Företag i fokus:

Bröderna Ashour och Andre tar över Coops tidigare lokal

11223344556677

Foto: Alexander Isa

Bröderna Ashour och Andre Anwer tar över den före detta Coop-butiken på Klockarvägen i Geneta. Planen är att öppna livsmedelsbutiken VARDAX marknad med fokus på både svenska och internationella varor. En intervju genomfördes för att få reda på deras planer och tankar inför den kommande etableringen.

– Vi såg potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger bröderna till Telgenytt, och berättar att de tar tjänstledigt från Scania för att följa drömmen.

Bröderna Ashour, 32, och Andre, 24, båda med en maskiningenjörsexamen i bagaget från KTH samt MBA – Internationell marknadsföring vid EU Business School Barcelona, öppnar inom kort sin nya livsmedelsbutik i Geneta, men exakt öppningsdatum hålls hemligt. På deras Instagramsida pågår en tävling där följare kan gissa öppningsdatumet för chansen att vinna ett presentkort värt tusen kronor. Tävlingen avslutas den första maj.

Idag är båda tjänstemän på Scania, men de har tagit tjänstledigt för att satsa helhjärtat på sin dröm och den egna verksamheten.

– Jag har alltid sagt att Scania är en riktigt bra arbetsgivare. Scania sitter i hjärtat. Men å andra sidan, vi kommer från en entreprenörsfamilj. Vår äldre bror driver eget företag utomlands. Farsan har alltid haft eget och vi har blivit inspirerade av det de har lyckats åstadkomma och följa den vägen, säger Ashour.

Coop på Klockarvägen i Geneta blir livsmedelsbutiken VARDAX.
Bild: Kartor

Den nya livsmedelsbutiken på Klockarvägen kommer att erbjuda en mix av svenska och internationella varor i syfte att attrahera både gamla och nya kunder. Nu ser de fram emot att etablera sig som en lokal handelsplats.

– Vi har alltid haft entreprenörskap i blodet, och att driva eget känns helt rätt. När den här lokalen blev ledig såg vi potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger yngre brodern Andre.

Bröderna har lång erfarenhet inom livsmedelsbranschen och har tidigare ägt två butiker. När de fick kännedom om att lokalen blev tillgänglig för nya aktörer skickade de in en förfrågan om att hyra lokalen, men det fanns flera intressenter och konkurrensen var stenhård.

– Det var inte enkelt att ta över lokalen. Det hölls många intervjuer av hyresvärden för att hitta rätt personer och rätt företag, men också för att säkerställa att det är några seriösa aktörer som kliver in.

Efter en noggrann genomgång av hyresvärden föll valet slutligen på bröderna.

Bröderna Ashour och Andre Anwer
Foto: Alexander Isa

Med sin bakgrund och erfarenhet känner de sig redo att ta steget och öppna den nya butiken i Geneta. Lokalen, som har en total yta på cirka 1000 kvadratmeter, erbjuder gott om utrymme för kunder att röra sig bekvämt. Dessutom finns det parkeringsmöjligheter för cirka 45 bilar, vilket gör det lätt för kunder att besöka butiken.

Det är en stor lokal ni tar över. Hur går tankarna kring det.

– Vi har letat efter lokal länge och det finns få bra lokaler i Södertälje. När vi fick den här chansen tvekade vi inte helt enkelt. Själva lokalen är välkänd. Trafikflödet här är jättebra, det är oerhört många som kör förbi och att det är ett centralt läge, säger Andre.

Ni har nämnt att det blir en internationell butik. Vilka regioner kommer ni att fokusera på?

– Förutom mat från mellanöstern som förstås kommer ha den största andelen i butiken kommer vi även ha mat från Balkan och Indien. Enligt vår marknadsundersökning åker många Indier som bor och jobbar i Södertälje till Kista för att storhandla. Vi kommer se till att de väljer oss genom att erbjuda ett brett indidiskt sortiment.

Trots utmaningar under etableringsprocessen är de entusiastiska över möjligheten att driva sin egen butik i Geneta och ser fram emot att bidra till det lokala samhället. Genom att erbjuda en blandning av lokala och internationella varor samt fokusera på kundservice och tillgänglighet, hoppas bröderna på att skapa en framgångsrik och populär livsmedelsbutik i Södertälje.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2024 20:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:02

”Jobbar fortfarande hemma mer än före pandemin”

Buss Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Under pandemin minskade antalet resor med tåg och buss kraftigt. Dock visar en undersökning att kollektivtrafikresorna ökade under det senaste året.

Efter att ha minskat två år i rad har kollektivtrafikens popularitet ökat över hela landet under det senaste året. Enligt statistik från Kolada, som samlar in data från kommuner, gjordes det i genomsnitt 30 procent fler resor per person 2022 jämfört med 2021.

I Stockholms län, där kollektivtrafiken är mest använd, gjordes det 290 resor per person under 2022. Detta är en ökning med 26 procent jämfört med 2021, men det totala resandet är fortfarande inte uppe på samma nivå som innan pandemin.

(annoslänk)

   – Vi har haft en återhämtning efter pandemin, säger Mattias Andersson, utredare på Svensk Kollektivtrafik, branschorganisationen för regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag, till Nyhetsbyrån Siren.

År 2019 gjordes det i snitt 365 kollektivtrafikresor per person i Stockholm. Men är ännu inte uppe på samma nivå som före pandemin..

– Framförallt i storstadsområdena jobbar vi fortfarande hemma mer än före pandemin, vilket gör att både kollektivtrafikresandet och bilresandet är på en lägre nivå än 2019, säger Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 10 januari 2024 08:36

Södertälje klättrar i ranking i tillväxtindex

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Södertälje har klättrat i rankingen över snabbast växande kommuner i länet och hamnar på tredje plats i tillväxtindex för 2023. Indexet tas fram av kreditupplysningsföretaget Syna och bygger på en årlig granskning av samtliga svenska aktiebolags bokslut.

– Vi får inte låta oss luras att den positiva utvecklingen är kommunens förtjänst, säger Liberalernas gruppledare säger Metin Hawsho.

2023 hade 246 företag i Södertälje uppfyllt kriterierna för tillväxt vad gäller ökad omsättning, nyanställningar och redovisad vinst. Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) ser rankingen som ett tecken på att näringslivet i kommunen går framåt.

– Att så många som möjligt har en trygg anställning och är med och bidrar med skattepengar till välfärden – det är viktigt, säger hon.

Metin Hawsho, Liberalarna: – ”Företagen levererar trots dåliga förutsättningar”

Kommunen har gått från femtonde plats 2021 och sjunde plats 2022 till tredje plats i Stockholms län i år. Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje, menar att tredjeplatsen visar på att många lokala företag tagit sig ur pandemin och trots lågkonjunkturen lyckats växa och anställa. Han pekar på Södertäljes starka entreprenörsanda som möjliga förklaringar till framgången.

– Det kan vara så att företagare drar nytta av sitt strategiska läge i tillväxtregionen Stockholm och är duktiga på att anpassa sin verksamhet efter kundens behov, säger Jonas Karlsson.

Liberalerna Södertälje ser positivt på den fina utvecklingen i tillväxtrankingen, men betonar att det inte är kommunens förtjänst utan företagarnas. AB Syna undersöker och rankar varje år hur företagen presterar i alla kommuner och i rankingen klättrar kommunen till plats tre i Stockholms län. När mycket annat går åt fel håll i Södertälje är det extra glädjande att näringslivet levererar menar Liberlarna.

– Det är positivt att Södertäljes företag klättrar i tillväxtrankingen men vi får inte låta oss luras att den positiva utvecklingen är kommunens förtjänst. Näringslivsklimatet är fortfarande alldeles för dåligt i Södertälje, företagen levererar trots dåliga förutsättningar, inte på grund av dem, säger Metin Hawsho (L)

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 10 januari 2024 18:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors