Företag i fokus:

Kommunen ändrar sig om eldning i trädgårdar

Eld-tradgard-avfall-PEXEL

Foto: Pexels

Efter att nyligen ha infört striktare regler för eldning av trädgårdsavfall enligt EU-lagstiftning, har kommunen nu beslutat att återgå till de tidigare, mer flexibla reglerna.

Södertälje kommun meddelade förra veckan nya riktlinjer för hantering av trädgårdsavfall, i linje med nya EU-lagstiftningar som trädde i kraft vid årsskiftet. Dessa riktlinjer begränsar eldning till enbart vecka 17 under våren, med strikta krav på att eldningen inte ska medföra olägenheter för omgivningen. Detta baseras på EU-direktiv från Naturvårdsverket och regeringen, vilka kommunen sedan annonserade ut till Södertäljeborna.

Detta kritiserades bland annat av Centerpartiets Tage Gripenstam som lämnade in en motion till kommunfullmäktige. I motionen framfördes att den nuvarande lagen i Sverige ger möjlighet för kommunala beslut och undantag. Gripenstam föreslog att Södertälje kommun skulle behålla de tidigare reglerna för eldning av trädgårdsavfall som ett undantag från den nya lagstiftningen.

Nu väljer kommunen att backa från dessa från tidigare beslut. Det meddelar Lars Greger (MP) som berättar till LT att kommunen återinför till de gamla reglerna.

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare, kritiserade kommunens tidigare beslutet.
Foto: Södertälje kommun

– Där och då var det min tolkning att det var förbjudet att elda i trädgården, det var också så Naturvårdsverket uttryckte sig. Men det visade sig att många kommuner tolkar det här annorlunda och då har vi sagt att vi får utgå från de regler vi har haft sedan tidigare, säger Lars Greger, till LT.

Det innebär att kommuninvånarna tillåts att elda trädgårdsavfall under sex specifika veckor per år: veckorna 15, 16 och 17 under våren samt veckorna 39, 40 och 41 på hösten. Valborgsmässoafton förblir också ett undantag från eldningsförbudet.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2024 19:40
Senast uppdaterad: 29 april 2024 19:40

Krävdes på betalning för fortsatt anställning på Scania

Scania Foto. Alex Ataseven

Arkivbild

Rekryterare på företaget Randstad misstänks för att ha tagit emot mutor i samband med jobbansökningar hos Scania. Nu rapporterar LT att en person som fick en tjänst krävdes på pengar för förlängning av sitt kontrakt.

Rekryterare anställda av det globala bemannings- och rekryteringsföretaget Randstad misstänks för att ha tagit emot mutor i utbyte mot anställning hos Scania.

– Det här är ett rykte som vi ser mycket allvarligt på, sade Randstads kommunikationschef, Therese Litzén, tidigare till Telgenytt.

Artikeln fortätter efter annonsen

(Annonslänk

En person som LT har varit i kontakt med berättar att denne erbjöds tjänsten på Scania mot betalning efter att initialt ha blivit avvisad. En annan krävdes på pengar för förlängning av sitt kontrakt.

– De sa till mig: ”Ville jag ha fast anställning på Randstad och fortsätta på Scania måste jag betala”, säger en utsatt person som LT talat men och som menar att mutupplägget involverar flera medarbetare på Randstad.

Samtidigt framkommer det även uppgifter om att Scania planerar att avbryta sitt samarbete med Randstad. Detta sägs dock inte bero på mutmisstankarna, utan är något som, enligt tidningen, planerats sedan tidigare för att rekryteringen ska övergå i egen regi. För närvarande finns inga uppgifter om att någon person har anmälts, men Randstad har inlett en intern utredning för att klargöra de uppgifter som har framkommit.

– Vi arbetar med att undersöka om det finns någon grund för ryktena eller inte och kommer att vidta nödvändiga åtgärder om det krävs, sade Randstads kommunikationschef, Therese Litzén, tidigare till Telgenytt.

Enligt uppgifter har polisen beslutat att ta en närmare titt på ärendet.

– Jag har varit i kontakt med Randstad och bett dem komma in med en polisanmälan. Jag har också varit i kontakt med Scania, säger kriminalinspektör Torbjörn Hermansson till LT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 24 december 2023 02:00

Petra Jacob till final i den årliga utmärkelsen

Eldsjal-Petra-Jacob-1-1536x1107-1

Foto: Folkspel

Nu presenterar Södertälje kommuns årets finalister till utmärkelsen Hållbarhetspriset. Bland dem finns Petra Jacob, grundaren av Lebi Skol IF, som tar sig till final för andra året i rad.

Hållbarhetspriset är Södertälje kommuns viktigaste utmärkelse och delas ut årligen ut till den person, företag eller förening som varit mest aktiv i hållbar utveckling. Syftet är att uppmärksamma och uppmuntra insatser som främjar den hållbara utvecklingen i kommunen.

Eldsjälen Petra Jacob tog sig till final i fjol där hon ställdes mot Vårdinge folkhögskola och bostadsrättsföreningen Manegen, som kammade hem priset. Nu tar hon sig åter till final och har chansen att kamma hem det prestigefyllda priset – Hållbarhetspriset.

Lebi Skol IF och Petra Jacob ställs mot AMF Södertälje och DeVilda, alla nominerade till hållbarhetspriset 2023 för sina unika bidrag.

Lebi Skol IF främjar social och ekonomisk hållbarhet genom att inkludera barn och unga oavsett bakgrund i föreningslivet, samtidigt som de erbjuder ledarskapsutbildningar. AMF Södertälje, en historisk motorklubb, främjar miljömässig hållbarhet med sitt nya el-motorcykelområde och aktiviteter som engagerar unga i utanförskapsområden. DeVilda bidrar till ekologisk hållbarhet genom att sälja vilt och ekologiskt kött, samt praktisera djurvänligare slaktmetoder som minskar transporter och utsläpp.

Vinnaren kommer att presenteras den 30 januari 2024 på Södertälje Science Week.

Läs även: Petra Jacob utsedd till Årets ledare på Eldsjälsgalan

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 23 december 2023 04:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors