Företag i fokus:

SBBK tackar Bernat Canut efter en framgångsrik säsong

tack_bernat_hemsida

Guldcoachen från Spanien, Bernat Canut.
Pressbild

Efter att ha lett SBBKs damlag till dubbla guld i Svenska Cupen och SM lämnar Coach Bernat Canut klubben med ett hjärtligt farväl och starka minnen.

Bernat Canut, tränaren som förde SBBKs damlag till oöverträffade framgångar denna säsong, har meddelat att han kommer att lämna klubben. Under hans ledning säkrade laget inte bara SM-guld, utan även vann Svenska Cupen, vilket cementerade deras dominans i svensk dambasket.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin tacksamhet till guldcoach från Spanien i ett pressutskick.

(Annonslänk)

– Tack för en magisk säsong och för de otroliga framgångarna. Ditt ledarskap, kunskap och engagemang har inte bara lyft vårt damlag, utan också haft en stor påverkan på våra unga spelare genom din involvering i utbildningsprogram på Rosenborgskolan och NIU. Du har varit en förebild för alla oss, säger Degernäs.

Bernat Canut signare för SBBKs damlag sommaren 2023 önskar klubben lycka till och uttrycker sin kärlek till SBBK.

– Det har varit en fantastisk säsong som uppfyllt både mina sportsliga och personliga förväntningar. Jag är tacksam för möjligheten att både lära av och bidra till spelarnas utveckling, vilket är det bästa en tränare kan uppnå. Jag är stolt över att ha varit en del av denna fantastiska klubb och dess historia. Ett stort tack till alla, från styrelsen till personal och supportrar, som gjort min tid här så minnesvärd. SBBK kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Vi är mästarna, säger han.

Med dessa ord tar SBBK farväl av tränaren, och både klubben och dess fans blickar framåt och ser med spänning fram emot nästa kapitel i dess anrika historia.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 16:43
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 16:57

Stiftelse i Järna nekas tillstånd att bedriva LSS-boende

Home-Boende-hem

Foto: Alexander Isa

En stiftelse i Järna ansökte om tillstånd att öppna ett LSS-boende, men Inspektionen för vård och omsorg, IVO, säger nej. Orsaken är att myndigheten anser att boendet inte kan bedrivas med tillräcklig god kvalitet.

Stiftelsen Norrbyvälle Gård har fått sin ansökan om LSS-boende avslagen av IVO. Enligt Inspektionen för vård och omsorg är en av anledningarna att lokalerna inte är anpassade för att möta brukarnas behov och inte uppfyller kraven för en servicebostad, exempelvis på grund av brister i utformningen av vissa badrum.

Dessutom anser myndigheten att föreståndarens ansvarsroll skulle bli för omfattande, särskilt med tanke på befintliga åtaganden.

”Föreståndarens uppdrag, tillsammans med hennes andra uppdrag som föreståndare, blir för omfattande.”, skriver IVO i beslutet.

Detta gör att verksamheten inte kan bedrivas på ett sätt som är förenligt med god kvalitet enligt IVO och därmed säger myndigheten nej till LSS-boendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 11:59
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 11:25

Grundskola i Södertälje granskas för diskriminering

2022_02_skola-1

Foto: Pixnio

En förälder anmäler Majtorpskolan i Södertälje efter att de upplevt trakasserier och flera allvarliga incidenter på grund av etnisk tillhörighet. Nu har Diskrimineringsombudsmannen, DO, inlett en granskning mot skolan.

Enligt anmälan har dottern utsatts för trakasserier under hela året och kallas för nedlåtande namn. Vid ett tillfället drog en pojke i dotterns hår och förolämpade henne och trots flera försök att prata med lärarna har det inte lett till några resultat. Enligt anmälan ska vårdnadshavaren även ha skrivit till rektorn, utan att få svar på över ett års tid.

”Lärarna verkar vara passiva och blundar för situationen.”, skriver flickans mamma i anmälan DO.

Det senaste incidenten som inträffade var när dottern hamnade i en konflikt med en annan tjej och av misstag knuffade henne, då upprättade lärarna en anmälan till skolkuratorn angående dotterns beteende.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) har nu beslutat utreda incidenten på Majtorpskolan i Södertälje som kopplas till etnisk tillhörighet. Enligt anmälan ombeds Södertälje kommun besvara frågor om händelserna i anmälan, bedömning av trakasserier, tidpunkt då skolpersonal fick kännedom om händelserna, eventuell utredning, vidtagna åtgärder för att förhindra fortsatta trakasserier, och uppföljning och utvärdering av åtgärderna.

DO kräver ett skriftligt svar senast den 31 juli för att kontrollera att den kommunala grundskolan följer diskrimineringslagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 juli 2023 19:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors