Företag i fokus:

Forskaren om upplevd rasism: ”Kommunen utmålar gruppen”

Pr

Sonya Aho (Assyriska föreningen), forskaren Nazem Tahvilzadeh, Birgitta Kaya (S:t Afrems kyrka) och Besim Aho (S:t Jacobs kyrka).
Foto: Privat.

Initiativet Tryggare Södertälje anordnade en föreläsning med statsvetenskapsdocenten Nazem Tahvilzadeh, där deltagare delade med sig av sina erfarenheter av stigmatisering, fördomar och rasism. – Gruppen kollektivt skuldbeläggs för många olika negativa handlingar, säger Tahvilzadeh till Telgenytt.

Initiativet Tryggare Södertälje, som representerar tiotusentals invånare, organiserade en välbesökt föreläsning med forskaren Nazem Tahvilzadeh som hölls på Suryoyocenter i Geneta. Något likande gränsöverskridande möten har inte funnits på över 40.

– Jag var både hedrad och imponerad av gästfriheten, mångfalden och den stora uppslutningen. Jag blev också mycket illa berörd av vittnesmål om hur våld, diskriminering och rasism upplevs av Södertäljebor som försöker leva helt vanliga liv. På det stora hela är mitt intryck att deltagarna uppfattar kommunföreträdares kollektiva skuldbeläggande som ett stort problem och att det finns en vilja till dialog och samverkan för att förändra bilden.

Hur skulle du beskriva de erfarenheter av stigmatisering som assyrier/syrianer i Södertälje har delat med dig?

– Jag har deltagit i liknande samtal i flera städer i landet och det slår mig att assyrier/syrianers erfarenheter speglar hur andra minoritetsgrupper eller förortinvånare upplever rasismen. Deltagarna berättade att omvärlden har en negativ bild av staden som belamrad med invandring och livsfarlig kriminalitet.
En ung kvinna sa att elever i en skola i Stockholm liknade Södertälje med en Brasiliansk ”favelas”, extremt fattiga kåkstäder. Stigmatiserande uttalanden om Södertälje som dålig plats skapar en ”en tung filt över våra sinnen”, sa en annan kvinna och menade att ”en trösklarnas stad” har uppstått som hindrar individers frihet. Man skäms för att säga att man är från Södertälje eller att man är assyrier/syrian sa flera personer. Man döljer det från sitt CV när man söker arbete och ser det som ett hinder att ”få vara med som alla andra”, säger Tahvilzadeh

Samtidigt upplever forskaren att att brottsligheten också är ett pågående trauma som många vill göra någonting åt.

– Man önskar att man hade kommunledningens förtroende att inkluderas i det brottsförebyggande arbetet, till exempel genom att få sitt föreningsliv erkänt som en resurs för ungdomars möjligheter. Osynliggörande av gruppens positiva strävanden är en frustration som jag tycker många uttryckte. Oavsett vad man försöker göra åt problemen i staden så utmålar kommunen gruppen som problemet. 

Vad anser du om kommunens påstådda roll i att bidra till en negativ bild av assyrier/syrianer?

– En man på mötet så att de senaste fem åren har kommunledningen fokuserat på frågor om kriminalitet i både lokal och riksmedia. Problemet är att socialdemokratin, med olika koalitioner över åren, problematiserat invandringen och segregationen i Södertälje som ett stort problem, och nu talar man uteslutande om kriminalitet.
Från kritik mot ebo-lagen, bristande stöd till nyanlända och integrationspolitik har kommunen börjat fokusera på medborgares fusk, bedrägerier, kriminalitet, korrupta tjänstepersoner med utländsk bakgrund, ”tystnadskultur”, ”parallellsamhällen” och ”kriminella klaner” osv.
Den stora mobiliseringen runt konferensen om ”Kommuner som brottsplats” och agendan för arbete mot organiserad brottslighet i strategin ”Pax”(Polisens och kommunens gemensamma arbete mot organiserad brottslighet) är tecken på detta, säger han och fortsätter.

Forskaren Nazem Tahvilzadeh på plats i Södertälje.
Foto: Privat

– Detta reser frågan om vad Socialdemokratins nya roll är i staden? Ska partiet förebygga och åtgärda brottslighet och andra sociala problem genom robust arbetsmarknads-, välfärds-, kultur- och fritidspolitik?  Eller ska man bli förvandla kommunen till en polisiär underavdelning som låter andra aktörer bestämma hur man ska förstå samhällsproblem? Nuvarande koalition har slagit in på den senare banan vilket säkert gynnar makthavarna individuellt, men det är en usel strategi för ett enat Södertälje. Vilka är idéerna om möjligheternas Sverige? 

Nazem Tahvilzadeh menar att problemet inte ligger i de strategier som används för att bekämpa grov kriminalitet. Istället står kommunen inför en utmaning där handlingar utförda av enskilda individer ofta ses som representativa för hela grupper, vilket leder till orättvisa generaliseringar.

– Brottslighet rasifieras. Istället för att se till de sociala faktorerna bakom kriminalitet anklagar kommunen på både subtila och direkta sätt ett ”parallellsamhälle” vara orsaken. Med parallellsamhället menar man olika invandrargrupper och deras barn och skiljer dessa från ”goda svenskar”. Frågan är vilken nytta en socialdemokrati gör som inte längre pratar om klassamhället, om inkomstskillnader, om sociala rättigheter och lika möjligheter?

Många assyrier/syrianer berättade att de känner att de utsätts för rasism. Hur skulle du beskriva det och delar du den bilden?

– Rasismen uttrycker sig på två sätt. För det första att gruppen kollektivt skuldbeläggs för många olika negativa handlingar vilket gör att det mångkulturella Södertälje uppfattas vara negativt i sig. För det andra så osynliggörs det enorma bidrag som invandrargrupper, däribland assyrier/syrianer, gör och har gjort för Södertälje som stad. Utan invandringen hade Södertälje och Sverige stannat.

Fullt hus när Nazem Tahvilzadeh gästade Suryoyocenter i Geneta
Foto: privat.

– Att assyrier/syrianer skulle leva i ett eget samhälle är en rasistisk föreställning. Det målar en bild av det mångkulturella svenska samhället som ett biljardbord med hårda bollar som studsar mot varandra utan viljan att interagera. I själva verket är det svenska samhället mångkulturellt välfungerande där minoritetsgruppers framgångar genom samspel med svenskheten: pliktkänslan att arbeta, robust föreningsliv, fackligt och partipolitiskt engagemang, universitetsstudier och beundransvärda karriärer i privat och offentlig sektor, författare och kulturpersonligheter, fotbollsproffs, entreprenörskap som bidrar till levande innerstäder, kultur och möten med mera.

Vilken inverkan tror du att stigmatiseringen och diskrimineringen kan ha för påverkan på folkgruppen på lång sikt? 

– Föreställningen att gruppen lever i ett ”parallellsamhälle” som fungerar som en plattform för kriminell organisering skuldbelägger invandrare och deras barn för sociala problem som skapas av det svenska samhället. Svensk integrationspolitik har historiskt syftat på ömsesidighet: invandraren blir svensk och svenskheten förändras med mångkulturalismen. Detta har hänt i vårt land där en tredjedel av befolkningen har utländskt påbrå. Vad som betonas av regeringar och kommuner nu är en assimilationspolitik som mer eller mindre sammankopplar personlig framgång med ambition att bli ”svensk”. En ung kvinna sa på mötet att hon känner sig som svensk/assyrier och många andra beskrev sig själva som stolta södertäljebor eller ”tälje-tokar”. 

– När politiska makthavare stigmatiserar en särskild etnicitet eller kulturell gemenskap för problematiskt ger detta klartecken för andra att göra likadant. Normerna om en ”dålig” minoritetsetnisk identitet och en ”god” svenskhet är inte bara fantasier utan skapar komplex i människors självbilder. Historiskt har assyrier/syrianer goda skäl att bekräfta sin etniska särart vilket många befarar kan försvinna i och med att ungdomar ser negativt på sin identitet. Forskning om mångspråkighet och -kultur visar att barn och ungdomar mår bäst av att bejaka sina olika identiteter, även de minoritetsetniska, genom hemspråk och kontinuerliga möten och gemenskaper. Många på mötet påtalade därför oro om barnens framtid och deras självbilder i takt med ökad rasism. Jag har samma oro för mina barn också, säger statsvetenskapsdocenten Nazem Tahvilzadeh.

Läs även: – Agerar mot upplevd diskriminering – bjuder in DO

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 11:00
Senast uppdaterad: 25 april 2024 12:57

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nykvarns Innebandy får en egen låt – ”Vilken grej”

Namnlost-3-1

Foto: privat

En egen låt, en hymn eller kampsång! Ja kalla det vad ni vill.

I ett samarbete mellan Hillstedt Music, Nykvarns Innebandy Förening och supportrar från Steelersfamiljen har det tagits fram en låt ”Vi E Nyk Nykvarn” som hyllar Nykvarns Innebandy Förening i stort men herrlagets avancemang till högsta ligan SSL i synnerhet.

Låten premiärspelades inför publiken på hemmamatchen i söndags emot Hagunda och den togs emot med applåder och jubel! Efter matchen hördes publiken nynna på låten och även textraden ”Nyk, Nykvarn” hördes bland publiken som lämnade Furuborg efter en seger!

Även dom nytryckta t-shirtsen var otroligt populära och bars stolt av många.
Att det kommer bli succé och att den kommer spelas på föreningens samtliga hemmamatcher känns givet.

Några tankar kring låten.

– Tycker det är fantastiskt, föreningen gör ett enormt jobb för att föra oss framåt. Förutom att låten kan få igång publiken så visas och syns vi på flera plan, tycker de visar på eldsjälar samt att folk brinner för det här lika mycket som vi spelare gör, säger Karljohan Ahlroth #87, Kapten Herrar SSL.

Låten får en egen T-shirt. Foto: Privat

– Äntligen en Nyken låt var min första tanke som fostrad innebandyspelare i Nykvarn. Alla stora föreningar har en egen låt, därför känns det extra mäktigt att lilla Nykvarns Innebandy förening har fått en egen låt. Det är också en ära att få ha medverkat med sång i låten och vi har haft väldigt kul på vägen, säger Elin Källström #8 Damer Div. 1

– Att få vara med och sätta något form av avtryck både i ”Nyken” och föreningen, vilken grej! Dessutom är låten en riktig jävla hit, som kommer spelas flitigt på alla former av sammankomster framöver, säger Madeleine Rigogiannis Granlöf, #steelersfamiljen Supporter

– Vi E Nyk Nykvarn representerar allt det Nykvarns Innebandy är. Engagemang, glädje, samhörighet, och kärlek till vår förening och idrott och det som tillsammans är vår Steelersfamilj, säger Mathias Larsson Carlander, Ordförande Nykvarns Innebandy

Låten släpps fredag 22/12 kl. 00:00 på Spotify, Youtube Music, Instagram, Facebook, TikTom mfl. p.s. På julafton släpps musikvideon till låten på YouTube d.s.

Under inspelningen. Foto: Privat

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 22 december 2023 01:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors