Företag i fokus:

DEBATT: Alexander Rosenberg (M) fortsätter förtalskampanjen

A90964C4-EC91-419E-A7D7-B0DA66334F9F

Mousa Esa, Assyriska FF/Alexander Rosenberg(M)

Svar från Moussa Esa, ordförande Assyriska FF, på Alexander Rosenberg (M) debattinlägg: ”Assyriska FF behöver städa upp framför egen dörr”

Som Assyriskas ordförande behöver jag ingen förklaring av vem det ekonomiska och juridiska ansvaret vilar på. Det ansvaret tar vi genom att vara transparenta i vår dialog med kommunen som vår samtalspart.

Vi skyller inte på kommunen för att vi hamnat i trångmål utan vi har bett om hjälp att få skutan i rätt riktning – det vi ifrågasätter är varför kommunen valt att byta kurs utan att ge oss en riktigt förklaring.

Vi är ingen motpart, utan vi har varit en del av Södertälje kommun sedan 1974. I femtio år har vi bidragit till föreningslivet. Alla är överens om att föreningslivet är det viktigaste verktyget för att bekämpa kriminalitet och aktivera barn och ungdomar. Det finns oändligt med forskning som bevisar detta – så varför motarbeta vår förening? Varför detta försök att skada varumärket på en av de goda krafterna i Södertälje; Assyriska FF?

”Det är skrämmande att en av kommunledningens toppar far med så stora osanningar”

När jag läser igenom Alexander Rosenbergs text börjar jag undra om vår dåliga kommunikation beror på svagheter i hör- och läsförståelse. Hur lyckas man annars rada upp så många ogrundade påståenden? Det är skrämmande att en av kommunledningens toppar far med så stora osanningar och faktafel i en och samma text. Rosenberg bygger ett korthus av en samling ord i ett försök till en debattext som bara faller platt.

Låt mig förklara varför genom att besvara hans fyra punkter:

Alexander Rosenberg(M), kommunalråd Södertälje kommun.
Pressbild

1) Vi har alltid varit öppna med vår problematiska ekonomi och bett således kommunen om hjälp. Rosenberg, varför svek ni vår goda dialog?

2) Under våren 2023 kom kommunen med ett förslag till en avbetalningsplan. Vi svarade på den några dagar senare, sedan dess har vi inte hört någonting från kommunens sida. Kan du ta fram underlaget för att vi skulle ha tackat nej till avbetalningsplanen, Rosenberg?

3) Assyriska upplät sina kanslilokaler, inte kommunens arena som du skriver, till en av sina styrelseledamöter att ha en familjefest med barn och gamla. Vart i vårt hyresavtal står det att vi inte får göra det? Har du svar på detta?

4) Det stämmer att kommunen polisanmält Assyriska FF för att vi varit sena med att bokföra kommunens skuld. Vi undrar varför kommunen låtsades hjälpa oss vid förhandlingsbordet men, när vi lämnat rummet, polisanmälde oss för något som de själva bidragit till, d v s förseningen av underlag till skulden? Den frågan tåls att upprepa. Varför, Rosenberg?

Du är också säker på att det inte var kommunen som anmälde? Fast det framkommer tydligt av polisanmälan. Eller du kanske menar att polisen hittat på? Du är inte så insatt i ämnet som du är ”säker”, Rosenberg.

Istället för att komma med och ogrundade påståenden kan du svara våra medlemmar och skattebetalarna i vår fina stad på dessa frågor:

– Kan du bevisa när och av vilken anledning Assyriska tackade nej till en avbetalningsplan?

– Kan du bevisa att kommunen som hyresvärd hade, under nyårsnatten, rätt att avhysa oss som hyresgäst innan situationen blev en ordningsfråga?

– När startar du en utredning om vem på kommunen som tog beslutet att polisanmäla Assyriska? Hur gick det resonemanget till?

När kan du återkomma med svar på dessa frågor?

Fram tills dess önskar jag att politiker och tjänstemän bör ha inställningen att hålla ingångna överenskommelser och ge oss rätt förutsättningar att betala tillbaka och fortsätta vara en god kraft i Södertälje. Din och dina kollegors uppgift är att rädda Södertäljes föreningsliv, inte att sänka det genom att sälja ut det till inkassobolag.

Moussa Esa,
Ordförande Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 18:49
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 18:49

Ryckte ut efter larm om brand på Scania

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Scania på Hertig Carls väg på måndagskvällen. Flera räddningsenheter skyndade till platsen för att hantera situationen.

Larmet om branden inkom till SOS Alarm strax efter klockan 18 och ska ha inträffat vid Gjuteriporten. Vid ankomsten till platsen visade det sig att en brand hade inträffat i ett elskåp.

– När räddningstjänsten kom till platsen hade branden redan släckts av personer på plats, säger räddningstjänstens vakhavande befält, till Telgenytt.

Den snabba insatsen begränsade brandens omfattning och förhindrade ytterligare skador, men räddningstjänsten stannade kvar på platsen under en kort period för att säkerställa att området var säkert. Efter att ha bekräftat att inga ytterligare faror fanns, kunde de lämna platsen och återvända till stationen.

Ingen person skadades i händelsen, men orsaken till branden i elskåpet är för närvarande oklar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 19:19
Senast uppdaterad: 18 december 2023 19:19

Dödsolyckor under jultrafiken – Uppmaningen: ”kör försiktigt”

Trafik

Foto: Alexander Isa

Under de senaste tjugo åren har antalet dödsolyckor under jultrafiken halverats i Sverige, och trenden syns även i Stockholms län. Försäkringsbolaget If har nyligen publicerat en sammanställning över Södertäljes mest olycksdrabbade vägar under julperioden.

Julen är traditionellt en av de mest trafikintensiva högtiderna, och i år sammanfaller julafton med en söndag, vilket potentiellt kan sprida ut trafiken över flera dagar och minska risken för olyckor.

– Mycket trafik, dåligt väglag kombinerat med stress är ett dåligt recept för långkörning. Därför är det viktigt att hålla avstånd och köra försiktigt i jultrafiken – så att ni kommer fram säkert, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Tidigt under 2000-talet inträffade det i genomsnitt upp till 30 dödsfall varje år i jultrafiken över hela Sverige, medan de senaste åren har sett en betydande minskning till ungefär 10 dödsfall årligen.

I Stockholms län är denna nedåtgående trend ännu mer markant. Jämför man perioden 2003–2005, då elva personer omkom i jultrafiken, med de senaste tre åren, där endast två dödsfall registrerats, framgår en tydlig förbättring.

Dödsolyckan i Södertälje under söndagen. Foto: Alexander Isa

Julhelgen 2003 var speciellt tragisk med sex dödsfall, vilket var det högsta antalet sedan 2003.

– Vi kan se att de stora samhällssatsningar på trafiksäkerhet de senaste åren ger resultat. Det i kombination med säkrare bilar leder till färre dödsolyckor. Men trots det hårda arbetet så sker det ändå dödsolyckor på våra vägar varje jul och det är upp till oss alla som är ute och kör att försöka förhindra det. Att hålla hastighet och avstånd är bland det viktigaste vi kan göra, säger Johan Granholm.

För Södertälje framträder E4 som den mest riskfyllda vägen, där polisen har rapporterat totalt 28 olyckor under dessa månader under de senaste fem åren. Så sent som i söndags omkom en person när en lastbil körde av vägen på E4 vid Södertälje Syd.

Här är Södertäljes mest olycksdrabbade vägar

VägsträckaAntal olyckor 2018–2023
E428
E2012
Väg 5256
Väg 5225
Väg 2254
Väg 5154
Hovsjövägen3
Morabergsvägen3
Väg 573
Nygatan3

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors