Företag i fokus:

”Som en bensinstation som ska fylla på med energi till grabbarna”

Henrik Eriksson

Henrik Eriksson har skrivit på ett tvåårskontrakt med Södertälje Sportklubb
Bild: Skärmdump/Youtube/Djurgården Hockey

Henrik Eriksson är en energispelare som står för det hårda jobbet. En spelartyp som blir speciellt betydelsefull att ha i slutet på en säsong när utslagsmatcherna börjar. Nu är Eriksson klar för Södertälje Sportklubb.

Han är en spelartyp som sportchef Emil Georgsson tycker saknades för SSK i slutspelet som var.
– Jag ser till att göra grovjobbet, säger Henrik Eriksson till Telgenytt.

(Annonslänk)

Eriksson som tog sina första skridskoskär i Västerhaninge har flertalet säsonger i Djurgården bakom sig.

Spekulationerna under silly season har till viss del också handlat om att Henrik åter skulle hamna i Stockholmsklubben. Så blir det alltså inte utan han kommer istället vara en SSKspelare de närmaste två åren.

Den till spelstilen oömma forwarden berättar för Telgenytt om turerna kring beslutet:

– Till att börja med. SSK är ett bra lag som gjort det bra i två säsonger och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver.

– Sedan är ju vår familjesituation att vi behövde flytta någonstans i närheten av Stockholm och då passade det väldigt bra med Södertälje. Det är win-win för bägge parter.

Tredje året med Bogren: ”Finns alltid tusen grejer man kunde gjort”

Var aldrig Djurgården ett alternativ för dig?

– Jo, jag har haft en dialog med Djurgården också men det blev aldrig skarpt läge och intresse från deras sida.

– Då fick jag en väldigt fin kontakt med Emil Georgsson, Magnus Bogren och Mattias Zackrisson. Byggde upp en relation med dem som kändes väldigt inspirerande för egen del.

Eriksson spelade förra säsongen i Mora, som då mötte SSK fyra gånger. Mora har haft ett övertag på SSK poängmässigt de senaste två säsongerna. Det speglar inte helt hur matcherna sett ut mellan lagen om man ser till den senaste tycker Eriksson.

– Det har varit tuffa och bra matcher. Sedan tycker jag att seriepremiären inte var något snack utan vi var väldigt bra. Den matchen vi förlorade i Scaniarinken tycker jag att SSK gör en riktigt bra match och var en tuff motståndare att handskas med fysiskt spel och bra hockey överlag.

– Sedan var vi nere och lyckades vinna en match. Då igen var vi bra, den var lite mer lik den matchen uppe i Mora. Sista matchen i slutet av grundserien var SSK totalt spelförande men vi gjorde målen. Det har varit fyra matcher med olika ansikten.

Henrik Eriksson i Djurgårdströjan
Bild: Skärmdump/Youtube

Ignatjew stod verkligen på huvudet i den sista matchen mellan lagen.

– Ja, det kan man lugnt säga. Han vann matchen åt oss men att vi lyckades peta in två puckar. Det var jämna matcher överlag.

Nyhetssvepet – Målvakt klar, spelare lämnar och forward på väg in

Vad är det du ska bidra med i SSK?

– Haha, jag ska vara som en bensinstation och fylla på med energi till grabbarna och köra järnet.

– Mina styrkor är i det fysiska spelet , att ta mig in framför mål och vara obekväm där. Kunna skapa tid till de mer skickliga spelarna. Jag ser till att göra grovjobbet.

Har det varit diskussioner om att det spel du står för var något som man saknade i slutspelet?

– Jag följde resultatmässigt men jag hann inte följa SSK:s matcher spelmässigt. Men det jag fick till mig i dialogen var att det är något som de absolut vill ha med sig till nästa säsong. Om det var just det som saknades vet jag inte men det är något de önskar att få in truppen till nästa år. Det känner jag att jag kan bidra med.

Forwarden skrev på ett tvåårsavtal med SSK men ansluter först i augusti nu det första året medan det andra året gäller från och med 1 maj 2025.

– Det är då avtalet börjar gälla men jag har träffat grabbarna här i dagarna. Niclas Bergfors, en gammal bekant som är fystränare tillsammans med Nicklas Grossman, det är kul att få bli plågad av honom.

Nu kliver ju Grossman ner i båset och förstärker ett redan bra och rutinerat ledarteam.

– Ja, och det är också den samlade bilden som avgör hur jag skulle välja. Ett oerhört proffsigt ledarteam med bra ansvarsområden. Bra människor också att jobba med som inspirerar en varje dag.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

(Annonslänk)



Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 11:43
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 16:17

Bil började brinna strax utanför fängelset Hall

Brandkar-raddningstjanst

Arkivbild

Strax efter midnatt, natten mot söndagen, ryckte räddningstjänsten ut om en bilbrand strax utanför Hallanstalten.

Klockan 00.33 larmades räddningstjänsten till Nynäsvägen utanför Hallanstalten. Vid deras ankomst var bilen helt övertänd, men det fanns ingen person kvar på platsen.

Det är ännu inte fastställt vad som orsakade branden, men räddningstjänsten kunde snabbt släcka eldsvådan och sedan låta en bärgare flytta bilen från platsen.

Polisen har inlett en utredning gällande händelsen och misstänker skadegörelse genom brand.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 09:34
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:34

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors