsbyggnadskontoret och ökat sina intäkter med över 450% från 2022 till 2023.

Det senaste och tydligaste exemplet är ändå driften av Farstanäs Camping då den S märkte tjänstepersonen (hans fru är en högt uppsatt Socialdemokrat) helt missat att det varit ett val, han körde på som vanligt och tyckte att det skulle vara en lyxkrog ute i farstanäs, så han beställde en för 30 miljoner och rev den väl fungerande restaurangen som redan nyligen byggts på platsen.

”Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner”

Alexander Rosenberg (M) panikstoppade bygget men får nu böta nära sex miljoner till bolaget som kontrakterats av tjänstemannen, och nu ska en ny krog upphandlas ungefär som den som revs.
Miljontals kronor rakt i sjön och utan konsekvenser för ansvariga som vanligt.

Oavsett antal skandaler så plockar Boel fram teflon paraplyet och kör mantrat:
”För Södertäljes bästa samt ordning och reda.”

Men är det verkligen ordning och reda vi ser?
Är det verkligen för Södertäljes bästa att S får styra staden i all evighet?

För dig som vill ha förändring på riktigt – Rösta på Realistpartiet 2026!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

9FD130F5-3A2C-4402-A113-14E66688C067

Foto: Arkivbild / Pxfuel

En man fick polisen att rycka ut efter att ha ringt in och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet, men istället hittades han på en pub i centrala Södertälje. Nu dömds han till böter för det falska larmet

Den 30 januari i år hände en händelse som ledde till onödig utryckning av flera polispatruller. En 50-årig man hade ringt in till larmcentralen och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet. Efter att polisen snabbt svarade på larmet upptäcktes dock att mannen inte befann sig i sin lägenhet, utan istället var på en pub i centrala Södertälje.

Det visade sig att hans uppgifter om den hotande eldsvådan var falska. Att ringa in falska larm är allvarligt och kan få allvarliga konsekvenser för både polisens resurser och för de personer som kan ha behövt hjälp samtidigt som resurserna var upptagna med det falska larmet. Som ett resultat av den oriktiga uppgiften har mannen nu åläggts att betala böter för sitt handlande.

Mannen är tidigare dömd för hot mot tjänsteman och penningtvättsbrott och bötfälls nu till böter för falskt larm på 6600 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:50

Räddningstjänsten ryckte ut – Pojke fastnade i löpband

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Räddningstjänsten tillkallades till Geneta efter att larm om ett räddningsuppdrag. Väl på plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband.

Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen i området Geneta strax efter klockan 17:00. Olyckan utspelade sig i en lägenhet i Geneta strax efter klockan 17:00. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för att bistå med hjälp efter larm från SOS.

På plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband, men lyckligtvis hade pojken själv lyckats befria sig från löpbandet innan räddningstjänsten anlände, och ingen extern hjälp krävdes för att befria honom.

Trots att pojken hade mindre blödningar till följd av händelsen bedömdes skadorna vara lindriga och inget besök på sjukhus var nödvändigt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 19:29
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors