Företag i fokus:

Stark tillväxt och rekordresultat i första kvartalet

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Scania rapporterar en imponerande prestation med rekordhöga resultat och ökade marknadsandelar, drivet av framgångarna med deras nya Scania Super-serie.

Scania har inlett 2024 med betydande framgångar enligt deras senaste delårsrapport för januari till mars. Företagets nettoomsättning steg med 20 procent till 55,1 miljarder kronor, och det justerade rörelseresultatet ökade till 8,0 miljarder kronor, vilket motsvarar en förbättrad rörelsemarginal på 14,5 procent. Dessa siffror markerar en period av stark tillväxt och effektivitetsförbättringar.

– Scanias försäljning var stark och vi levererar vårt bästa rörelseresultat någonsin under ett kvartal. Denna framgång beror på höga produktionsvolymer med leveranser som ökat med 17 procent jämfört med förra året. Dessutom har utrullningen av vår bränsleeffektiva Scania Super ökad våra marknadsandelar, kommenterar VD Christian Levin.

(Annonslänk)

Antalet fordon som levererades under perioden ökade med 17 procent till 26 496, trots en minskning i antalet nollutsläppsfordon jämfört med föregående år. Trots detta visar en ökning av orderingången på nollutsläppsfordon till 133 att intresset för miljövänligare alternativ fortsätter att växa.

Den robusta efterfrågan på lastbilar stöds av globala trender som ersättning av äldre fordon och stark ekonomisk aktivitet, särskilt i Latinamerika där en återhämtning, driven av jordbruk och gruvindustri i Brasilien, har noterats. Denna återhämtning balanserar en normaliserande efterfrågan i Europa.

Scanias arbete med att effektivisera sin produktionskedja har resulterat i ökade volymer och kortare ledtider, vilket förbättrar både leveransprecision och lönsamhet. Företagets fokus på att stärka sin leveranskedja och kapacitetsutnyttjande understryker dess anpassningsförmåga i en snabbföränderlig marknad.

Sammanfattningsvis står Scania starkt rustat för 2024 med en solid bas för fortsatt tillväxt och innovation, vilket är särskilt tydligt i deras satsningar på nollutsläppsfordon och den globala expansionsstrategin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:05

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors