Företag i fokus:

Populära evenemanget återvänder till stadskärnan

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Det var fem år sedan evenemanget anordnades i staden. Nu väcker Södertälje kommun nytt liv i Medborgardagen med ett späckat schema av aktiviteter och demokratiska samtal.

För första gången sedan 2019 återupplivas Medborgardagen i Södertälje den 25 maj, med en inbjudan till alla stadens invånare att delta i en dag fylld av samhällsengagemang och kulturella evenemang. Efter ett flerårigt uppehåll ser kommunen fram emot att stärka banden mellan medborgarna och de som formar stadens framtid – från tjänstepersoner till politiker och räddningstjänst.

(Annonslänk)

Årets Medborgardag står under temat demokrati, vilket är särskilt relevant i ljuset av det stundande valet till Europaparlamentet. Evenemanget kommer att äga rum vid flera centrala platser i Södertälje, däribland Stadshuset och Stadsparken, där deltagare kan förtidsrösta, delta i dialoger om EU-politik och utforska konstutställningar.

Vidare erbjuder dagen en mångfald av aktiviteter – från interaktiva föreläsningar och prova-på-aktiviteter till underhållning och möten med lokala föreningar och organisationer. Dessa inslag syftar till att öka invånarnas förståelse för kommunens arbete och främja ett aktivt medborgarskap.

Planerna för dagen är i full gång, och arrangörerna ser fram emot att välkomna alla mellan kl. 12.00 och 16.00 lördagen den 25 maj.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 20:30
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 23:13

Flera bilar sattes i brand på parkering

Sham2

Foto: Shamash Oyal

En bilbrand utbröt på en parkering i Geneta, där flera personbilar skadades. Enligt polisens uppgifter såg vittnen hur flera personer flydde från platsen.

Bilbranden inträffade strax efter klockan 22 på måndagskvällen på Klockarvägen. Räddningstjänsten anlände snabbt till platsen för att bekämpa branden, men bilarna hade redan tagit betydande skada. Totalt skadades tre personbilar.

I samband med brandens utbrott observerades två personer av vittnen som hastigt lämnade platsen, vilket har lett till misstankar om att branden var anlagd.

Polisen har inlett en undersökning av händelsen och har registrerat en anmälan om skadegörelse genom brand. Ingen person har rapporterats skadad, och i nuläget har polisen ingen misstänkt person gripen.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2023 09:49
Senast uppdaterad: 5 december 2023 10:52

Idrottsföreningar krävs på återbetalning efter pandemin

SSK

Foto: Daniel Hansson

I efterdyningarna av pandemin konfronteras idrottsklubbar och -bolag i Sverige med återkrav på totalt 89 miljoner kronor i korttidsstöd från staten. I Södertälje finns det flera föreningar som nu står inför dessa återkrav.

Över 500 idrottsföreningar och bolag i Sverige har fått återbetalningskrav från Tillväxtverket på totalt 89 miljoner kronor för mottaget korttidsstöd under pandemin. Korttidspermittering var en central del av regeringens krisstöd under pandemin, där arbetsgivare kunde minska anställdas arbetstid med statligt stöd för att täcka delar av lönekostnaden.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Denna information, som sammanställts av Nyhetsbyrån Siren, har satt igång rättsprocesser om återkrav för flera elitklubbar, med chefsjuristen Madeleine Wagemyr från Arbetsgivaralliansen i spetsen. Bland de drabbade föreningarna finns Örebro Hockey, AIK Fotboll, Färjestads BK och Östersunds FK, där Örebro Hockey står inför det största enskilda återkravet på sju miljoner kronor.

– Många föreningar upplever att de har blivit uthängda för att ha försökt lura systemet, när de i själva verket gjort allt som de har blivit uppmanade att göra. Så det är viktigt att driva detta även ur den synpunkten, säger Madeleine Wagemyr till Nyhetsbyrån Siren.

I Södertälje har Södertälje Sportklubb, SSK, den största skulden till staten efter att ha mottagit stöd under pandemin. SSK står inför en återbetalning på 288 615 kronor och Södertälje Simsällskap betala tillbaka 76 959 kronor. Dessa föreningar utgör de med högsta återbetalningssummorna i kommunen.

Tillväxtverket understryker att återkraven främst beror på att föreningarna inte använt hela det utbetalade stödet, och att det inte finns någon anledning att behandla idrottsföreningar annorlunda än andra mottagare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2023 09:06
Senast uppdaterad: 13 december 2023 22:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors