Företag i fokus:

INSÄNDARE: Vad vet egentligen Bryssel om svenskt snus?

Snus

Foto: Alexander Isa

EU har gett ett förslag att förbjuda den tobaksfria snusdosan som blivit populärt både bland vuxna och unga, de flesta av Sveriges medborgare har reagerat negativ på detta främst då varför EU ska bestämma vad som får och inte får göras i vårt land.

Den tobaksfria snusdosan består av en prilla gjorda på smaksatt nikotin. Nikotinet utvinner man från tobaksblad som sedan blir smaksatta. Den tobaksfria prillan går att göra starkare än vanliga tobaksprillor och det anser då många vara problematiken med den tobaksfria prillan.

Det svenska snuset kom redan på 1700-talet och har varit en del av den svenska kulturen sen dess. När Sverige gick med i EU år 1995 så hade redan EU stiftat regeln om ett förbud mot tobakssnus år 1992 motiverat med att snus orsakade cancer men varningen om cancer togs bort från etiketterna på snusdosorna år 2001. År 2004 gjorde Sveriges regering i samarbete med Swedish match ett försök att få bort förbudet om snus i EU då snuset ansågs vara ofarligt men förbudet står än kvar och nu vill EU utöka förbudet ännu mer.  Men förbudet mot snus blev ett undantag för Sverige men i regel att snuset bara får säljas och exporteras inom Sverige.

”Cigaretter är cancerframkallande och farliga men det dagliga snuset är näst intill ofarligt”

Många källor och undersökningar visar på att snusandet bidrar till minskandet av rökning då snuset ger samma effekt som cigaretter men mindre farligt för de inre organen. Cigaretter är cancerframkallande och farliga men det dagliga snuset är näst intill ofarligt för daglig användning och Sverige var 2019 och är det minst rökande landet i hela EU och förväntar sig vara rökfritt år 2025 eller iallafall ligga under 5% av befolkningen som röker.

Det betyder alltså att det svenska snuset bidrar till färre fall av cancer. Den tobaksfria snusdosan kan vara mer smakrik än en vanlig tobaks prilla vilket gör att snuset även bidrar till en social grupp av snusare. Vi i Sverige vill ha kvar den svenska snusdosan då det bidrar till ett bättre samhälle. 

/Stolt svensk snusare

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 11:42

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Larm om brand på parkering – Flera bilar skadade

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Myrstigen under lördagen, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Två bilar rapporteras skadade.

På lördagen larmades SOS Alarm om en brand i Blombacka, närmare bestämt i ett parkeringshus på Myrstigen. Brandkåren ryckte snabbt till platsen som snabbt kunde få kontroll över branden.

Enligt initiala rapporter från platsen har två bilar skadats i branden och inga personskador har rapporterats. Det är för närvarande oklart exakt var i parkeringshuset branden startade eller vad som orsakade den.

– Jag vet inte om det började brinna i en bil eller i garaget, det känner jag inte till. Men två bilar har fått skador, vi har släckt och åkt därifrån, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

En teknisk undersökning kommer att genomföras för att utreda brandorsaken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 14:00
Senast uppdaterad: 16 december 2023 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors