Företag i fokus:

Världens starkaste material i fokus i Södertälje

2022_01_1200px-Sodertalje_Science_Park

Foto: KTH

Svenska företag och forskare samlades i Södertälje för att utforska möjligheterna kring världens tunnaste och starkaste material – SIO Grafen.

I slutet på april samlades svenska företag och forskare i Södertälje Science Park för att utforska och utveckla användningen av grafen, världens tunnaste och starkaste material. Grafen, känt för att vara elektriskt ledande, böjbart och transparent, har potential att revolutionera flera industrier. Möjligheten att stärka det svenska näringslivet och bidra till ett hållbart samhälle stod i centrum för mötet.

(Annonslänk)

Mötet, en del av det nationella strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen, markerade en milstolpe med över 230 organisationer involverade i mer än 200 projekt för att driva fram innovationer med grafen.

Deltagarna, som inkluderade storföretag och startups, fokuserade särskilt på nya finansieringsmöjligheter från både nationella program inom Impact Innovation och EU.

Lager av materialet SIO Grafen.
Pressbild

– Intresset för deeptech är enormt och här spelar 2D-material en viktig roll som ett svenskt styrkeområde. EU satsar stort på att vara ledande inom avancerade material och här måste Sverige vara en nyckelspelare, säger Elisabeth Sagström-Bäck, i ett pressmeddelande.

Grafen, som består av en enkel lager av kolatomer ordnade i ett tvådimensionellt skikt, har unika egenskaper som styrka, flexibilitet och förmåga att leda elektricitet, vilket gör det till ett mångsidigt material för användning i allt från elektriska kompositer till biosensorer.

Produktionen av grafen i Sverige, som nu sker både i form av flagor och filmer, stöds av en växande industriell kapacitet, vilket speglar landets ambitioner att vara en ledare inom avancerade materialteknologier. SIO Grafen, finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, fortsätter att vara en katalysator för dessa framsteg, med sitt huvudkontor vid Chalmers Industriteknik i Göteborg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:45

Taquerian sadlar om till nytt italienskt koncept

EC83DB47-EE76-473D-BC5D-8F6ECAC113EE

Bruno Fuentes, en av ägarna.
Foto: Aljoša Lagumdžija,/Alexander Isa

Efter framgångarna med Taqueria på Stora Torget tar ägarna ett nytt grepp om gastronomin med öppnandet av en ny italiensk restaurang – Buono.

Efter att ha lockat matälskare till Stora Torget med Taqueria, som öppnade förra året och snabbt blev en succé, tar ägarna nu sikte på nya höjder. Det nya italienska konceptet Buono utlovar att bli en spännande utveckling, med en meny och atmosfär.

Restaurangen Buono kommer att föra vidare ägarnas passion för högkvalitativa råvaror och exceptionell matlagning. Buono planeras att öppna i början av maj på samma adress som tidigare Taqueria, där gästerna kan förvänta sig en förnyad matupplevelse i en välkomnande och modern miljö.

(Annonslänk)

För matentusiaster i Södertälje och omnejd markerar Buonos ankomst en spännande utveckling på stadens gastronomiska karta.

– Vi ser fram emot att välkomna både gamla och nya gäster till Buono. Vår ambition är att skapa en plats där mat och gemenskap står i centrum, med en meny som speglar vårt engagemang för kvalitet och nyskapande, säger en av ägarna, Bruno Fuentes till Telgenytt.

Taquerian var oerhört populär. Varför väljer ni att ändra konceptet?

– Vi var mycket nöjda med vårt tidigare koncept och maten blev väl mottagen av våra gäster. Vi tror dock att det nya italienska konceptet, tillsammans med vår erfarenhet och de unika kockar vi nu har, kommer att locka en ännu bredare publik. Dessutom ser vi fram emot att introducera en lunchmeny som vi är övertygade om kommer att bli mycket uppskattad.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 19:43
Senast uppdaterad: 17 april 2024 20:01

SENASTE NYTT: Hyrorna i Södertälje höjs retroaktivt från 1 januari

Sodertalje-bostader

Foto: Alexander Isa

Efter kollapsade förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har en skiljeman beslutat att höja hyrorna i stora delar av Stockholms län, inklusive Södertälje, med 5,9 procent från den 1 januari.

Konflikten mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har lett till att en skiljeman nyligen beslutade om en retroaktiv hyreshöjning på 5,9 procent, gällande från den 1 januari i år. Denna justering omfattar tio kommuner i länet, däribland Danderyd, Huddinge, och Södertälje, samt en liknande höjning på Gotland där hyrorna ökar med 5,7 procent.

(Annonslänk)

– Nivån är dock betydligt högre än den som Hyresgästföreningen kunde acceptera. Det visar att den nya skiljemannalagstiftningen har minskat  Hyresgästföreningens möjligheter att styra hyresutvecklingen efter eget godtycke. Det är positivt för hyresrättens framtid, säger Nathalie Brard, förhandlingschef Fastighetsägarna Stockholm.

Förhandlingarna inleddes i september 2023, då Fastighetsägarna yrkade på en hyreshöjning på 12 procent, vilket de menar nödvändigt för att hantera de ökade driftskostnaderna och säkerställa hållbar fastighetsförvaltning. Efter tre månaders resultatlösa förhandlingar och med stöd av ny lagstiftning, anlitades Johan Rosén som skiljeman genom Hyresnämnden.

– Vi har gjort allt som krävs för att skynda på processen så mycket som möjligt, säger Nathalie Brard.

Rosén, som hade sex veckor på sig att leverera en rekommendation, bekräftade den nya hyressättningen som också inkluderar tidigare beslut om en höjning i Stockholm stad med 5,8 procent från den 1 april. Med dessa beslut avslutas en lång period av osäkerhet för hyresgäster i de berörda områdena.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 14:00
Senast uppdaterad: 17 april 2024 13:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors