Företag i fokus:

DEBATT: Dialog behövs om Södertäljes framtid – ”Lämna rasismen på historiens bakgård”

Södertälje kommun

Södertälje kommunhus
Arkivbild

”Initiativet för tryggare Södertälje” arrangerade ett historiskt möte där runt 100 personer deltog i en dialog om bilden av Södertälje. I fokus var den stigmatisering som i politiska samtal förenar två skilda fenomen: den grova kriminalitetens spridning, och assyrier/syrianers förehavanden.

I lokalmedia pågår en debatt om kriminaliteten som gemensamt bekymmer, och assyrier/syrianers frustration att bli utpekade som kollektivt skyldiga. Mötet var historiskt för att den förenade många olika föreningar som nu har anledning att tillsammans fundera på hur bilden om Södertälje kan förändras.

Som forskare i offentlig förvaltning inledde jag dialogen.

Att beskriva den syrisk/ortodoxa gruppens gemenskap, nätverk, släktskap och aktiviteter som ett ”parallellsamhälle” och grogrund för kriminalitet utgår från en rasistisk föreställningsvärld. Så här fungerar rasifieringen: den särskiljer först den assyrisk/syrianska och andra invandrargrupper som fundamentalt annorlunda det som föreställs vara ”svenskt”. Sedan underordnas invandrarna som sämre fungerande och direkt skadliga för svenskheten som i sin tur antas vara problemfri. Historiskt grundas rasism i detta skapande av skillnader och hierarkier. Det börjar som skämt och myter och kan sluta i ren katastrof om ingen hindrar processen.

En etnisk grupp med erfarenhet av folkmord genomgår rasifiering igen. Har vi inget lärt från historien? Kommunens ledning säger att de inte stigmatiserar någon. För en utomstående är det svårt att hålla med. En tidigare verksam poliskommissarie kallar staden för ett ”Chicago under Al Capones tid”. Södertäljebor skäms för att berätta var de kommer ifrån på skolan eller när de söker arbete. Boel Godner själv instämmer i påståenden att ”kriminella klaner försöker infiltrera det politiska livet och styra kommuner”. Ett makalöst påstående.

”Även journalister medverkar i rasifieringen.”

Bedrägerier, skenskilsmässor, fusk med välfärdsstöd och bygglov uppfattas bero på gruppens beteenden, och inte enskildas handlingar. Även journalister medverkar i rasifieringen. Torbjörn Granström är mån om att i ”Kriget om Södertälje” nämna hur mycket kriminaliteten kostar staten i polis- och rättegångsinsatser. Samtidigt sätts inte lokala händelser i ett globalt sammanhang: hur funkar drogmarknaden och de (inter)nationella kriminella nätverken?

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner, kritiseras för sina uttalanden.
Foto: Shamash Oyal

Droghandeln är också ett svenskt problem. Minst två parter ingår i transaktionerna. ”Svenskheten” osynliggörs genom att dölja konsumentens roll – oftast en välbemedlad vit svensk. De ungdomar som med våld slår sig fram i marknaden är också svenskar. De har växt upp i staden, gått på skolorna och varit en del av samhällsväven. Granström beskriver hur kommunen formar informella arbetsgrupper som sorterar bort anbud från fastighetsföretag med misstänkta kopplingar till kriminella (alltså de som ägs av assyrier/syrianer). Han beskriver också hur banker fryser hundratals företagares bankkonton bara på grund av liknande misstankar. Men inga analyser finns om strukturell diskriminering. Det ”krig” som pågår om Södertälje framstår i boken som ett slag mellan goda ”svenskar” och kriminella ”invandrare”.

Tusentals södertäljebor är angelägna om att bidra till en stad som kan blomstra.”

Invandrargrupper har inget ”eget” parallellsamhälle. Assyrier/syrianerna är svenskar och deras liv i Södertälje är integrerat i svenska normer och rättsprinciper och framstår dessutom som en unik framgångssaga. Se vad gruppen åstadkommit i idrott, föreningsliv, professionella prestationer, kultur- och litteratur, och inte minst företagande. Detta är Sverige.

Det är viktigt att diskutera kriminalitetens strukturer och det brottsförebyggande arbetet. Brottsbalken uppstod dock i Sverige långt innan invandrare kom hit. Tusentals södertäljebor är angelägna om att bidra till en stad som kan blomstra. Just nu handlar konflikten om orsakerna och strategierna där Initiativet klargjort att man vill bistå kommunen. Har kommunen råd att tacka nej? Lämna rasismen på historiens bakgård och se nyktert på utmaningarna. Tillsammans är ni starkare i kampen för en möjligheternas stad.

Nazem Tahvilzadeh,
docent i Statsvetenskap och lektor vid Södertörns högskola

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2024 12:01
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ny förbindelse mellan Gdynia och Södertälje

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Företaget Lakeway Link startade en banbrytande RoRo-tjänst som förenklar transport mellan Polen och Sverige

Den 21 maj tar svensk sjöfart ett stort steg framåt när Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje i Sverige. Med tre avgångar per vecka i vardera riktningen, markerar denna tjänst en viktig utveckling för effektiva och miljövänliga godstransporter över Östersjön.

– Nu tar vi första steget i vår introduktion av en ny, innovativ lösning för sjötransporter direkt till centrala Sverige och Mälarenregionen, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Lakeway Link är ensamma om att erbjuda en schemalagd RoRo-trafik för tunga och omfångsrika laster mellan dessa två destinationer. Förbindelsen är tänkt att lätta på de överbelastade väg- och järnvägsnäten i Europa och bidra till minskad trafikstockning och miljöpåverkan. Noterbart är att transporten genomförs utan att lastbilschaufförerna behöver vara med ombord.

– Det är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Eftersom lastbilsförarna inte behöver följa med ombord utan kan lämna sina trailers vid kaj, frigör vi också kapacitet för åkerierna, som ofta har brist på förare, säger Fredrik Hermansson.

För denna nya linje används M/S Lakeway Express, ett RoRo-fartyg(roll on roll off) under svensk flagg med hemmahamn i Västerås, där även Lakeway Links huvudkontor ligger. Fartyget, som kan lasta 1625 körfältsmeter motsvarande ungefär 108 trailers, är också anpassat för speciella projektlast och andra tunga transporter. Resan mellan OT Port Gdynia och Södertälje tar ungefär 22 timmar, och det finns planer på att utöka trafiken till Västerås via Mälaren efter 2026, i samband med ombyggnationen av Södertälje sluss.

Denna nya tjänst förbättrar inte bara transportmöjligheterna till och från Mälarregionen, utan underlättar även transporter till ytterligare destinationer i Sverige och Norge. Gdynia fungerar samtidigt som en vital knutpunkt för både europeisk och interkontinental sjötrafik, vilket stärker dess roll som en central omlastningshamn.

Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje den 21 maj.
Pressbild, Lakeway Link

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:02

Efter guldcoachens besked – nu lämnar även Brugué

SBBK

Herrarnas coach, Sergi Brugué
Bild: SBBK

Under måndagen meddelade SBBK att damernas coach, Bernat Canut, lämnar. Nu går även herrarnas coach, Sergi Brugué, skilda vägar. – Efter fem otroliga år är det dags för mig att säga adjö till SBBK, säger Brugué.

Efter fem säsonger avslutar Sergi Brugué sitt samarbete med SBBK. Sergi, som anlände till Södertälje från Barcelona, har under sin tid i klubben framgångsrikt lett herrlaget i Svenska Basketligan, SBL Herr.

(Annonslänk)

– Dessa år har varit fyllda med oförglömliga minnen, vänskaper och utveckling både på och utanför planen. Jag är tacksam för varje ögonblick och alla som har varit en del av denna resa. Även om jag lämnar kvarstår minnena och lärdomarna hos mig för alltid. Södertälje kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta! Jag önskar klubben allt det bästa i framtiden, säger han.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin uppskattning för tiden tillsammans med coach Sergi.

– Det har varit kul att få följa med coach Sergis resa. Han kom hit som ungdomstränare i klubben och har jobbat hela vägen upp till seniorlagen. Sergi har alltid jobbat med ett leende på läpparna och spridit bra energi i klubben och hjälpt många av våra ungdomar att utvecklas under många år. Lycka till i framtiden på din fortsatta resa, vi ser fram emot att följa dig, säger Ludde Degernäs, sportchef SBBK.

Samtidigt lämnar guldcoachen Bernat Canut klubben efter att ha förärat damlaget med dubbla guld i både Svenska Cupen och SM.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors