Företag i fokus:

Hotellplaner vid Torekällberget fortsätter efter ny dom

2021_12_nyskiss2_1200x550-1

Fastighetsägaren Qetar/TKB Development vill bygga ett värdshus med hotell på Torekällberget.
Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Efter att tidigare ha stoppats på grund av parkeringsfrågor, har nu Södertälje kommun och fastighetsägaren fått delvis gehör i Mark- och miljödomstolen för sina hotellplaner vid Torekällberget.

Södertälje kommun och fastighetsägaren Joakim Nordlund fortsätter kampen för att realisera ett hotell vid Torekällberget. Mark- och miljödomstolen gav nyligen sitt stöd till kommunens parkeringslösning, vilken tillåter användning av en befintlig parkering vid friluftsmuseet för det planerade hotellet.

(Annonslänk)

”Parkeringen har tillräcklig kapacitet för att tillgodose parkeringsbehovet för båda dessa verksamheter, med undantag för ett fåtal dagar per år. Mark- och miljööverdomstolen bedömer därför att det framgår att det behov av parkeringsplatser som planen genererar är möjligt att tillgodose.”, skriver domstolen i beslutet.

Därför bedömer domstolen att detaljplanen uppfyller de krav som ställs av plan- och bygglagen när det gäller parkeringssituationen.

”Det finns således inte skäl att av den anledningen upphäva detaljplanen.”, skriver Mark- och miljödomstolen.

Trots detta skickades ärendet tillbaka till domstol för ytterligare prövning av andra aspekter i planen, efter att lokala föreningar och enskilda invånare hade uttryckt oro över projektets påverkan på det lokala kulturarvet och infrastrukturen.

hotell

 Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 13:38
Senast uppdaterad: 25 april 2024 13:38

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Polisen hittade en pistol i skogen – Tre män anhölls

2022_03_polis-tingsratt

Arkivbild

Tre unga män, åldrarna 17, 18 och 20 år, greps under en polisinsats i Geneta, Södertälje, misstänkta för grovt vapenbrott. Samtliga personer misstänks ha kopplingar till kriminella nätverk.

Natten mot tisdagen stoppade polisen ett fordon i Geneta och grep samtliga tre män som befann sig i bilen. Männen är sedan tidigare kända av polisen och har tidigare misstänkts för flera grova brott.

Två av personerna har tidigare varit inblandade i mordutredningar. Bland annat var 17-åringen tidigare misstänkt för mordet på en 19-åring under hösten 2022. Den gripne 18-åringen friades den 5 juli för medhjälp till mord i Saltskog när en svart moped körde in i ett bostadsområde i Saltskog och en av männen på mopeden avfyrade flera skott. Vapnet, en Kalashnikov, hittades vid en husrannsakan i Västergård den 25 april.

I samband med gripandet natten mot tisdagen sökte polisen av området med hjälp av en hund, som lyckades hitta en pistol i ett skogsparti inte långt från platsen där männen greps.

De tre männen, som misstänks ha kopplingar till ett kriminellt nätverk, anhölls misstänkta för grovt vapenbrott, men släpptes senare på fri fot.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 10:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors