Företag i fokus:

Kommunen ändrar sig om eldning i trädgårdar

Eld-tradgard-avfall-PEXEL

Foto: Pexels

Efter att nyligen ha infört striktare regler för eldning av trädgårdsavfall enligt EU-lagstiftning, har kommunen nu beslutat att återgå till de tidigare, mer flexibla reglerna.

Södertälje kommun meddelade förra veckan nya riktlinjer för hantering av trädgårdsavfall, i linje med nya EU-lagstiftningar som trädde i kraft vid årsskiftet. Dessa riktlinjer begränsar eldning till enbart vecka 17 under våren, med strikta krav på att eldningen inte ska medföra olägenheter för omgivningen. Detta baseras på EU-direktiv från Naturvårdsverket och regeringen, vilka kommunen sedan annonserade ut till Södertäljeborna.

Detta kritiserades bland annat av Centerpartiets Tage Gripenstam som lämnade in en motion till kommunfullmäktige. I motionen framfördes att den nuvarande lagen i Sverige ger möjlighet för kommunala beslut och undantag. Gripenstam föreslog att Södertälje kommun skulle behålla de tidigare reglerna för eldning av trädgårdsavfall som ett undantag från den nya lagstiftningen.

Nu väljer kommunen att backa från dessa från tidigare beslut. Det meddelar Lars Greger (MP) som berättar till LT att kommunen återinför till de gamla reglerna.

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare, kritiserade kommunens tidigare beslutet.
Foto: Södertälje kommun

– Där och då var det min tolkning att det var förbjudet att elda i trädgården, det var också så Naturvårdsverket uttryckte sig. Men det visade sig att många kommuner tolkar det här annorlunda och då har vi sagt att vi får utgå från de regler vi har haft sedan tidigare, säger Lars Greger, till LT.

Det innebär att kommuninvånarna tillåts att elda trädgårdsavfall under sex specifika veckor per år: veckorna 15, 16 och 17 under våren samt veckorna 39, 40 och 41 på hösten. Valborgsmässoafton förblir också ett undantag från eldningsförbudet.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2024 19:40
Senast uppdaterad: 29 april 2024 19:40

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Stormen Pia ställer till det – flera fordon inblande i olycka

IMG_7432

Läsarbild

Snö och blåst ställer till problem i jultrafiken, och under fredagen har en hel del trafikolyckor inträffat. Bland annat inträffade en olycka mellan Järna och Södertälje som involverade flera fordon.

– Det är två eller tre bilar som har kolliderat med varandra, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Enligt uppgifter har ingen person skadats, men däremot har de inblandade fordonen drabbats av plåtskador. Enligt trafikverket är ett körfält blockerat på E4 i norrgående rikting blockerat samt att olyckan har en stor påverkan på trafiken.

Även landsvägen mot Södertälje inträffade en olycka där ett fordon körde av vägen.

På grund av stormen Pia har SMHI under fredagen utfärdat en gul varning för hela Stockholmsområdet, inklusive Södertälje, med mycket blåst och snöfall som kan leda till trafikproblem. Bland annat varnas det för risk för halka, och bilister uppmanas att köra försiktigt.

Läsarbild

(Annonslänk

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 14:59
Senast uppdaterad: 22 december 2023 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors