Företag i fokus:

Hotellplaner vid Torekällberget fortsätter efter ny dom

2021_12_nyskiss2_1200x550-1

Fastighetsägaren Qetar/TKB Development vill bygga ett värdshus med hotell på Torekällberget.
Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Efter att tidigare ha stoppats på grund av parkeringsfrågor, har nu Södertälje kommun och fastighetsägaren fått delvis gehör i Mark- och miljödomstolen för sina hotellplaner vid Torekällberget.

Södertälje kommun och fastighetsägaren Joakim Nordlund fortsätter kampen för att realisera ett hotell vid Torekällberget. Mark- och miljödomstolen gav nyligen sitt stöd till kommunens parkeringslösning, vilken tillåter användning av en befintlig parkering vid friluftsmuseet för det planerade hotellet.

(Annonslänk)

”Parkeringen har tillräcklig kapacitet för att tillgodose parkeringsbehovet för båda dessa verksamheter, med undantag för ett fåtal dagar per år. Mark- och miljööverdomstolen bedömer därför att det framgår att det behov av parkeringsplatser som planen genererar är möjligt att tillgodose.”, skriver domstolen i beslutet.

Därför bedömer domstolen att detaljplanen uppfyller de krav som ställs av plan- och bygglagen när det gäller parkeringssituationen.

”Det finns således inte skäl att av den anledningen upphäva detaljplanen.”, skriver Mark- och miljödomstolen.

Trots detta skickades ärendet tillbaka till domstol för ytterligare prövning av andra aspekter i planen, efter att lokala föreningar och enskilda invånare hade uttryckt oro över projektets påverkan på det lokala kulturarvet och infrastrukturen.

hotell

 Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 13:38
Senast uppdaterad: 25 april 2024 13:38

Hotfull SD-politiker varnas – Försökte påverka rekrytering

AA41BDFC-7C63-4A9B-B414-864057E3EF50

Foto: Pressbild SD/Kriminalvården. Montage: Alexander Isa

En anställd på fängelset Hall varnades för att försökt påverkar en rekryteringsprocess. Enligt Kriminalvårdens policy bröt hans agerande mot anstaltens korruptionsförebyggande arbete. Nu kan Telgenytt avslöja att mannen är en SD-politiker i Södertälje som har flera uppdrag i kommunen.

Det var i juni som anstalten Hall varnade en anställd för att ha försökte påverka en rekryteringsprocess.

Nu kan Telgenytt avslöja att mannen, som är i 50-års åldern, innehar flera uppdrag i Södertälje kommun och representerar Sverigedemokraterna. Bland annat sitter han som är 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige och 2:e vice ordförande för Telge Fastigheter AB.

Enligt anstalten försökte mannen påverka flera rekryterare genom att rekommendera en specifik kandidat. Under rekryteringsprocessen vid anstalten visade SD-politikern även upp en tjänstebricka från ett privat bolag för att understryka sin ställning.

När en personalhandläggare tillrättavisade mannen och uppmanade att inte lägga sig i rekryteringen, blev han mycket aggressiv och kasta en pappersmugg mot handläggaren. Enligt vittnesmål från kollegor var hans beteende väldigt hotfull och obehaglig.

Det aggressiva beteendet anmäldes.

Till Halls personalansvarsnämnd framförde SD-politikern att han inte ansåg sig vara hotfull eller aggressiv samt att han inte försökte påverka rekryteringen. Under ett personalsamtal berättade han att han inte mindes om han hade kastat pappersmuggen.

Trots mannens förnekanden finner personalansvarsnämnden inte skäl att ifrågasätta vittnesmålen från medarbetare som bevittnade händelsen. Ett beteende som straffades med en varning, konstaterar personalansvarsnämnden i beslutet.

Enligt Andreas Birgersson, vice ordförande för Sverigedemokraterna Södertälje, har mannen varit i kontakt med partiet och informerat dem om incidenten.

– Han har berättat vad han är anklagad för och hans version av händelserna. Han har aldrig gett oss anledning att tvivla på honom. Detta verkar för oss vara ett personalärende och vi har ingen intention att lägga oss i ärendet, säger Andreas Birgersson till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 03:30
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 16:38

Trafikolycka på Enhöraleden – Person förd till sjukhus

Olycka räddningstjänsten 21

Arkivbild

En person har fört till sjukhus efter en singelolycka på Enhörnaleden ett fordon körde av vägen. Detta är den andra olyckan på samma sträcka inom loppet av en vecka.

Klockan 15:14 påkallades räddningstjänstens närvaro vid Lina Hage efter att SOS Alarm hade mottagit samtal om en bilolycka. Enligt SOS Alarm rörde det sig om en singelolycka som inträffade på Enhörnaleden. Räddningstjänsten, polisen och ambulansen ryckte omgående ut till platsen där de fann att ett fordon hade kört av vägen.

En person skadades i olyckan och fördes till sjukhus för vård av sina lindriga skador. Det exakta händelseförloppet och orsaken till olyckan är ännu inte känt och kommer att undersökas av polisen.

Olyckan är den andra på samma sträcka inom loppet av en vecka. Den 12 juli inträffade en annan trafikolycka på Enhörnaleden, där en person fick föras till sjukhuset med hjälp av en ambulanshelikopter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juli 2023 15:12
Senast uppdaterad: 17 juli 2023 15:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors