Företag i fokus:

Farstanäs Camping välkomnar gäster för sommarsäsongen

Farstanäs (Stälje kommun)

Foto: Södertälje kommun

Farstanäs Camping har nu öppnat för bokningar inför sommarsäsongen 2024. Campingen erbjuder en mångfald av aktiviteter och boendealternativ för både äventyrare och familjer.

– Superkul att säsongen äntligen är igång, säger Sanna Widell, projektledare för Farstanäs Camping på Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

Den 14 juni slår Farstanäs Camping upp portarna för årets sommarsäsong, men redan från 1 juni kan entusiastiska besökare börja njuta av faciliteterna då kiosken öppnar under helgdagar.

(Annonslänk)

Sanna Widell, projektledare vid Farstanäs Camping, uttrycker sin entusiasm över säsongens start och nämner samarbetet med Telge Tillväxt och Kultur- och fritidskontoret, som detta år bidrar till att berika besökarnas upplevelse med en ”Piffl-box” fylld med utomhusspel och sportutrustning.

– Det är superkul att säsongen äntligen är igång igen och vi ser fram emot att fylla campingen med besökare. Även i år är det ett samarbete med Telge tillväxt som gör detta möjlig. Dessutom kommer vi, i samarbete med Kultur- och fritidskontoret, i år även kunna erbjuda en Piffl-box med flera olika utomhusspel och sportutrustning till våra besökare. Något vi tror och hoppas kommer vara uppskattat av våra besökare, säger Sanna Widell.

Campingen, som förra året hade sitt tredje bästa år någonsin, erbjuder en rad olika boendealternativ. Besökare kan välja mellan platser för tält, husbilar och husvagnar, med eller utan elektricitet. Alla gäster har tillgång till servicehus med kokmöjligheter, toaletter och duschar, och de som övernattar i husbilar och husvagnar har även tillgång till faciliteter för vatten, latrin- och gråvattentömning.

Med den storslagna sandstranden i närheten och möjligheten att utforska vandringsleder året runt, förväntas Farstanäs Camping även detta år locka både återkommande och nya besökare som söker en semester i harmoni med naturen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 02:17

DEBATT: – ”Ett hån mot alla assyrier/syrianer”

Godner

Foto: Lucas T

Är Boel i chocktillstånd, kan man undra? Plötsligt talar hon om ”vårt kristna folk” och besöker kyrkor i hopp om försoning när kritiken växt sig stark. Men min vilda gissning är att Godner, precis som några andra skrev, har skjutit sig själv i foten.

Hennes svar på insändare som kritiserar henne är synonym med svamligt och fokusförflyttning. Istället för att svara sakligt och bemötande, så bortförklarar hon sin frustration över att bli kritiserad.

Att Södertäljeborna är trötta på svartmålningen känns konstaterat.
Samma vecka som Boel var på SNS-seminariet, där hon aggressivt pekade ut läkare, advokater, mäklare och vårdanställda, och där rapporten bland annat också pekar på att kriminella verkar inom restauranger, frisörer, caféer, livsmedelsbutiker, bilverkstäder, hotell, gjorde hon också flera andra besök för att, som många upplever det, svartmåla Södertälje och i bemärkelsen, assyrier/syrianer. Samma vecka medverkade ”experten” Godner i Agenda på SVT och åkte till Västerås för att kraftfullt smutskasta Södertälje.

För att förtydliga, jag är för att den organiserade brottsligheten kraftfullt motarbetas.

Men i hennes senaste svar skrev Godner att hon var i SNS-seminariet för att kommentera en forskningsrapport som tagits fram av ”andra”. Men för läsarna är det också bra att veta att det är Södertälje kommun, tillsammans med polisen, som lagt fram underlaget för rapporten. Samma kommun och samma polismyndighet som pekade ut den assyriska/syrianska folkgruppen i Tore 2-rapporten som BRÅ 2021 sammanställde.

Så här stod det i BRÅ-rapporten:
”Hypotesen illustrerades bland annat med en pyramid där centrala personer var indelade i olika nivåer. Kriminaliteten ansågs vara samhällshotande utifrån ett antagande om att sociala strukturer i de assyriska/syrianska folkgruppen.”

Så att antyda att smutskastningskampanjen inte handlar om folkgruppen är ett hån mot alla assyrier/syrianer. Det hjälper inte längre att finslipa i kanten och undvika att tydligt nämna folkgruppen, och det är för övrigt olagligt att kartlägga minoriteter, vilket med stor sannolikhet görs av polisen i samarbete med Södertälje kommun.

Hon vill ha total kontroll över Södertälje

Men att Godners förtroende är förbrukat handlar inte enbart om svartmålningen och att minoriteter känner sig starkt utpekade. Det handlar också om hennes agerande genom åren. Hon vill ha total kontroll över Södertälje. Ett förslag hon vill ha igenom är att ingen ska få köpa hus eller fastighet om inte kommunen godkänner det först. ”Kommunal förköpsrätt för alla fastigheter”, skrev hon i DN.
Det innebär att om du, som bor inom Södertälje kommuns gränser, vill köpa hus eller fastighet i kommunen så måste du ha hennes godkännande först.

Hon kritiserades för övrigt av ”För Initiativet Tryggare Södertälje” som representerar tiotusentals medlemmar i Södertälje för att vara rasistisk i artikeln.

Många minns också Hovsjö-affären där hon sålde hundratals lägenheter till familjen Månsson, trots att ett mycket högre bud fanns på bordet. Att hon sedan lade sekretess över handlingarna låter jag vara osagt. Och nu senast där kommunen med bröt mot Europakonventionen och regeringsformen.

Listan är lång och i en annan kommun hade kritiken stått med tuschpenna på plakat utanför stadshuset. Men istället har Godner påbörjat försoningskampanjen ”vårt kristna folk”, som hon tror kommer vända på skutan.

Det låter bara patetiskt och desperat i mina öron.

A.S

Läs även:
DEBATT: ”Rasismen i samhället har blivit alltmer normaliserad”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nytt restaurangkoncept med inspiration från 1800-talet

19C993CE-4B35-424F-92E1-FF08A540A3D1

Foto: Telge

Tom Tits Experiment i Södertälje har invigt sin nya restaurang, designad för att efterlikna en fransk bistro från slutet av 1800-talet. Restaurangen

Hållbarhet har varit ett centralt tema i projektet, vilket återspeglas i inredningen som kombinerar återbruk, upcycling, källarfynd och hemmabygge. Även maten och aktiviteterna för bokade grupper är fokuserade på hållbarhet.

– Vi har valt tallriksservering istället för buffé för all matservering. Det möjliggör att vi kan arbeta med mer högkvalitativa, hållbara råvaror och samtidigt minska matsvinnet. Vi ska alltid servera vällagad mat på bra råvaror, oavsett om gästerna är barnfamiljer, skolklasser, konferensgrupper eller bröllopsgäster, Daniel Magnusson, restaurangchef på Tom Tits Experiment.

Tom tits öppnar en ny restaurang med historisk touch. Pressbild Telge.

Restaurangen erbjuder en upplevelse för alla sinnen, med en lekfull och gästvänlig atmosfär. Inredningen inkluderar återanvända bruksföremål, bestick, koppar och förpackningar, vilka fungerar både som dekoration och skyltning. Kända detaljer från Tom Tits och Södertäljes historia, som en neonkylt i form av en hand och kaffekoppar från Svenska Centrifug AB, finns med. I taket hänger den välkända PET-kristallkronan.

Det nya konceptet, framtaget i samarbete med Cedervalls arkitekter, förstärker Tom Tits Experiments roll som en attraktiv plats för konferenser och evenemang. Restaurangen erbjuder en öppen serveringsyta och flera bokningsbara lokaler, vilket gör den till ett idealiskt val för både stora och små sammankomster.

– Tom Tits Experiment är en mötesplats utöver det vanliga. Vart annars kan du ta en paus i konferensen för att åka rutschkana, gå vilse i mörkertunneln eller utmana kollegorna i en experimentkamp, säger Magnusson.

Daniel Magnusson, restaurangchef på Tom Tits Experiment. Foto: Telge

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 21 december 2023 01:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors