Företag i fokus:

Bröderna Ashour och Andre tar över Coops tidigare lokal

11223344556677

Foto: Alexander Isa

Bröderna Ashour och Andre Anwer tar över den före detta Coop-butiken på Klockarvägen i Geneta. Planen är att öppna livsmedelsbutiken VARDAX marknad med fokus på både svenska och internationella varor. En intervju genomfördes för att få reda på deras planer och tankar inför den kommande etableringen.

– Vi såg potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger bröderna till Telgenytt, och berättar att de tar tjänstledigt från Scania för att följa drömmen.

Bröderna Ashour, 32, och Andre, 24, båda med en maskiningenjörsexamen i bagaget från KTH samt MBA – Internationell marknadsföring vid EU Business School Barcelona, öppnar inom kort sin nya livsmedelsbutik i Geneta, men exakt öppningsdatum hålls hemligt. På deras Instagramsida pågår en tävling där följare kan gissa öppningsdatumet för chansen att vinna ett presentkort värt tusen kronor. Tävlingen avslutas den första maj.

Idag är båda tjänstemän på Scania, men de har tagit tjänstledigt för att satsa helhjärtat på sin dröm och den egna verksamheten.

– Jag har alltid sagt att Scania är en riktigt bra arbetsgivare. Scania sitter i hjärtat. Men å andra sidan, vi kommer från en entreprenörsfamilj. Vår äldre bror driver eget företag utomlands. Farsan har alltid haft eget och vi har blivit inspirerade av det de har lyckats åstadkomma och följa den vägen, säger Ashour.

Coop på Klockarvägen i Geneta blir livsmedelsbutiken VARDAX.
Bild: Kartor

Den nya livsmedelsbutiken på Klockarvägen kommer att erbjuda en mix av svenska och internationella varor i syfte att attrahera både gamla och nya kunder. Nu ser de fram emot att etablera sig som en lokal handelsplats.

– Vi har alltid haft entreprenörskap i blodet, och att driva eget känns helt rätt. När den här lokalen blev ledig såg vi potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger yngre brodern Andre.

Bröderna har lång erfarenhet inom livsmedelsbranschen och har tidigare ägt två butiker. När de fick kännedom om att lokalen blev tillgänglig för nya aktörer skickade de in en förfrågan om att hyra lokalen, men det fanns flera intressenter och konkurrensen var stenhård.

– Det var inte enkelt att ta över lokalen. Det hölls många intervjuer av hyresvärden för att hitta rätt personer och rätt företag, men också för att säkerställa att det är några seriösa aktörer som kliver in.

Efter en noggrann genomgång av hyresvärden föll valet slutligen på bröderna.

Bröderna Ashour och Andre Anwer
Foto: Alexander Isa

Med sin bakgrund och erfarenhet känner de sig redo att ta steget och öppna den nya butiken i Geneta. Lokalen, som har en total yta på cirka 1000 kvadratmeter, erbjuder gott om utrymme för kunder att röra sig bekvämt. Dessutom finns det parkeringsmöjligheter för cirka 45 bilar, vilket gör det lätt för kunder att besöka butiken.

Det är en stor lokal ni tar över. Hur går tankarna kring det.

– Vi har letat efter lokal länge och det finns få bra lokaler i Södertälje. När vi fick den här chansen tvekade vi inte helt enkelt. Själva lokalen är välkänd. Trafikflödet här är jättebra, det är oerhört många som kör förbi och att det är ett centralt läge, säger Andre.

Ni har nämnt att det blir en internationell butik. Vilka regioner kommer ni att fokusera på?

– Förutom mat från mellanöstern som förstås kommer ha den största andelen i butiken kommer vi även ha mat från Balkan och Indien. Enligt vår marknadsundersökning åker många Indier som bor och jobbar i Södertälje till Kista för att storhandla. Vi kommer se till att de väljer oss genom att erbjuda ett brett indidiskt sortiment.

Trots utmaningar under etableringsprocessen är de entusiastiska över möjligheten att driva sin egen butik i Geneta och ser fram emot att bidra till det lokala samhället. Genom att erbjuda en blandning av lokala och internationella varor samt fokusera på kundservice och tillgänglighet, hoppas bröderna på att skapa en framgångsrik och populär livsmedelsbutik i Södertälje.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2024 20:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:02

”Det var inte Ahmetovic som avböjde vårt erbjudande”

Assyriska

Foto: Shamash Oyal

Enligt LT nobbade mittbacken Alen Ahmetovic ett kontraktsförslag från Assyriska som var redo för påskrift. Nu slår klubben ifrån sig uppgifterna som framkommer i tidningen.”Vi vill klargöra situationen och ge en mer korrekt bild av händelseförloppet”, skriver Assyriska.

Under söndagen rapporterade LT att Ahmetovic, från Nyköpingsklubben, erbjöds ett konkret kontraktsförslag men nobbade Assyriska under lördagen. Uppgifterna rapporterades bland annat efter att Nyköpings BIS Fotboll på sin hemsida och via sociala medier offentliggjorde att Ahmetovic förlänger med klubben.

Assyriska tillbakavisar påståenden om att Ahmetovic avböjde klubben.
Södertäljeklubben menar att dessa uppgifter inte stämmer och framför att det var Assyriska som beslutade att avsluta förhandlingarna med mittbacken.

Efter noggrann övervägning och intern diskussion beslutade Assyriska FF att inte fortsätta förhandlingarna med Alen Ahmetovic. Det var därför inte Ahmetovic som avböjde vårt erbjudande, utan vi som valde att inte gå vidare med spelaren. Vi förstår att sådana nyheter kan skapa förvirring och vill betona vikten av korrekt och ansvarsfull rapportering, skriver Assyriska på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 15:44
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 15:44

Falska ”Postkodlotteriet”-samtal lurar äldre i Södertälje

postkodlotteriet-pressbild

Foto: Postkodlotteriet

En ny bedrägerivåg där bedragare utger sig för att ringa från Postkodlotteriet har nått Södertälje, där flera äldre personer har blivit lurade.

Bedragare som hävdar att de representerar Postkodlotteriet har börjat rikta in sig på äldre invånare i Södertälje. Enligt uppgifter från LT har minst två äldre personer redan fallit offer för denna bluff.

En av de som utsatts är en kvinna i Södertälje, född 1931, som förlorat 18 000kronor, rapporterar tidningen. En kvinna i Södertälje, född 1931, är bland de drabbade och har, enligt tidningen, förlorat 18 000 kronor.

Fenomenet har börjat sprida sig över landet, och enligt Dagens Nyheter hade Postkodlotteriet i december rapporter om ett 30-tal personer som mottagit liknande bluffsamtal.

Bedragarnas tillvägagångssätt är att ringa upp äldre, gratulera dem till en påhittad vinst och berätta att en ”representant” från lotteriet snart kommer göra ett hembesök för att sätta in vinstpengarna på deras konto. Vid hembesöket presenteras en dosa, där offren uppmanas att placera sitt bankkort för att ”överföra pengarna direkt”. I verkligheten sker en skimming av kortet, och offrens pengar stjäls från deras konton.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier
Var försiktig med känslig information. Misstänker du bedrägeri, avsluta samtalet och kontrollera dess legitimitet genom att ringa tillbaka till företagets officiella nummer. Logga aldrig in med ditt bank-ID eller dela personliga koder under ett samtal. Var också medveten om att bedragare kan förfalska visade telefonnummer genom ”spoofing”, så lita inte på numret som visas på din display.

Läs även: – Postkodlotteriets vinst regnar över Nykvarn

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 14:25
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 14:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors