Företag i fokus:

KRÖNIKA: Lyft blicken, och se förbi din ångest och modlöshet

Kors-kristen-ortodox-pask-pexels-1

Foto: Pexels

Vi närmar oss firandet av den ortodoxa påsken världen över (utifrån den julianska kalendern). Den största högtiden i den kristna tron, där livet, ljuset och Jesus seger över det onda firas. Det är försoningens och hoppets högtid men dessvärre går det inte en dag då vi inte får höra om människor som upplever en bottenlös depression, om ängslan och oro som breder ut sig.

Förskrivningen av antidepressiva medel skjuter i höjden för att mildra den ångest som fyller människors hjärtan. Barn och unga är inte förskonade från detta, utan tvärtom. De lyfts fram som särskilt utsatta.

Det saknas livsglädje och modlösheten tilltar. Litenheten i ett oändligt stort universum gör sig påtaglig. Många ställer sig frågan om det finns någon mening med livet. Var kommer denna känsla av meningslöshet ifrån? Hur blir man kvitt denna bottenlösa avgrund? De mörka molnen och de skräckinjagande bergen som tornar upp sig i livet, är det en av orsakerna till att människor som inte känner sig hela dras till kriminalitet och droger? Man söker sig bort för att dämpa sin ångest och oro.

Jag tror att det finns en andlig dimension i det hela. En andlig tomhet som trappats upp av att man sedan barnsben matats, utifrån naturalistiska och sekulära krafter, med att allt bara är en slump. En slumpvis kosmisk olycka följd av blixtar i en gyttjepöl som frambringat allt liv. En gyttjepöl som många känslomässigt fortfarande befinner sig i. Den naturalistiska hållningen att vi till vår natur är materia och energi, skapar ett tomrum. Sekulariseringen har ett pris, där naturalismens frukt erbjuds och den andliga analfabetismen ökar exponentiellt i takt med sekulariseringen.

”Du ska följa ditt eget tycke och infall utan att rätta dig efter något som är rätt”

Hållningen att vi bara består av gammalt stjärndamm utan mening skapar en meningslöshet där inget betyder något i längden. Att du lever här och nu, utan evig mening i ditt liv, och sedan finns du inte mer. Sedan blir allt mörkt, din kropp bryts ner och förmultnar och det är allt. Hela din tillvaro blir nuet, ditt konstanta fokus, och det du dyrkar. Du ska göra och testa allt här och nu, innan tiden tar slut. Även de destruktiva och självsvåldiga begären ska mättas. Du ska följa ditt eget tycke och infall utan att rätta dig efter något som är rätt och strunta i varje förmaning som vill ditt bästa. Nu, nu, nu blir ditt mantra.

Men nuet är mer än så. Nuet är där tiden och evigheten möts.

Ja det finns en evighet! En jublande evighet du kan få ta del av. En försmak av evigheten du kan uppleva redan nu. Den evigheten börjar i två utsträckta händer. De genomborrade, som tålmodigt väntar på att du ska gripa tag i dem. Ta tag och se vart de kommer leda dig. Ovan de dimhöljda bergen, och ovan de mörka molnen. Strömmar av levande vatten ska forsa i ditt hjärta och du kommer att se att livet är en gåva att jubla och sjunga för. Lyft bara blicken, ha tro och se mot trons upphovsman och fullkomnare, den uppståndne Kristus.

Han är den evige som tog ner himmelriket och med Honom kom evigheten in i tid och rum. Den som sammanlänkade evigheten och tiden. Himlen har gjort sitt största besök i den inkarnerade Kristus. Smaka och se att Herren är god jublar kung David! (Ps 34:9) Det var den glädjefulla evigheten han fått del av. Var inte rädd, Ja smaka och se min vän, och du skall förstå den djupa meningen med ditt liv, hur värdefull du är, och att du var uttänkt innan världens grund var lagd.

En utsträckt hand finns i Jesus genomborrade händer som ger den frid och mening som denna värld inte kan ge.

Sträck ut din hand och se, och fira påskens budskap i jublande och rungande glädje!

Mikael Jene

Läs även:
KRÖNIKA: De vitröda trådarnas tid

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 00:46

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors