Företag i fokus:

Telge gör framsteg i hållbarhet – men utmaningar kvarstår

Telge

Foto: Alexander Isa

Telge avslöjar idag sin hållbarhetsrapport för 2023, där koncernen visar framsteg i flera områden men också identifierar utmaningar som kräver uppmärksamhet.

– Vi gör framsteg men vi är inte nöjda med det här resultatet. De närmaste åren måste vi höja förändringstakten i vårt energi- och klimatarbete för att ta oss dit vi vill, säger Maria Richtnér, hållbarhetschef, Telge AB, i ett pressutskick.

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Idag, den 7 maj, avtäcker Telge sin hållbarhetsrapport för 2023 och delar med sig av både framsteg och utmaningar. Koncernen noterade en tredje årlig minskning av sin energianvändning samtidigt som de fortsatte övergången från fossila bränslen till el och biodrivmedel. Trots detta ökade dock utsläppen av växthusgaser under samma period.

En betydande del av Telgekoncernens energianvändning går till fastighetsdrift. Under 2023 minskade energianvändningen per kvadratmeter för fastighetsbestånden inom Telge Fastigheter och Telge Bostäder till den lägsta nivån på många år, tack vare effektiviseringsåtgärder som inkluderar smarta system för energihantering.

Graf, Telge

Utsläppen av växthusgaser från koncernens verksamheter, främst genererade av fordon, ökade något under 2023.

Detta berodde till stor del på att Telge Återvinning fick ett ökat ansvar för hanteringen av hushållsavfall, inklusive insamlingen av återvinningsbara förpackningar från FTI.

Graf, Telge

Trots att energianvändningen inom koncernen fortsatte att minska ökade dock utsläppen av växthusgaser från den inköpta energin. Begränsad tillgång på biobränslen och hög konkurrens om klimatvänlig fjärrvärme i Södertälje var några faktorer som bidrog till detta.

Telgekoncernens hållbarhetsrapport för 2023, anpassad till EU:s nya standard för hållbarhetsredovisning (CSRD), kommer att finnas tillgänglig i sin helhet på telge.se från och med den 7 maj. Rapporten följer Green House Gas Protocol för att redovisa klimatavtrycket och indelas i tre scopes som täcker både direkta och indirekta utsläpp från koncernens verksamheter och inköp.

– Vi fortsätter att ta vårt ansvar för utsläppen och vi samarbetar med andra aktörer i branschen för att minska klimatpåverkan från fjärrvärmen. Telges mål är fortsatt att nå klimatneutralitet till 2030, det betyder att vi nu har 68 månader på oss, säger hållbarhetschefen Maria. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 13:08

”Det var inte Ahmetovic som avböjde vårt erbjudande”

Assyriska

Foto: Shamash Oyal

Enligt LT nobbade mittbacken Alen Ahmetovic ett kontraktsförslag från Assyriska som var redo för påskrift. Nu slår klubben ifrån sig uppgifterna som framkommer i tidningen.”Vi vill klargöra situationen och ge en mer korrekt bild av händelseförloppet”, skriver Assyriska.

Under söndagen rapporterade LT att Ahmetovic, från Nyköpingsklubben, erbjöds ett konkret kontraktsförslag men nobbade Assyriska under lördagen. Uppgifterna rapporterades bland annat efter att Nyköpings BIS Fotboll på sin hemsida och via sociala medier offentliggjorde att Ahmetovic förlänger med klubben.

Assyriska tillbakavisar påståenden om att Ahmetovic avböjde klubben.
Södertäljeklubben menar att dessa uppgifter inte stämmer och framför att det var Assyriska som beslutade att avsluta förhandlingarna med mittbacken.

Efter noggrann övervägning och intern diskussion beslutade Assyriska FF att inte fortsätta förhandlingarna med Alen Ahmetovic. Det var därför inte Ahmetovic som avböjde vårt erbjudande, utan vi som valde att inte gå vidare med spelaren. Vi förstår att sådana nyheter kan skapa förvirring och vill betona vikten av korrekt och ansvarsfull rapportering, skriver Assyriska på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 15:44
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 15:44

Falska ”Postkodlotteriet”-samtal lurar äldre i Södertälje

postkodlotteriet-pressbild

Foto: Postkodlotteriet

En ny bedrägerivåg där bedragare utger sig för att ringa från Postkodlotteriet har nått Södertälje, där flera äldre personer har blivit lurade.

Bedragare som hävdar att de representerar Postkodlotteriet har börjat rikta in sig på äldre invånare i Södertälje. Enligt uppgifter från LT har minst två äldre personer redan fallit offer för denna bluff.

En av de som utsatts är en kvinna i Södertälje, född 1931, som förlorat 18 000kronor, rapporterar tidningen. En kvinna i Södertälje, född 1931, är bland de drabbade och har, enligt tidningen, förlorat 18 000 kronor.

Fenomenet har börjat sprida sig över landet, och enligt Dagens Nyheter hade Postkodlotteriet i december rapporter om ett 30-tal personer som mottagit liknande bluffsamtal.

Bedragarnas tillvägagångssätt är att ringa upp äldre, gratulera dem till en påhittad vinst och berätta att en ”representant” från lotteriet snart kommer göra ett hembesök för att sätta in vinstpengarna på deras konto. Vid hembesöket presenteras en dosa, där offren uppmanas att placera sitt bankkort för att ”överföra pengarna direkt”. I verkligheten sker en skimming av kortet, och offrens pengar stjäls från deras konton.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier
Var försiktig med känslig information. Misstänker du bedrägeri, avsluta samtalet och kontrollera dess legitimitet genom att ringa tillbaka till företagets officiella nummer. Logga aldrig in med ditt bank-ID eller dela personliga koder under ett samtal. Var också medveten om att bedragare kan förfalska visade telefonnummer genom ”spoofing”, så lita inte på numret som visas på din display.

Läs även: – Postkodlotteriets vinst regnar över Nykvarn

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 14:25
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 14:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors