Företag i fokus:

Nyhetssvepet – Målvakt klar, spelare lämnar och forward på väg in

815D62AD-74CA-456C-A359-ECBAFFF88A3D

Besked om damlaget – Mimmi Gill, Lovisa Berndtsson och Laura Leitner lämnar SSK
Foto: Patric Gill

Ännu en förbrukad vecka – och nya rubriker om Södertälje Sportklubb.
Det finns en del nyheter och ”snackisar” om SSK även från den här veckan.

Det har varit tyst om damlaget sedan deras säsong tog slut.
Telgenytt har tidigare kunnat delge att både centern Mimmi Gill och målvakten Lovisa Berndtsson haft olika alternativ att fundera på. Nu har Södertälje Sportklubb på sina sociala medier tackat av de två.

Foto: Från Södertälje Sportklubbs facebooksida

Både Berndtsson och Gill har tagit klivet upp till SDHL och skrivit på för SDE Hockey. Det uppger klubben på deras hemsida.

Lämnar SSK:s damlag gör även den österrikiska backen Laura Leitner.

Idag offentliggjorde SSK att en ny målvakt är klar för klubbens A-lag. Nu bekräftar klubben det som Expressen tidigare skrivit om – intresset för den finske målvakten Frans Tuohimma har nu blivit en påskrift parterna emellan. Kontraktet är skrivet för säsongen 2024-25.

SSK bekräftar värvningen av Frans Tuohimma via sina sociala kanaler

– Han är placeringssäker och lugn i sitt spel. Kommer vara en bra mentor till Oliver Håkansson, plus att Håkansson kommer att flåsa Frans i nacken, säger målvaktstränare Calle Brattenberger till Telgenytt.

Henrik Eriksson, senast Mora IK, har bekräftats lämna dalaklubben som i år gick till semifinal i HA:s slutspel. Eriksson som gjorde ett bra slutspel har av medier placerats i SSK. Hockeynews var först ut med att Eriksson är klar för Södertälje.

Linus Vidells vara eller icke vara i SSK är en ständig följetong. Att Östersund visar intresse för honom är ingen hemlighet. Vad Telgenytt hör så har klubben från Jämtland lämnat ett bud som Videll tackat nej till. Om ÖIK höjt budet ytterligare finns det ingen information om i nuläget.

På klubbens X och facebook-konton har insamlingen ”SUPPORTERVÄRVNINGEN” startats. Ändamålet är att SPETSA TRUPPEN. Om pengarna kommer öronmärkas för en värvning av Linus Videll framgår inte och det är heller inte något Telgenytt fått några indikationer på i nuläget. Men det blir fritt att spekulera i frågan.

Vad som händer i dialogen mellan Linus och SSK är just nu okänt men vi jobbar på att försöka få fram info om det.

Texten är uppdaterad

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål på vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 17:24
Senast uppdaterad: 28 april 2024 19:20

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors