Företag i fokus:

Telge gör framsteg i hållbarhet – men utmaningar kvarstår

Telge

Foto: Alexander Isa

Telge avslöjar idag sin hållbarhetsrapport för 2023, där koncernen visar framsteg i flera områden men också identifierar utmaningar som kräver uppmärksamhet.

– Vi gör framsteg men vi är inte nöjda med det här resultatet. De närmaste åren måste vi höja förändringstakten i vårt energi- och klimatarbete för att ta oss dit vi vill, säger Maria Richtnér, hållbarhetschef, Telge AB, i ett pressutskick.

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Idag, den 7 maj, avtäcker Telge sin hållbarhetsrapport för 2023 och delar med sig av både framsteg och utmaningar. Koncernen noterade en tredje årlig minskning av sin energianvändning samtidigt som de fortsatte övergången från fossila bränslen till el och biodrivmedel. Trots detta ökade dock utsläppen av växthusgaser under samma period.

En betydande del av Telgekoncernens energianvändning går till fastighetsdrift. Under 2023 minskade energianvändningen per kvadratmeter för fastighetsbestånden inom Telge Fastigheter och Telge Bostäder till den lägsta nivån på många år, tack vare effektiviseringsåtgärder som inkluderar smarta system för energihantering.

Graf, Telge

Utsläppen av växthusgaser från koncernens verksamheter, främst genererade av fordon, ökade något under 2023.

Detta berodde till stor del på att Telge Återvinning fick ett ökat ansvar för hanteringen av hushållsavfall, inklusive insamlingen av återvinningsbara förpackningar från FTI.

Graf, Telge

Trots att energianvändningen inom koncernen fortsatte att minska ökade dock utsläppen av växthusgaser från den inköpta energin. Begränsad tillgång på biobränslen och hög konkurrens om klimatvänlig fjärrvärme i Södertälje var några faktorer som bidrog till detta.

Telgekoncernens hållbarhetsrapport för 2023, anpassad till EU:s nya standard för hållbarhetsredovisning (CSRD), kommer att finnas tillgänglig i sin helhet på telge.se från och med den 7 maj. Rapporten följer Green House Gas Protocol för att redovisa klimatavtrycket och indelas i tre scopes som täcker både direkta och indirekta utsläpp från koncernens verksamheter och inköp.

– Vi fortsätter att ta vårt ansvar för utsläppen och vi samarbetar med andra aktörer i branschen för att minska klimatpåverkan från fjärrvärmen. Telges mål är fortsatt att nå klimatneutralitet till 2030, det betyder att vi nu har 68 månader på oss, säger hållbarhetschefen Maria. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 13:08

Polis larmades – person rånad på väg in i sin bostad

Polis

Arkivbild

En man blev av med sin mobiltelefon under hot. Polisen har inlett en förundersökning, men ingen misstänkt har ännu gripits.

Det var tidigt på lördagsmorgonen, vid 07-tiden, som ettett rån inträffade i Södertälje. En man, som var på väg hem, blev utsatt för ett rån precis utanför sin bostad. Enligt uppgifter hotade gärningspersonen mannen och tvingade till sig hans mobiltelefon.

Polisen larmades snabbt till platsen för att undersöka händelsen. Efter en kort tids sökande kunde mannens mobiltelefon återfinnas gömd i en buske i närheten som tyder på att rånaren kastat ifrån sig telefonen under flykten från brottsplatsen.

En förundersökning gällande rånet har inletts, men för tillfället finns det ingen misstänkt i fallet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 13:07
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 13:07

Nahir Besara gör debut i svenska landslaget

Skarmdump

Skärmdump: SvFF

Södertäljesonen Nahir Besara är tillbaka i Pafos på Cypern där han spelade under 2019-2020. Men den här gången återvände han för att representera det svenska landslaget.

Det svenska herrlandslaget befinner sig för närvarande i Pafos på Cypern för Januariturnén 2024. Bland de utvalda spelarna i truppen finns Södertäljesonen Nahir Besara när laget ställdes mot Estland.

Efter den första träningspasset under veckan uttryckte Besara sin glädje över att bli uttagen till truppen.

– Det känns jättebra. Det är många bra fotbollsspelare som man har mött, men nu är det kul att få träna med dem, sade Nahir Besara, och fortsatte.

– Det är jättekul. Det finns inget större än att spela för det svenska landslaget. Jag är stolt över att vara här, sade Södertäljebon.

Nahir Besara har en lång meritlista inom elitfotbollen, både utomlands och i Allsvenskan, där han har spelat för Örebro och Hammarby sedan 2022. Men det är först nu han har blivit kallad till det svenska landslaget, vilket överraskade 32-åringen.

– Jag har varit med ett tag i allsvenskan och inte blivit kallad innan, så jag blev överraskad, säger han.

I fredags mötte landslaget Estland i Cypern, där Nahir Besara tidigare spelat för Pafos. Han fanns nu med i den svenska startelvan på mittfältet och gjorde därmed debut i A-landslaget. Han spelade i cirka 60 minuter innan han byttes ut mot 20-åringen, Otto Rosengren.

Innan Nahir lämnade planen hann Sverige göra två mål och släppa in ett, gjorda av Sebastian Nanasi och Isaac Kiese Thelin, vilket resulterade i ett slutresultat på 2-1 som höll i sig till slutsignalen. Efter matchen var det dock Malmöspelaren Taha Ali som fick mest uppmärksamhet och beröm efter att ha bidragit med en assist och gjort en imponerande debut i landslaget, inklusive hyllningar från Nahir Besara.

– Taha spelade en otroligt bra match. Jag spelade med honom redan i Örebro. Redan då såg man hans potential. Och i Malmö, med Rydström som tränare, har han utvecklats enormt, säger Besara till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 12:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors