Företag i fokus:

450 bostäder planeras – nu kan du tycka till

Skarmavbild-2024-05-01-kl.-11.41.28

Illustration: Arrhov Frick/Södertälje kommun

Invånare inbjuds att lämna synpunkter på det nya bostadsprojektet i Visbohammar, där 450 bostäder planeras.

(Annonslänk)

Samrådsprocessen för det nya bostadsområdet i Visbohammar har nu inletts. Projektet, som ligger strax norr om Riksväg 57 och vid gränsen till Gnesta kommun, inkluderar planer på att bygga 450 nya bostäder, en förskola och ett äldreboende. Bostäderna kommer att variera mellan småhus, radhus och lägenheter i ett område som syftar till att förmedla en genuin bykänsla.

Detaljplaneförslaget är tillgängligt för allmänheten och synpunkter kan lämnas fram till den 5 juni. Invånarna har möjlighet att ta del av planerna och bidra med sina åsikter via brev eller e-post till samhällsbyggnadskontoret.

För de som föredrar att se förslaget personligen finns det tillgängligt på flera platser, inklusive Södertälje Stadshus på Nyköpingsvägen 26, Södertälje stadsbibliotek, Mölnbo bibliotek, och Gnesta bibliotek under deras ordinarie öppettider.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 maj 2024 11:43
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 11:43

Lastbil i brand på E4 – Stora trafikstörningar

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En lastbilsbrand har inträffat på E4 och påverkar trafiken stort. Räddningstjänsten är på plats för att hantera situationen.

En lastbil har börjat brinna på E4 strax utanför Hölö, vilket rapporterades vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen. Händelsen har orsakat störningar i trafiken, med både en blockerad vägren och ett körfält.

Enligt Trafikverket började det brinna i däcket på en lastbil. Räddningstjänsten svarade snabbt på larmet och är nu på plats för att släcka branden och hantera trafiksituationen.

I samband med räddningsarbetet rapporterar Trafikverket att ett av körfälten och delar av vägrenen är avstängda. I nuläget finns inga rapporter om personskador till följd av branden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:24
Senast uppdaterad: 12 december 2023 17:24

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors