Företag i fokus:

Bröderna Ashour och Andre tar över Coops tidigare lokal

11223344556677

Foto: Alexander Isa

Bröderna Ashour och Andre Anwer tar över den före detta Coop-butiken på Klockarvägen i Geneta. Planen är att öppna livsmedelsbutiken VARDAX marknad med fokus på både svenska och internationella varor. En intervju genomfördes för att få reda på deras planer och tankar inför den kommande etableringen.

– Vi såg potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger bröderna till Telgenytt, och berättar att de tar tjänstledigt från Scania för att följa drömmen.

Bröderna Ashour, 32, och Andre, 24, båda med en maskiningenjörsexamen i bagaget från KTH samt MBA – Internationell marknadsföring vid EU Business School Barcelona, öppnar inom kort sin nya livsmedelsbutik i Geneta, men exakt öppningsdatum hålls hemligt. På deras Instagramsida pågår en tävling där följare kan gissa öppningsdatumet för chansen att vinna ett presentkort värt tusen kronor. Tävlingen avslutas den första maj.

Idag är båda tjänstemän på Scania, men de har tagit tjänstledigt för att satsa helhjärtat på sin dröm och den egna verksamheten.

– Jag har alltid sagt att Scania är en riktigt bra arbetsgivare. Scania sitter i hjärtat. Men å andra sidan, vi kommer från en entreprenörsfamilj. Vår äldre bror driver eget företag utomlands. Farsan har alltid haft eget och vi har blivit inspirerade av det de har lyckats åstadkomma och följa den vägen, säger Ashour.

Coop på Klockarvägen i Geneta blir livsmedelsbutiken VARDAX.
Bild: Kartor

Den nya livsmedelsbutiken på Klockarvägen kommer att erbjuda en mix av svenska och internationella varor i syfte att attrahera både gamla och nya kunder. Nu ser de fram emot att etablera sig som en lokal handelsplats.

– Vi har alltid haft entreprenörskap i blodet, och att driva eget känns helt rätt. När den här lokalen blev ledig såg vi potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger yngre brodern Andre.

Bröderna har lång erfarenhet inom livsmedelsbranschen och har tidigare ägt två butiker. När de fick kännedom om att lokalen blev tillgänglig för nya aktörer skickade de in en förfrågan om att hyra lokalen, men det fanns flera intressenter och konkurrensen var stenhård.

– Det var inte enkelt att ta över lokalen. Det hölls många intervjuer av hyresvärden för att hitta rätt personer och rätt företag, men också för att säkerställa att det är några seriösa aktörer som kliver in.

Efter en noggrann genomgång av hyresvärden föll valet slutligen på bröderna.

Bröderna Ashour och Andre Anwer
Foto: Alexander Isa

Med sin bakgrund och erfarenhet känner de sig redo att ta steget och öppna den nya butiken i Geneta. Lokalen, som har en total yta på cirka 1000 kvadratmeter, erbjuder gott om utrymme för kunder att röra sig bekvämt. Dessutom finns det parkeringsmöjligheter för cirka 45 bilar, vilket gör det lätt för kunder att besöka butiken.

Det är en stor lokal ni tar över. Hur går tankarna kring det.

– Vi har letat efter lokal länge och det finns få bra lokaler i Södertälje. När vi fick den här chansen tvekade vi inte helt enkelt. Själva lokalen är välkänd. Trafikflödet här är jättebra, det är oerhört många som kör förbi och att det är ett centralt läge, säger Andre.

Ni har nämnt att det blir en internationell butik. Vilka regioner kommer ni att fokusera på?

– Förutom mat från mellanöstern som förstås kommer ha den största andelen i butiken kommer vi även ha mat från Balkan och Indien. Enligt vår marknadsundersökning åker många Indier som bor och jobbar i Södertälje till Kista för att storhandla. Vi kommer se till att de väljer oss genom att erbjuda ett brett indidiskt sortiment.

Trots utmaningar under etableringsprocessen är de entusiastiska över möjligheten att driva sin egen butik i Geneta och ser fram emot att bidra till det lokala samhället. Genom att erbjuda en blandning av lokala och internationella varor samt fokusera på kundservice och tillgänglighet, hoppas bröderna på att skapa en framgångsrik och populär livsmedelsbutik i Södertälje.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2024 20:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:02

”Barn och äldre lever på randen till vräkning”

123

Pressbild

2023 ser ut att bli ett rekordår när det gäller vräkningar av barnfamiljer enligt data från Kronofogden presenterade av SVT. Nu uppmanar Frälsningsarmén till starkare samarbete för att motverka vräkningar.

– Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Fram till november det året var 610 barn drabbade av vräkningar, en ökning från 540 barn under hela 2022. Frälsningsarmén betonar behovet av förebyggande insatser genom samarbete mellan socialtjänsten, fastighetsägare och samhällsorganisationer. Med stigande levnadskostnader ökar risken för akut hemlöshet. Efter en tidigare nedgång i antalet vräkta barn sedan 2018, har siffrorna åter börjat stiga och 2023 når de nivåer liknande de efter finanskrisen 2008.

– Vi har konstant kontakt med individer, ensamstående med barn och äldre som lever på randen till vräkning. Vi fokuserar på att arbeta vräkningsförebyggande och går in i dialog med hyresvärdar, berörda myndigheter och framför allt så stödjer vi de utsatta människorna. Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, som saknar fungerande kontakt med socialtjänsten, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Regeringen har länge strävat efter att undvika vräkningar av barnfamiljer, med en policy som kräver socialtjänstens närvaro vid sådana vräkningar. Trots detta saknades socialtjänsten vid flera vräkningar under året.

Många upplever idag en reell rädsla för hemlöshet. En nyligen genomförd undersökning av Frälsningsarmén och Ipsos visar att 20 procent av svenska föräldrar är oroliga för att förlora sitt hem. Denna oro är särskilt uttalad bland yngre, där 16 procent känner sig oroliga.

– För att vända utvecklingen krävs samverkan mellan kommuner och hyresvärdar på lokal nivå, för att så tidigt som möjligt fånga upp barnfamiljer i riskzonen. Det bästa är om parterna kan lösa situationen innan skulden växer och utan att Kronofogden behöver kopplas in. Kommunerna behöver också samarbeta med den ideella sektorn. Mer förutsättningar skulle kunna ges till den ideella sektorn för att kunna stödja barnfamiljer innan de hamnar i en vräkningssituation, säger Per-Johan Fernström på Frälsningsarméns sociala division.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 19:37

15-åring greps i galleria med skarpladdat vapen

Polis

Arkivbild

Under torsdagskvällen greps en 15-åring med ett skarpladdat vapen i Skärholmen Centrum. Enligt uppgifter till LT kopplas pojken till konflikten mellan kriminella nätverk i Södertälje.

För andra gången på en vecka inleds stora polisinstaser i Skärholmens centrum.

I början av veckan, tisdagen den 9 januari, utrymdes hela gallerian i Skärholmen och nationella bombskyddet tillkallades efter att någon hade kastat in ett misstänkt farligt föremål i en butik. Två dagar senare greps en 15-åring, med ett skarpladdat vapen enligt Aftonbladets uppgifter.

Enligt LT kopplas den gripna 15-åringen till den pågående konflikten i Södertälje som har krävt flera dödsoffer sedan hösten 2022. Senast den 9 december där fler personer sköts av flera gärnignsperosner. Enligt tidningens rapporter länkar polisen pojken till Ronnafalangen och anser att hans närvaro i området är relaterad till konflikten med Saltskogfalangen.

Vapnet ska ha upptäckte när pojken kontrollerades av patrullerande poliser i området. Inga personer rapporteras skadade i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 00:49
Senast uppdaterad: 13 januari 2024 00:49

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors