Företag i fokus:

Bröderna Ashour och Andre tar över Coops tidigare lokal

11223344556677

Foto: Alexander Isa

Bröderna Ashour och Andre Anwer tar över den före detta Coop-butiken på Klockarvägen i Geneta. Planen är att öppna livsmedelsbutiken VARDAX marknad med fokus på både svenska och internationella varor. En intervju genomfördes för att få reda på deras planer och tankar inför den kommande etableringen.

– Vi såg potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger bröderna till Telgenytt, och berättar att de tar tjänstledigt från Scania för att följa drömmen.

Bröderna Ashour, 32, och Andre, 24, båda med en maskiningenjörsexamen i bagaget från KTH samt MBA – Internationell marknadsföring vid EU Business School Barcelona, öppnar inom kort sin nya livsmedelsbutik i Geneta, men exakt öppningsdatum hålls hemligt. På deras Instagramsida pågår en tävling där följare kan gissa öppningsdatumet för chansen att vinna ett presentkort värt tusen kronor. Tävlingen avslutas den första maj.

Idag är båda tjänstemän på Scania, men de har tagit tjänstledigt för att satsa helhjärtat på sin dröm och den egna verksamheten.

– Jag har alltid sagt att Scania är en riktigt bra arbetsgivare. Scania sitter i hjärtat. Men å andra sidan, vi kommer från en entreprenörsfamilj. Vår äldre bror driver eget företag utomlands. Farsan har alltid haft eget och vi har blivit inspirerade av det de har lyckats åstadkomma och följa den vägen, säger Ashour.

Coop på Klockarvägen i Geneta blir livsmedelsbutiken VARDAX.
Bild: Kartor

Den nya livsmedelsbutiken på Klockarvägen kommer att erbjuda en mix av svenska och internationella varor i syfte att attrahera både gamla och nya kunder. Nu ser de fram emot att etablera sig som en lokal handelsplats.

– Vi har alltid haft entreprenörskap i blodet, och att driva eget känns helt rätt. När den här lokalen blev ledig såg vi potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger yngre brodern Andre.

Bröderna har lång erfarenhet inom livsmedelsbranschen och har tidigare ägt två butiker. När de fick kännedom om att lokalen blev tillgänglig för nya aktörer skickade de in en förfrågan om att hyra lokalen, men det fanns flera intressenter och konkurrensen var stenhård.

– Det var inte enkelt att ta över lokalen. Det hölls många intervjuer av hyresvärden för att hitta rätt personer och rätt företag, men också för att säkerställa att det är några seriösa aktörer som kliver in.

Efter en noggrann genomgång av hyresvärden föll valet slutligen på bröderna.

Bröderna Ashour och Andre Anwer
Foto: Alexander Isa

Med sin bakgrund och erfarenhet känner de sig redo att ta steget och öppna den nya butiken i Geneta. Lokalen, som har en total yta på cirka 1000 kvadratmeter, erbjuder gott om utrymme för kunder att röra sig bekvämt. Dessutom finns det parkeringsmöjligheter för cirka 45 bilar, vilket gör det lätt för kunder att besöka butiken.

Det är en stor lokal ni tar över. Hur går tankarna kring det.

– Vi har letat efter lokal länge och det finns få bra lokaler i Södertälje. När vi fick den här chansen tvekade vi inte helt enkelt. Själva lokalen är välkänd. Trafikflödet här är jättebra, det är oerhört många som kör förbi och att det är ett centralt läge, säger Andre.

Ni har nämnt att det blir en internationell butik. Vilka regioner kommer ni att fokusera på?

– Förutom mat från mellanöstern som förstås kommer ha den största andelen i butiken kommer vi även ha mat från Balkan och Indien. Enligt vår marknadsundersökning åker många Indier som bor och jobbar i Södertälje till Kista för att storhandla. Vi kommer se till att de väljer oss genom att erbjuda ett brett indidiskt sortiment.

Trots utmaningar under etableringsprocessen är de entusiastiska över möjligheten att driva sin egen butik i Geneta och ser fram emot att bidra till det lokala samhället. Genom att erbjuda en blandning av lokala och internationella varor samt fokusera på kundservice och tillgänglighet, hoppas bröderna på att skapa en framgångsrik och populär livsmedelsbutik i Södertälje.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2024 20:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:02

Sjukhuset testar ny AI-teknik – ”Det här är framtiden”

41ABB392-4E7A-4CA9-B484-0493D0F6EE05

Foto: Shamash Oyal/Södertälje sjukhus

På Södertälje sjukhus pågår just nu tester av ny AI-baserad övervakningsteknik som syftar till att minska antalet fall bland patienter. Tekniken utgörs av rörelsesensorer i taket som kan upptäcka när en patient riskerar att ramla och skicka larm till personalen.

På avdelning 8, en internmedicinsk avdelning där bland annat strokepatienter vårdas, har man testat systemet i 12 patientrum under två månaders tid. Håkan Bertnor, undersköterska på avdelningen, är positiv till den nya tekniken.

– Det här är framtiden. Fallen har minskat och vi har en ökad övervakning av patienterna, säger han.

Håkan Bertnor, undersköterska. Foto: Södertälje Sjukhus

Sensorn kan ställas in på olika känslighetsnivåer utifrån patientens behov. Larmet ger personalen mer tid att hinna fram till en patient innan ett fall inträffar.

Innovationsledaren Peter Rodmalm förklarar att systemet i sig inte förhindrar fall, utan det handlar om nya arbetssätt och att prioritera larmen högt.

– Samtidigt som testet pågår ser vi över kostnader och nyttor för att sedan ta ett beslut om sjukhuset ska upphandla ett AI-baserat system för att minska antalet fall, säger Rodmalm.

Testperioden pågår totalt i två månader och hittills har resultaten varit lovande.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 00:58

Pojkar åtalade – Försökte spränga Bandidoslokal

IMG_7964

Pojkarna fångades på övervakningskamera när de var på väg för att utföra bombdådet. Bild: Polisen

Två pojkar, skrivna i Södertälje, åtalas tillsammans med två 21-åringar för ett försök till sprängattentat mot Bandidos lokaler i Haninge. Sprängningsförsöket mot Bandidos kopplas till det Foxtrot och ledare Rawa Majid.

– Min tes har varit att det är Foxtrot-kopplat, en konflikt mellan Foxtrot och Bandidos, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Händelsen inträffade den 6 september då pojkarna blev överrumplade och stoppades av medlemmar från Bandidos, vilket resulterade i en fysisk konfrontation där en av pojkarna misshandlades. Polisen fann senare den misshandlade 17-åringen när Bandidoslokalen tillsammans med sprängmedel och annan utrustning för bombtillverkning.

Flera personer greps och identifierades av polis.
Pojkarna åtals tillsammans med två 21-åringar, en kvinna och en man, som är misstänkta för att ha hjälpt till med planeringen och förberedelserna för attentatet.

17-åringarna, boende i Södertälje, fångades på bild i september 2023. Bild: Polisen

Kvinnan, bosatt i Järfälla, är misstänkt för att ha identifierat och sammanfört pojkarna som utförde brottet. Hon anklagas även för att ha instruerat dem om hur de skulle agera, ordnat transport för dem och säkerställt att de hade tillgång till material för att tillverka bomben. Den 21-årige mannen, skriven i Spånga, misstänks för att ha ansvarat för leverans av bombmaterialet.

Pojkarna tros ha blivit värvade via sociala medier och uppmanades att filma händelsen.

(Annonslänk)

– Jag tror det är på precis samma sätt som sker ganska ofta numer, att man har någon rekrytering av folk allmänt, ungefär som att man söker jobb på Arbetsförmedlingen. Man lägger ut olika uppdrag och så ser man vilka som nappar och är intresserade av att tjäna lite pengar, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt polisen är fallet starkt kopplat till Foxtrotnätverket, och en 31-årig man som misstänks ha anstiftat brottet är häktad i sin frånvaro.

– Han har starka kopplingar till Foxtrot, det är den konflikten som vi ser, säger Ihlbom.

Bevis i form av chattkonversationer, där en användare med en Foxtrotlogga uppmanar till handling, stärker misstankarna. Dom i målet förväntas meddelas den 17 januari, och en parallell utredning gällande misshandel av en av 17-åringarna, där en Bandidosmedlem varit inblandad, pågår fortfarande.

– Men bevisningen var inte tillräcklig så han är på fri fot. Den utredningen pågår men jag tror inte att vi kommer att komma i mål där, det är svårt att bevisa vem som har gjort vad, säger åklagaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors