Företag i fokus:

KRÖNIKA: Jag glömmer aldrig folkmordet på mitt folk

Sham

Folkmordsåret 1915. / Shamash Oyal, Telgenytt
Foto: AP

I skuggorna av historien, där minnen ropar ut sanningen, vilar ett sorgligt kapitel som väcker smärta och bitterhet hos mina människor. Det är berättelsen om Seyfo, en tragisk och ofta bortglömd episod av massakrer och förföljelse som drabbade mitt folk assyrier/syrianer, men också armenier och pontiska greker. Denna krönika är en hyllning till dem som föll offer och en påminnelse om det mörker som en gång svepte över folkgrupperna.

För att förstå Seyfo måste vi resa till början av 1900-talet, till det Ottomanska riket som brann i oroligheter och etniska spänningar. I denna tumultartade tid blev våra folk offer för en systematisk kampanj av förtryck och våld. Assyrier/syrianer, armenier och pontiska greker, trots sina skilda kulturer och traditioner, delade ödet av att vara minoriteter i en alltmer intolerant omgivning.

Seyfo, eller ”svärdets år”, som det översätts till, var en fas av brutalitet och förödelse. Våra städer och byar brändes ned, våra hem plundrades och våra närmaste och kära mördades utan barmhärtighet. Kvinnor och barn föll offer för övergrepp och förnedringar som fortfarande ekar i våra kollektiva minnen.

Det mest hjärtslitande är kanske inte bara den fysiska förlusten av liv, utan också förstörelsen av våra gemenskaper och kulturella arv. Kyrkor och historiska platser förstördes, och tusentals år av historia utplånades i en desperat strävan att utrota vår existens. Seyfo var inte bara ett brott mot människoliv, det var ett angrepp på vår identitet och vår rätt till existens.

Även om Seyfo har passerat från dåtiden till historien, fortsätter dess arv att påverka oss djupt. Många av oss bär fortfarande ärr av förlust och trauma från den tid då våra förfäder tvingades fly från sina hem och söka en fristad i främmande länder. Men trots de lidanden vi har upplevt och det förrädiska försöket att utplåna oss, står vi fortfarande här, stolta och motståndskraftiga.

Ello Amno överlevde folkmordet Seyfo 1915 och bosatte sig i Södertälje mot slutet av sitt liv. Han avled i början av 2000-talet. Foto: Privat

Ello Amno från Södertälje avled under början av 2000-talet. Han var den sista överlevande av Seyfo-folkmordet. Under sitt liv upplevde Ello Amno mycket lidande. På bilden syns hans tårar falla efter att han delat med sig av de fasansfulla händelserna från Osmanska riket.

Jag sänder mina kondoleanser till hans nära och kära.

I dag, när vi reflekterar över Seyfo och dess smärtsamma arv, måste vi komma ihåg att vi är mer än bara offer för historiens grymhet. Vi är överlevare, vi är bärare av en rik och mångskiftande kultur, och vi är värdiga att minnas och hedras. Genom att hålla minnet av Seyfo levande hedrar vi de som föll och förbinder oss att kämpa för rättvisa och försoning i en värld som fortfarande lider av konflikter och intolerans.

Så länge jag lever ska jag inte glömma folkmordet på mitt folk. Seyfo kommer att förbli en del av mitt arv och en påminnelse om vår styrka och vår envishet att överleva. Vi kommer att minnas, vi kommer att hedra och vi kommer aldrig att låta världen glömma.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 21:35
Senast uppdaterad: 25 april 2024 22:11

UPPGIFTER: Rymning från SIS – Stor polisinsats

02BC8398-5092-4B22-99B5-67985A021071

Läsarbilder

På söndagseftermiddagen genomförde polisen ett omfattande polispådrag i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt kopplades insatsen till en rymning från ett SiS-boende.

Vid 18-tiden på söndagseftermiddagen vittnade flera personer om ett stort polispådrag vid centralstationen i Södertälje. Uppemot åtta polisbilar befann sig på platsen. Enligt en uppgiftslämnare till Telgenytt rör det sig om en rymning från SiS-boende, där en person grips efter en intensiv polisjakt.

Uppgifter till Telgenytt indikerar att den gripne är en pojk som ska ha rymt från SiS. Polisen ska ha spårat och fångat in pojken efter en polisjakt som avslutade vid centralstationen i Södertälje.

– Polisen pepparsprejade honom i ansiktet innan de grep honom, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Uppdatering:

– En efterlyst person hittades i Södertälje och var väldigt våldsam och greps därför för våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman, säger polisen till Telgenytt.

Enligt uppgifter rör det sig om att en person rymt från ett Sis-boende, stämmer uppgifterna? 

– Det kan stämma, men inget jag kan gå in på just nu, avslutar Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Läs även: – UPPGIFTER: Sprängningen i Ronna – Anställd på Sis vägrade smuggla in mobil

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 16:59
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 18:06

Täljerevyn kammade hem SM-guldet till Södertälje

TR

Foto: Täljerevyn

Revy-SM 2023 avslutades på lördagskvällen i Oskarshamn med en framgång för Täljerevyn från Södertälje. Efter fyra dagars tävlande stod det klart att deras bidrag ”Älskar min EPA” tog hem segern i kategorin ”Sång och musik”.

Årets upplaga av Revy-SM, som hölls i Oskarshamn, kulminerade på lördagskvällen med spänning och glädje. Bland de deltagande revygrupperna fanns återigen Täljerevyn från Södertälje, som visade upp sin kreativitet och talang på scenen. Efter dagar av tävlande och underhållning kunde de stolt ta hem guldet i kategorin ”Sång och musik”.

Täljerevyn hade skickat in inte mindre än fem bidrag till årets Revy-SM, där regissören Lasse Karlsson spelade en central roll i skapandet av deras framträdanden. Deras bidrag bestod av föreställningarna ”Älskar min EPA” av Roland Cox och Alva Westerberg, ”Eget godis på bio” av Lasse Karlsson själv, ”Lösning på elförsörjningen” av Torbjörn Wrigh, ”Restaurangen som var en kiosk” också av Lasse Karlsson samt ”Kringelgumman” av Marina Nyström.

Tävlingen pågick under fyra dagar, där revygrupper från olika delar av landet samlades för att visa upp sina bästa inslag och underhållning på scenen. Efter en noga övervägd bedömning från juryn kunde Täljerevyn glädjas över att deras föreställning ”Älskar min EPA” tog hem förstaplatsen i kategorin ”Sång och musik”.

Revy-SM 2023 har således avslutats med en lysande prestation från Södertäljes egna Täljerevyn, som visat att de är en kraft att räkna med inom svensk revykonst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 00:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors