Företag i fokus:

INSÄNDARE: Vad vet egentligen Bryssel om svenskt snus?

Snus

Foto: Alexander Isa

EU har gett ett förslag att förbjuda den tobaksfria snusdosan som blivit populärt både bland vuxna och unga, de flesta av Sveriges medborgare har reagerat negativ på detta främst då varför EU ska bestämma vad som får och inte får göras i vårt land.

Den tobaksfria snusdosan består av en prilla gjorda på smaksatt nikotin. Nikotinet utvinner man från tobaksblad som sedan blir smaksatta. Den tobaksfria prillan går att göra starkare än vanliga tobaksprillor och det anser då många vara problematiken med den tobaksfria prillan.

Det svenska snuset kom redan på 1700-talet och har varit en del av den svenska kulturen sen dess. När Sverige gick med i EU år 1995 så hade redan EU stiftat regeln om ett förbud mot tobakssnus år 1992 motiverat med att snus orsakade cancer men varningen om cancer togs bort från etiketterna på snusdosorna år 2001. År 2004 gjorde Sveriges regering i samarbete med Swedish match ett försök att få bort förbudet om snus i EU då snuset ansågs vara ofarligt men förbudet står än kvar och nu vill EU utöka förbudet ännu mer.  Men förbudet mot snus blev ett undantag för Sverige men i regel att snuset bara får säljas och exporteras inom Sverige.

”Cigaretter är cancerframkallande och farliga men det dagliga snuset är näst intill ofarligt”

Många källor och undersökningar visar på att snusandet bidrar till minskandet av rökning då snuset ger samma effekt som cigaretter men mindre farligt för de inre organen. Cigaretter är cancerframkallande och farliga men det dagliga snuset är näst intill ofarligt för daglig användning och Sverige var 2019 och är det minst rökande landet i hela EU och förväntar sig vara rökfritt år 2025 eller iallafall ligga under 5% av befolkningen som röker.

Det betyder alltså att det svenska snuset bidrar till färre fall av cancer. Den tobaksfria snusdosan kan vara mer smakrik än en vanlig tobaks prilla vilket gör att snuset även bidrar till en social grupp av snusare. Vi i Sverige vill ha kvar den svenska snusdosan då det bidrar till ett bättre samhälle. 

/Stolt svensk snusare

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 11:42

Actic tar över den tomma lokalen mitt i centrum

6B4B0F79-ED09-4379-A0EB-2694BF8BD4D9

Foto: Privat/Alexander Isa

2016 öppnade 24/7 Fitness Åhlenshuset, men lämande i fjol för att flytta till mindre lokal i Telgehuset. Nu kan Telgenytt berätta att gymkedjan Actic tar över deras tidigare hörnlokal på Storgatan.

– Det ser jag verkligen fram emot, säger säger platschefen Malin Södergren till Telgenytt.

Idag har Actic fyra anläggningar i Södertälje: Actic Park, Sydpoolen, vid Vasa Handelsplats och i city på Nygatan. Men den nya anläggningen blir inte bolagets femte enhet. Istället kommer Actic att stänga sin anläggning på Nygatan och flytta den 100 meter nedför backen till 24/7 Fitness tidigare lokal, som stått tom sedan förra året. Detta bekräftar bolaget för Telgenytt.

– Det kommer bli så spännande att flytta in i helt nya och fräscha lokaler, det ser jag verkligen fram emot. Den nya lokalen kommer också att vara större och läget har ett perfekt gångstråk, säger platschefen Malin Södergren.

Gymanläggningen på Nygatan flyttar efter årsskiftet. Foto: Alexander Isa

Orsaken till flytten var de tidigare rivningsplanerna som Lunakvarteret stod inför. Men när det uppdagades att planerna på att riva kvarteret inte skulle genomföras, såg Actic fördelarna med en flytt till nya lokaler och fortsatta processen.

Den nya anläggingen blir över 1100 kvadratmeter träningsyta fördelat på tre våningar, fullutrustat gym, stora ytor för funktionell träning och fria vikter, samt ett omfattande gruppträningsutbud inklusive en gruppträningssal och spinning.

Den nya anläggningen döps om till Actic Södertälje Storgatan och har en planerad invigning den 29 januari, och kommer att vara tillgänglig för alla medlemmar med Actic-kort.

Actic tar över 24/7 Fitness hörnlokal på Gästgivaregatan/Storgatan. Foto: Alexander Isa

Nya anläggningen, som just nu renoveras, öppnar slutet av januari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 21:05
Senast uppdaterad: 18 december 2023 18:49

Scania växer i Weda – skriver avtal med Månsbro

Foto: Månsbro Fastigheter

Scania växer i Wedas industriområde. Nu väljer bolaget att hyra ytterligare lokaler av Mansbro Fastigheter, belägna i området, meddelade bolaget under fredagen.

Sedan en tid tillbaka äger Månsbro fastigheten Flodhästen 1 & 2 i Weda och omfattar en total yta på cirka 8000 kvadratmeter på Oxelgrensvägen.

Scania, som sedan tidigare hyr 5581 m² av fastigheten på adressen, väljer nu att expandera och har signerat ett avtal för ytterligare 1855 kvadratmeter.

”Med denna överenskommelse är fastigheten nu fullt uthyrd. Vi tackar för det förtroende som Scania har visat oss och ser fram emot ett fortsatt mycket gott samarbete.”, skriver Markus Månsson, press- och PR-ansvarig i ett inlägg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 17:20
Senast uppdaterad: 15 december 2023 17:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors