Företag i fokus:

DEBATT: Alexander Rosenberg (M) fortsätter förtalskampanjen

A90964C4-EC91-419E-A7D7-B0DA66334F9F

Mousa Esa, Assyriska FF/Alexander Rosenberg(M)

Svar från Moussa Esa, ordförande Assyriska FF, på Alexander Rosenberg (M) debattinlägg: ”Assyriska FF behöver städa upp framför egen dörr”

Som Assyriskas ordförande behöver jag ingen förklaring av vem det ekonomiska och juridiska ansvaret vilar på. Det ansvaret tar vi genom att vara transparenta i vår dialog med kommunen som vår samtalspart.

Vi skyller inte på kommunen för att vi hamnat i trångmål utan vi har bett om hjälp att få skutan i rätt riktning – det vi ifrågasätter är varför kommunen valt att byta kurs utan att ge oss en riktigt förklaring.

Vi är ingen motpart, utan vi har varit en del av Södertälje kommun sedan 1974. I femtio år har vi bidragit till föreningslivet. Alla är överens om att föreningslivet är det viktigaste verktyget för att bekämpa kriminalitet och aktivera barn och ungdomar. Det finns oändligt med forskning som bevisar detta – så varför motarbeta vår förening? Varför detta försök att skada varumärket på en av de goda krafterna i Södertälje; Assyriska FF?

”Det är skrämmande att en av kommunledningens toppar far med så stora osanningar”

När jag läser igenom Alexander Rosenbergs text börjar jag undra om vår dåliga kommunikation beror på svagheter i hör- och läsförståelse. Hur lyckas man annars rada upp så många ogrundade påståenden? Det är skrämmande att en av kommunledningens toppar far med så stora osanningar och faktafel i en och samma text. Rosenberg bygger ett korthus av en samling ord i ett försök till en debattext som bara faller platt.

Låt mig förklara varför genom att besvara hans fyra punkter:

Alexander Rosenberg(M), kommunalråd Södertälje kommun.
Pressbild

1) Vi har alltid varit öppna med vår problematiska ekonomi och bett således kommunen om hjälp. Rosenberg, varför svek ni vår goda dialog?

2) Under våren 2023 kom kommunen med ett förslag till en avbetalningsplan. Vi svarade på den några dagar senare, sedan dess har vi inte hört någonting från kommunens sida. Kan du ta fram underlaget för att vi skulle ha tackat nej till avbetalningsplanen, Rosenberg?

3) Assyriska upplät sina kanslilokaler, inte kommunens arena som du skriver, till en av sina styrelseledamöter att ha en familjefest med barn och gamla. Vart i vårt hyresavtal står det att vi inte får göra det? Har du svar på detta?

4) Det stämmer att kommunen polisanmält Assyriska FF för att vi varit sena med att bokföra kommunens skuld. Vi undrar varför kommunen låtsades hjälpa oss vid förhandlingsbordet men, när vi lämnat rummet, polisanmälde oss för något som de själva bidragit till, d v s förseningen av underlag till skulden? Den frågan tåls att upprepa. Varför, Rosenberg?

Du är också säker på att det inte var kommunen som anmälde? Fast det framkommer tydligt av polisanmälan. Eller du kanske menar att polisen hittat på? Du är inte så insatt i ämnet som du är ”säker”, Rosenberg.

Istället för att komma med och ogrundade påståenden kan du svara våra medlemmar och skattebetalarna i vår fina stad på dessa frågor:

– Kan du bevisa när och av vilken anledning Assyriska tackade nej till en avbetalningsplan?

– Kan du bevisa att kommunen som hyresvärd hade, under nyårsnatten, rätt att avhysa oss som hyresgäst innan situationen blev en ordningsfråga?

– När startar du en utredning om vem på kommunen som tog beslutet att polisanmäla Assyriska? Hur gick det resonemanget till?

När kan du återkomma med svar på dessa frågor?

Fram tills dess önskar jag att politiker och tjänstemän bör ha inställningen att hålla ingångna överenskommelser och ge oss rätt förutsättningar att betala tillbaka och fortsätta vara en god kraft i Södertälje. Din och dina kollegors uppgift är att rädda Södertäljes föreningsliv, inte att sänka det genom att sälja ut det till inkassobolag.

Moussa Esa,
Ordförande Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 18:49
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 18:49

Trafikolycka i Nykvarn – Två förare till sjukhus

Ambulans

Arkivbild

Tidigt på onsdagsmorgonen inträffade en trafikolycka i Nykvarn där två personbilar kolliderade. Olyckan resulterade i att båda förarna fördes till sjukhus.

Trafikolyckan ägde rum på onsdagsmorgonen, omkring klockan 07:30 och inträffade vid korsningen mellan Långdalsvägen och Södertäljevägen.

Olyckan uppges ha skett när en av bilarna sladdade i en kurva och kolliderade med den andra bilen. Polis och ambulans ryckte snabbt till platsen för att bistå med hjälp.

Båda förarna har förts till sjukhus för kontroll, men det finns i nuläget inga rapporter om allvarliga skador.

Bilarna som var inblandade i olyckan har bärgats från olycksplatsen. Polispatrullen som var på plats rapporterar att vägbanan var extremt halt vid tidpunkten för olyckan, vilket kan ha bidragit till händelseförloppet.

I nuläget finns det inga misstankar om brott i samband med olyckan.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 12:48
Senast uppdaterad: 20 december 2023 12:52

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors