Företag i fokus:

Populära evenemanget återvänder till stadskärnan

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Det var fem år sedan evenemanget anordnades i staden. Nu väcker Södertälje kommun nytt liv i Medborgardagen med ett späckat schema av aktiviteter och demokratiska samtal.

För första gången sedan 2019 återupplivas Medborgardagen i Södertälje den 25 maj, med en inbjudan till alla stadens invånare att delta i en dag fylld av samhällsengagemang och kulturella evenemang. Efter ett flerårigt uppehåll ser kommunen fram emot att stärka banden mellan medborgarna och de som formar stadens framtid – från tjänstepersoner till politiker och räddningstjänst.

(Annonslänk)

Årets Medborgardag står under temat demokrati, vilket är särskilt relevant i ljuset av det stundande valet till Europaparlamentet. Evenemanget kommer att äga rum vid flera centrala platser i Södertälje, däribland Stadshuset och Stadsparken, där deltagare kan förtidsrösta, delta i dialoger om EU-politik och utforska konstutställningar.

Vidare erbjuder dagen en mångfald av aktiviteter – från interaktiva föreläsningar och prova-på-aktiviteter till underhållning och möten med lokala föreningar och organisationer. Dessa inslag syftar till att öka invånarnas förståelse för kommunens arbete och främja ett aktivt medborgarskap.

Planerna för dagen är i full gång, och arrangörerna ser fram emot att välkomna alla mellan kl. 12.00 och 16.00 lördagen den 25 maj.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 20:30
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 23:13

”Jag är Södertälje Bitch!” – Ny film mot rasism

Grete1

Ungdomar från Livet Bitch. Foto: Pärlan Wallefelt

I veckan var det premiär för mockumentären ”Jag är Södertälje Bitch!” på Södertälje Stadsscen. Filmen är gjord med ungdomar från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet.

”Mockumentären” skildrar den 17-åriga Maryam (Noor Al-Sanatee) och hennes vänners teatergrupp i Södertälje. En dag träffar de en dokumentärfilmare som börjar följa gruppen och deras dramapedagog Tove (Grete Havnesköld). När gruppen oväntat får projektpengar från kommunen för att sätta upp en pjäs som ska motverka rasism, kopplas en regissör från Stockholm in.

Regissören Paula (Johanna Thor) har dock många fördomar om Södertälje och vill att ungdomarna ska spela stereotypa roller i pjäsen ”Jag är Södertälje, bror!”.

Under repetitionsarbetet blir det uppenbart att Paulas bild av staden och de unga som bor där är skev och rasistisk. Till slut gör ungdomsgruppen motstånd och uppror mot hennes tolkning.

Ungdomarna under inspelningen från Livet Bitch. Foto: Privat

– Ungdomarna i Livet bitch! Studio ville göra något om den rasism ”svenskar utsätter oss för” för att citera en av de unga medskaparna, inte bara problematisera invandrarkulturer, säger Grete Havnesköld, skådespelare och producent.

Mockumentären är resultatet av ett längre konstnärligt undersökande kring temat ”Blicken på Södertälje” i Livet Bitch! Scenkonsts ungdomsverksamhet och är stödd av Södertälje kommun och arvsfondsprojektet Community Art Lab Sweden.

Panelsamtal på Estrad under premiär i veckan. Foto: Privat

Havnesköld hoppas filmen får folk att skratta åt kulturbranschens självgodhet och brist på förmåga att representera unga och minoriteter på deras villkor. Hon hoppas också att unga som ser filmen ska känna att de kan göra motstånd när det behövs.

– Om filmen kan förmedla att man inte behöver ha så mycket respekt för auktoriteter, utan kan ifrågasätta dem, så blir jag glad, säger hon.

Nästa film från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet heter ”Mitt Verona” och har premiär i februari – en modern Romeo och Julia som utspelar sig i Hovsjö. En samproduktion med El Sistema Södertälje.

— Vi har också en ny utforskande fas där vi undersöker betydelsen av status i ungas liv, säger Grete.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 3 december 2023 11:30

Södertälje lanserar ny e-tjänst – ”en växande region”

Skriva typing dator

Foto: Pexel

Södertälje kommun har lanserat en ny e-tjänst som ska underlätta för företag att etablera sig i kommunen. Tjänsten riktar sig till företag som vill expandera eller starta verksamhet i Södertälje. 

E-tjänsten är ett led i Södertäljes ambition att bli en ännu attraktivare kommun för företagande. Med över 8100 företag och länets tredje största arbetsmarknad ser man potential att locka fler investeringar.

”Att investera i Södertälje är att investera i en växande region”, skriver kommunen på sin webbplats.

Genom den nya e-tjänsten hoppas kommunen att det ska bli smidigare för intresserade företag att hitta lämpliga lokaler och mark. Kommunen framhåller även sitt strategiska läge med närhet till två Europavägar, hamn och järnvägsförbindelser.

För att använda den nya e-tjänsten krävs inloggning med e-legitimation.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 december 2023 20:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors