Företag i fokus:

INSÄNDARE: Vad vet egentligen Bryssel om svenskt snus?

Snus

Foto: Alexander Isa

EU har gett ett förslag att förbjuda den tobaksfria snusdosan som blivit populärt både bland vuxna och unga, de flesta av Sveriges medborgare har reagerat negativ på detta främst då varför EU ska bestämma vad som får och inte får göras i vårt land.

Den tobaksfria snusdosan består av en prilla gjorda på smaksatt nikotin. Nikotinet utvinner man från tobaksblad som sedan blir smaksatta. Den tobaksfria prillan går att göra starkare än vanliga tobaksprillor och det anser då många vara problematiken med den tobaksfria prillan.

Det svenska snuset kom redan på 1700-talet och har varit en del av den svenska kulturen sen dess. När Sverige gick med i EU år 1995 så hade redan EU stiftat regeln om ett förbud mot tobakssnus år 1992 motiverat med att snus orsakade cancer men varningen om cancer togs bort från etiketterna på snusdosorna år 2001. År 2004 gjorde Sveriges regering i samarbete med Swedish match ett försök att få bort förbudet om snus i EU då snuset ansågs vara ofarligt men förbudet står än kvar och nu vill EU utöka förbudet ännu mer.  Men förbudet mot snus blev ett undantag för Sverige men i regel att snuset bara får säljas och exporteras inom Sverige.

”Cigaretter är cancerframkallande och farliga men det dagliga snuset är näst intill ofarligt”

Många källor och undersökningar visar på att snusandet bidrar till minskandet av rökning då snuset ger samma effekt som cigaretter men mindre farligt för de inre organen. Cigaretter är cancerframkallande och farliga men det dagliga snuset är näst intill ofarligt för daglig användning och Sverige var 2019 och är det minst rökande landet i hela EU och förväntar sig vara rökfritt år 2025 eller iallafall ligga under 5% av befolkningen som röker.

Det betyder alltså att det svenska snuset bidrar till färre fall av cancer. Den tobaksfria snusdosan kan vara mer smakrik än en vanlig tobaks prilla vilket gör att snuset även bidrar till en social grupp av snusare. Vi i Sverige vill ha kvar den svenska snusdosan då det bidrar till ett bättre samhälle. 

/Stolt svensk snusare

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 11:42

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors