Företag i fokus:

Nyhetssvepet – Målvakt klar, spelare lämnar och forward på väg in

815D62AD-74CA-456C-A359-ECBAFFF88A3D

Besked om damlaget – Mimmi Gill, Lovisa Berndtsson och Laura Leitner lämnar SSK
Foto: Patric Gill

Ännu en förbrukad vecka – och nya rubriker om Södertälje Sportklubb.
Det finns en del nyheter och ”snackisar” om SSK även från den här veckan.

Det har varit tyst om damlaget sedan deras säsong tog slut.
Telgenytt har tidigare kunnat delge att både centern Mimmi Gill och målvakten Lovisa Berndtsson haft olika alternativ att fundera på. Nu har Södertälje Sportklubb på sina sociala medier tackat av de två.

Foto: Från Södertälje Sportklubbs facebooksida

Både Berndtsson och Gill har tagit klivet upp till SDHL och skrivit på för SDE Hockey. Det uppger klubben på deras hemsida.

Lämnar SSK:s damlag gör även den österrikiska backen Laura Leitner.

Idag offentliggjorde SSK att en ny målvakt är klar för klubbens A-lag. Nu bekräftar klubben det som Expressen tidigare skrivit om – intresset för den finske målvakten Frans Tuohimma har nu blivit en påskrift parterna emellan. Kontraktet är skrivet för säsongen 2024-25.

SSK bekräftar värvningen av Frans Tuohimma via sina sociala kanaler

– Han är placeringssäker och lugn i sitt spel. Kommer vara en bra mentor till Oliver Håkansson, plus att Håkansson kommer att flåsa Frans i nacken, säger målvaktstränare Calle Brattenberger till Telgenytt.

Henrik Eriksson, senast Mora IK, har bekräftats lämna dalaklubben som i år gick till semifinal i HA:s slutspel. Eriksson som gjorde ett bra slutspel har av medier placerats i SSK. Hockeynews var först ut med att Eriksson är klar för Södertälje.

Linus Vidells vara eller icke vara i SSK är en ständig följetong. Att Östersund visar intresse för honom är ingen hemlighet. Vad Telgenytt hör så har klubben från Jämtland lämnat ett bud som Videll tackat nej till. Om ÖIK höjt budet ytterligare finns det ingen information om i nuläget.

På klubbens X och facebook-konton har insamlingen ”SUPPORTERVÄRVNINGEN” startats. Ändamålet är att SPETSA TRUPPEN. Om pengarna kommer öronmärkas för en värvning av Linus Videll framgår inte och det är heller inte något Telgenytt fått några indikationer på i nuläget. Men det blir fritt att spekulera i frågan.

Vad som händer i dialogen mellan Linus och SSK är just nu okänt men vi jobbar på att försöka få fram info om det.

Texten är uppdaterad

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål på vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 17:24
Senast uppdaterad: 28 april 2024 19:20

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

”Beklagligt att kommunen väljer att kapa banden”

Pressbild

Nina Beckmann, museichef Grafikens Hus. Pressbild: Anna Henriksson 

Under torsdagen meddelade kommunen att de stoppar etableringen av Grafikens Hus i Södertälje. Ett beslut som nu skapar oro över den långsiktiga visionen för Grafikens Hus, som snart kommer att stå utan lokaler att verka i.

– Nu när beslutet är taget kraftsamlar vi oss för vad som blir nästa steg. Vi behöver ha ett nytt hus snart, säger Anna Jönsson, biträdande museichef på Grafikens Hus.

I december 2021 nådde kommunen och Gjuteriet en överenskommelse om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal, som skulle undertecknas före den 31 december 2023. I förhoppning om en säker framtid investerade Grafikens Hus i en ny maskinpark för konstgrafik och även hunnit etablerat samarbeten med bland annat Kungl. Konsthögskolan.

Gjuteriet stötte dock på hinder för sina framtida planer på grund av ekonomiska svårigheter. En fortsatt samverkan, enligt Södertälje kommun, skulle nämligen resultera i nedskärningar för andra lokala kulturverksamheter.

Under torsdagen meddelade kommunen det slutgiltiga beslutet – samarbetet med Grafikens Hus förlängs inte.

– Det är beklagligt att Södertälje kommun efter snart åtta år väljer att kapa banden med Grafikens Hus, som inte bara blivit en viktig del av Södertäljes lokala konstscen, utan också är en nationell och internationell aktör, säger Martin Sundin, styrelseledamot i Grafikens Hus.

Läs även: – Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:28
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors