Företag i fokus:

”Som en bensinstation som ska fylla på med energi till grabbarna”

Henrik Eriksson

Henrik Eriksson har skrivit på ett tvåårskontrakt med Södertälje Sportklubb
Bild: Skärmdump/Youtube/Djurgården Hockey

Henrik Eriksson är en energispelare som står för det hårda jobbet. En spelartyp som blir speciellt betydelsefull att ha i slutet på en säsong när utslagsmatcherna börjar. Nu är Eriksson klar för Södertälje Sportklubb.

Han är en spelartyp som sportchef Emil Georgsson tycker saknades för SSK i slutspelet som var.
– Jag ser till att göra grovjobbet, säger Henrik Eriksson till Telgenytt.

(Annonslänk)

Eriksson som tog sina första skridskoskär i Västerhaninge har flertalet säsonger i Djurgården bakom sig.

Spekulationerna under silly season har till viss del också handlat om att Henrik åter skulle hamna i Stockholmsklubben. Så blir det alltså inte utan han kommer istället vara en SSKspelare de närmaste två åren.

Den till spelstilen oömma forwarden berättar för Telgenytt om turerna kring beslutet:

– Till att börja med. SSK är ett bra lag som gjort det bra i två säsonger och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver.

– Sedan är ju vår familjesituation att vi behövde flytta någonstans i närheten av Stockholm och då passade det väldigt bra med Södertälje. Det är win-win för bägge parter.

Tredje året med Bogren: ”Finns alltid tusen grejer man kunde gjort”

Var aldrig Djurgården ett alternativ för dig?

– Jo, jag har haft en dialog med Djurgården också men det blev aldrig skarpt läge och intresse från deras sida.

– Då fick jag en väldigt fin kontakt med Emil Georgsson, Magnus Bogren och Mattias Zackrisson. Byggde upp en relation med dem som kändes väldigt inspirerande för egen del.

Eriksson spelade förra säsongen i Mora, som då mötte SSK fyra gånger. Mora har haft ett övertag på SSK poängmässigt de senaste två säsongerna. Det speglar inte helt hur matcherna sett ut mellan lagen om man ser till den senaste tycker Eriksson.

– Det har varit tuffa och bra matcher. Sedan tycker jag att seriepremiären inte var något snack utan vi var väldigt bra. Den matchen vi förlorade i Scaniarinken tycker jag att SSK gör en riktigt bra match och var en tuff motståndare att handskas med fysiskt spel och bra hockey överlag.

– Sedan var vi nere och lyckades vinna en match. Då igen var vi bra, den var lite mer lik den matchen uppe i Mora. Sista matchen i slutet av grundserien var SSK totalt spelförande men vi gjorde målen. Det har varit fyra matcher med olika ansikten.

Henrik Eriksson i Djurgårdströjan
Bild: Skärmdump/Youtube

Ignatjew stod verkligen på huvudet i den sista matchen mellan lagen.

– Ja, det kan man lugnt säga. Han vann matchen åt oss men att vi lyckades peta in två puckar. Det var jämna matcher överlag.

Nyhetssvepet – Målvakt klar, spelare lämnar och forward på väg in

Vad är det du ska bidra med i SSK?

– Haha, jag ska vara som en bensinstation och fylla på med energi till grabbarna och köra järnet.

– Mina styrkor är i det fysiska spelet , att ta mig in framför mål och vara obekväm där. Kunna skapa tid till de mer skickliga spelarna. Jag ser till att göra grovjobbet.

Har det varit diskussioner om att det spel du står för var något som man saknade i slutspelet?

– Jag följde resultatmässigt men jag hann inte följa SSK:s matcher spelmässigt. Men det jag fick till mig i dialogen var att det är något som de absolut vill ha med sig till nästa säsong. Om det var just det som saknades vet jag inte men det är något de önskar att få in truppen till nästa år. Det känner jag att jag kan bidra med.

Forwarden skrev på ett tvåårsavtal med SSK men ansluter först i augusti nu det första året medan det andra året gäller från och med 1 maj 2025.

– Det är då avtalet börjar gälla men jag har träffat grabbarna här i dagarna. Niclas Bergfors, en gammal bekant som är fystränare tillsammans med Nicklas Grossman, det är kul att få bli plågad av honom.

Nu kliver ju Grossman ner i båset och förstärker ett redan bra och rutinerat ledarteam.

– Ja, och det är också den samlade bilden som avgör hur jag skulle välja. Ett oerhört proffsigt ledarteam med bra ansvarsområden. Bra människor också att jobba med som inspirerar en varje dag.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

(Annonslänk)



Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 11:43
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 16:17

Scanias kvartalsrapport – ”Den bästa i företagets historia”

Scania Levin

Foto: Pressbilder

Scania imponerar med kraftig tillväxt i tufft marknadsklimat. – Det är det bästa kvartalet någonsin i företagets historia, säger Christian Levin, vd för Scania, till SVT.

Scania fortsätter att bevisa sig som en stark aktör på marknaden för lastbilar och bussar genom att prestera imponerande resultat under andra kvartalet 2023. Företaget har mött utmaningarna på marknaden med framgång genom att visa på ökad efterfrågan och leverans av sina produkter.

Nettoomsättningen för Scania ökade med hela 36 procent och nådde 51,0 miljarder kronor under andra kvartalet 2023, jämfört med 37,4 miljarder kronor under samma period föregående år. Även den justerade rörelsemarginalen ökade betydligt, och vid 13,6 procent har företaget ökat sin lönsamhet. Scania har effektivt hanterat volymer, prissättning, produktmix och valutaeffekter, vilket har bidragit till den positiva utvecklingen.

– Scania presterade starkt, med en ökning av både leveransvolym och service-affären. Vårt justerade rörelseresultat ökade till rekordnoteringen 7,0 miljarder kronor, säger Christian Levin, i ett pressmeddelande.

En annan viktig framgångsfaktor för Scania är deras satsning på hållbara transportlösningar. Leveranserna av nollutsläppsfordon, Zero Emission Vehicles (ZEV), ökade med 9 procent till 71 fordon under det andra kvartalet. Serviceverksamheten var inte heller oväsentlig i framgången, med en ökning på 13 procent justerat för valutaeffekter.

Orderingången ökade med 9 procent och nådde 19 780 fordon under andra kvartalet. Detta bekräftar Scanias popularitet och starka ställning på marknaden, där deras produkter fortsätter att vara eftertraktade.

– Affärsklimatet är utmanande och vi har börjat att se en trend med något lägre aktivitet på vissa marknader men den totala efterfrågan på Scanias lastbilar ligger kvar på en hög nivå på våra viktigaste marknader, säger Christian Levin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 08:18
Senast uppdaterad: 1 september 2023 08:20

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors