Företag i fokus:

INSÄNDARE: Eveo hemtjänst måste höja standarden

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pixabay

Det är med stor besvikelse jag vill rikta uppmärksamhet mot hemtjänstföretaget Eveo. Tyvärr är det tydligt att Eveo inte lever upp till de krav som ställs på hög kvalitet inom äldreomsorgen. Det är ett faktum att våra äldre förtjänar bättre.

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Min farmor, som är beroende av hemtjänsten för sin dagliga vård och trygghet, har personligen lidit på grund av Eveos bristfälliga service. Under de senaste månaderna har flera incidenter av bristfällig service inträffat, vilket har påverkat henne negativt.

Vi har upprepade gånger försökt lösa problemen genom att kontakta Eveo, men tyvärr har de inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att förbättra situationen. Det är särskilt upprörande att personalen vid Eveo ägnar sig åt personliga aktiviteter som mobilanvändning istället för att utföra sitt jobb, särskilt när min farmor är sjuk och behöver omedelbar vård och uppmärksamhet. Dessutom har flera stölder inträffat under deras vård, vilket är fullständigt oacceptabelt och olagligt.

”Känns som om vi blir lurade på våra pengar”

Dessutom betalar vi höga belopp varje månad utan att få de förväntade tjänsterna. Det känns som om vi blir lurade på våra pengar för en service som inte levereras.

Eveo måste ta ansvar för sina handlingar och prioritera äldres välbefinnande över allt annat. Det är inte acceptabelt att ignorera familjers bekymmer och behov, särskilt när det handlar om våra äldre och deras hälsa och trygghet.

Vi fortsätter att kräva förändring från Eveo och hoppas att de tar dessa allvarliga problem på allvar och agerar omedelbart för att förbättra sin service. Min farmor och alla äldre förtjänar att bli behandlade med respekt, värdighet och omsorg. Eveo har en skyldighet att leverera detta på ett konsekvent och ansvarsfullt sätt.

Kristina Dawd

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 17:51

Modekedjan i centrum lägger ner – Ansöker om konkurs

Rizzo

Foto: Alexander Isa

Rizzo Group har idag meddelat att de ansöker om konkurs. Beslutet påverkar samtliga 59 butiker i Sverige och Norge, inklusive enheten i Södertälje centrum.

Bakom beslutet ligger företagets oförmåga att säkra tillräckligt med likvida medel för den korta termen, trots en bedömd långsiktig potential i produkterna och tjänsterna som erbjuds.

– Det är med stor sorg vi tyvärr måste konstatera att det inte går längre. Sedan jag tog över som styrelseordförande förra sommaren har vi försökt att på många olika sätt hitta en långsiktig lösning för Rizzo Group, där vi så sent som i denna vecka satt i förhandlingar för att försöka hitta en lösning men tyvärr gick det inte, säger Styrelseordförande Jonas Blomqvist i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Företagets kamp för överlevnad har under de senaste åren stöttats av bland annat huvudägaren Zenith och andra större aktieägare. Dessa har lagt ner betydande resurser i tid och kapital för att försöka hitta en lösning på de ekonomiska problemen.

– Det är ett otroligt sorgligt beslut, inte minst för vår personal, våra leverantörer och partners. Vi är många som har kämpat hårt, säger Helena Morland VD för Rizzo Group AB.

En betydande insats gjordes särskilt förra sommaren då en grupp investerare, inklusive Zenith, tog på sig ett stort finansiellt ansvar genom att genomföra en nyemission. Trots ytterligare ekonomiskt stöd från Zenith under hösten, för att bidra till bolagets återgång till lönsamhet och hjälpa till med skulder, har situationen inte förbättrats.

Rizzo Group har försökt sälja tillgångar och arbetat tillsammans med partner på marknaden för att omstrukturera bolaget och möta sina ekonomiska åtaganden. Även långtgående förhandlingar har förts denna vecka med målet att hitta en lösning som skulle kunna rädda företaget och dessutom bevara omkring 160 arbetstillfällen. Trots dessa ansträngningar och företagets värdefulla tillgångar, som starka varumärken och en omfattande kunddatabas, har inte en tillräcklig lösning kunnat uppnås.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 6 april 2024 03:17

Debatt: ”Missvisande och helt felaktiga påståenden”

Boel-Godner

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun

Svar på Moussa Essa insändare: ”Tacka Boel Godner för en mörk vår

Det finns flera missvisande och helt felaktiga påståenden i Moussa Essas artikel om betalning till kommunen. 

För det första så är enskilda föreningars betalningar till kommunen inte ett politiskt beslut. 
Grundregeln är att man ska betala. Den gäller alla föreningar och beslutas av Kultur- och fritidsnämnden men hanteringen ligger hos förvaltningen. 

Om en enskild förening har svårt periodvis att betala så finns det förståelse för det och den dialogen förs också mellan klubben och förvaltningen. De besök som görs av politiker i föreningar är till för att höra om hur verksamheten fungerar och att visa politiskt stöd till förvaltningens arbete. 

Det behöver finnas en rättvisa i kommunens hantering av föreningarna och det finns många stora fina klubbar i Södertälje. Assyriska är en av dem. 

De anklagelser och utpekanden som görs i artikeln är osanna. Vi är stolta över Södertälje som en stor idrottsstad.

Boel Godner (S),
Kommunstyrelsens ordförande

Alexander Rosenberg (M)
Kommunalråd

Lars Greger (MP)
Kommunalråd

Läs även: – Kommunen stryper Assyriska FF – ”Vad hände med vår dialog?”

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors