Företag i fokus:

”Som en bensinstation som ska fylla på med energi till grabbarna”

Henrik Eriksson

Henrik Eriksson har skrivit på ett tvåårskontrakt med Södertälje Sportklubb
Bild: Skärmdump/Youtube/Djurgården Hockey

Henrik Eriksson är en energispelare som står för det hårda jobbet. En spelartyp som blir speciellt betydelsefull att ha i slutet på en säsong när utslagsmatcherna börjar. Nu är Eriksson klar för Södertälje Sportklubb.

Han är en spelartyp som sportchef Emil Georgsson tycker saknades för SSK i slutspelet som var.
– Jag ser till att göra grovjobbet, säger Henrik Eriksson till Telgenytt.

(Annonslänk)

Eriksson som tog sina första skridskoskär i Västerhaninge har flertalet säsonger i Djurgården bakom sig.

Spekulationerna under silly season har till viss del också handlat om att Henrik åter skulle hamna i Stockholmsklubben. Så blir det alltså inte utan han kommer istället vara en SSKspelare de närmaste två åren.

Den till spelstilen oömma forwarden berättar för Telgenytt om turerna kring beslutet:

– Till att börja med. SSK är ett bra lag som gjort det bra i två säsonger och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver.

– Sedan är ju vår familjesituation att vi behövde flytta någonstans i närheten av Stockholm och då passade det väldigt bra med Södertälje. Det är win-win för bägge parter.

Tredje året med Bogren: ”Finns alltid tusen grejer man kunde gjort”

Var aldrig Djurgården ett alternativ för dig?

– Jo, jag har haft en dialog med Djurgården också men det blev aldrig skarpt läge och intresse från deras sida.

– Då fick jag en väldigt fin kontakt med Emil Georgsson, Magnus Bogren och Mattias Zackrisson. Byggde upp en relation med dem som kändes väldigt inspirerande för egen del.

Eriksson spelade förra säsongen i Mora, som då mötte SSK fyra gånger. Mora har haft ett övertag på SSK poängmässigt de senaste två säsongerna. Det speglar inte helt hur matcherna sett ut mellan lagen om man ser till den senaste tycker Eriksson.

– Det har varit tuffa och bra matcher. Sedan tycker jag att seriepremiären inte var något snack utan vi var väldigt bra. Den matchen vi förlorade i Scaniarinken tycker jag att SSK gör en riktigt bra match och var en tuff motståndare att handskas med fysiskt spel och bra hockey överlag.

– Sedan var vi nere och lyckades vinna en match. Då igen var vi bra, den var lite mer lik den matchen uppe i Mora. Sista matchen i slutet av grundserien var SSK totalt spelförande men vi gjorde målen. Det har varit fyra matcher med olika ansikten.

Henrik Eriksson i Djurgårdströjan
Bild: Skärmdump/Youtube

Ignatjew stod verkligen på huvudet i den sista matchen mellan lagen.

– Ja, det kan man lugnt säga. Han vann matchen åt oss men att vi lyckades peta in två puckar. Det var jämna matcher överlag.

Nyhetssvepet – Målvakt klar, spelare lämnar och forward på väg in

Vad är det du ska bidra med i SSK?

– Haha, jag ska vara som en bensinstation och fylla på med energi till grabbarna och köra järnet.

– Mina styrkor är i det fysiska spelet , att ta mig in framför mål och vara obekväm där. Kunna skapa tid till de mer skickliga spelarna. Jag ser till att göra grovjobbet.

Har det varit diskussioner om att det spel du står för var något som man saknade i slutspelet?

– Jag följde resultatmässigt men jag hann inte följa SSK:s matcher spelmässigt. Men det jag fick till mig i dialogen var att det är något som de absolut vill ha med sig till nästa säsong. Om det var just det som saknades vet jag inte men det är något de önskar att få in truppen till nästa år. Det känner jag att jag kan bidra med.

Forwarden skrev på ett tvåårsavtal med SSK men ansluter först i augusti nu det första året medan det andra året gäller från och med 1 maj 2025.

– Det är då avtalet börjar gälla men jag har träffat grabbarna här i dagarna. Niclas Bergfors, en gammal bekant som är fystränare tillsammans med Nicklas Grossman, det är kul att få bli plågad av honom.

Nu kliver ju Grossman ner i båset och förstärker ett redan bra och rutinerat ledarteam.

– Ja, och det är också den samlade bilden som avgör hur jag skulle välja. Ett oerhört proffsigt ledarteam med bra ansvarsområden. Bra människor också att jobba med som inspirerar en varje dag.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

(Annonslänk)



Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 11:43
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 16:17

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

”Beklagligt att kommunen väljer att kapa banden”

Pressbild

Nina Beckmann, museichef Grafikens Hus. Pressbild: Anna Henriksson 

Under torsdagen meddelade kommunen att de stoppar etableringen av Grafikens Hus i Södertälje. Ett beslut som nu skapar oro över den långsiktiga visionen för Grafikens Hus, som snart kommer att stå utan lokaler att verka i.

– Nu när beslutet är taget kraftsamlar vi oss för vad som blir nästa steg. Vi behöver ha ett nytt hus snart, säger Anna Jönsson, biträdande museichef på Grafikens Hus.

I december 2021 nådde kommunen och Gjuteriet en överenskommelse om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal, som skulle undertecknas före den 31 december 2023. I förhoppning om en säker framtid investerade Grafikens Hus i en ny maskinpark för konstgrafik och även hunnit etablerat samarbeten med bland annat Kungl. Konsthögskolan.

Gjuteriet stötte dock på hinder för sina framtida planer på grund av ekonomiska svårigheter. En fortsatt samverkan, enligt Södertälje kommun, skulle nämligen resultera i nedskärningar för andra lokala kulturverksamheter.

Under torsdagen meddelade kommunen det slutgiltiga beslutet – samarbetet med Grafikens Hus förlängs inte.

– Det är beklagligt att Södertälje kommun efter snart åtta år väljer att kapa banden med Grafikens Hus, som inte bara blivit en viktig del av Södertäljes lokala konstscen, utan också är en nationell och internationell aktör, säger Martin Sundin, styrelseledamot i Grafikens Hus.

Läs även: – Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:28
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors