Företag i fokus:

Toppolitiker lämnar Moderaterna – Vill se ett maktskifte

Lärnestad Marita

Foto: Alexander Isa

Marita Lärnestad, som tidigare varit oppositionsråd för Moderaterna mellan 2002 och 2018, har tagit beslutet att lämna partiet för att ansluta sig till Liberalerna i Södertälje. Efter tolv år som gruppledare för Moderaterna i staden motiverar hon sitt val med Moderaternas beslut att bli stödparti till Socialdemokraterna.

– Jag var engagerad i Moderaterna för att jag ville se ett borgerligt maktskifte i Södertälje. När Moderaternas nya ledning valde att istället bli stödhjul till Boel Godner och Socialdemokraterna valde jag att gå ur, säger Marita Lärnestad, (L) f.d. moderat oppositionsråd.

(Annonslänk)

Efter att ha varit en framträdande gestalt inom Moderaterna i Södertälje i över ett decennium har Marita Lärnestad tagit det överraskande steget att gå över till Liberalerna. Under sin tid som oppositionsråd för Moderaterna och som gruppledare för partiet har hon spelat en betydande roll i den politiska arenan i staden.

Vi är väldigt glada att välkomna Marita. Med hennes decennielånga erfarenhet i Södertäljepoltiken
blir hon stor tillgång och förstärkning för Liberalerna. Vi välkomnar Marita och andra svikna tidigare
moderater till Liberalerna Södertälje, säger Metin Hawsho (L), gruppledare.

Lärnestad motiverar sitt beslut med Moderaternas strategiska vägval att bli ett stödparti till Socialdemokraterna, vilket inte överensstämde med hennes politiska övertygelser och visioner för Södertälje. Genom att ansluta sig till Liberalerna söker hon en plattform som bättre harmonierar med hennes politiska synsätt och målsättningar för stadens framtid.

– I 35 år har jag arbetat för ett maktskifte i Södertälje, nu vill jag avsluta arbetet i ett klart
borgerligt parti med Liberalerna, säger Marita Lärnestad, (L).

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 13:45
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 21:09

Polis larmades – person rånad på väg in i sin bostad

Polis

Arkivbild

En man blev av med sin mobiltelefon under hot. Polisen har inlett en förundersökning, men ingen misstänkt har ännu gripits.

Det var tidigt på lördagsmorgonen, vid 07-tiden, som ettett rån inträffade i Södertälje. En man, som var på väg hem, blev utsatt för ett rån precis utanför sin bostad. Enligt uppgifter hotade gärningspersonen mannen och tvingade till sig hans mobiltelefon.

Polisen larmades snabbt till platsen för att undersöka händelsen. Efter en kort tids sökande kunde mannens mobiltelefon återfinnas gömd i en buske i närheten som tyder på att rånaren kastat ifrån sig telefonen under flykten från brottsplatsen.

En förundersökning gällande rånet har inletts, men för tillfället finns det ingen misstänkt i fallet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 13:07
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 13:07

Nahir Besara gör debut i svenska landslaget

Skarmdump

Skärmdump: SvFF

Södertäljesonen Nahir Besara är tillbaka i Pafos på Cypern där han spelade under 2019-2020. Men den här gången återvände han för att representera det svenska landslaget.

Det svenska herrlandslaget befinner sig för närvarande i Pafos på Cypern för Januariturnén 2024. Bland de utvalda spelarna i truppen finns Södertäljesonen Nahir Besara när laget ställdes mot Estland.

Efter den första träningspasset under veckan uttryckte Besara sin glädje över att bli uttagen till truppen.

– Det känns jättebra. Det är många bra fotbollsspelare som man har mött, men nu är det kul att få träna med dem, sade Nahir Besara, och fortsatte.

– Det är jättekul. Det finns inget större än att spela för det svenska landslaget. Jag är stolt över att vara här, sade Södertäljebon.

Nahir Besara har en lång meritlista inom elitfotbollen, både utomlands och i Allsvenskan, där han har spelat för Örebro och Hammarby sedan 2022. Men det är först nu han har blivit kallad till det svenska landslaget, vilket överraskade 32-åringen.

– Jag har varit med ett tag i allsvenskan och inte blivit kallad innan, så jag blev överraskad, säger han.

I fredags mötte landslaget Estland i Cypern, där Nahir Besara tidigare spelat för Pafos. Han fanns nu med i den svenska startelvan på mittfältet och gjorde därmed debut i A-landslaget. Han spelade i cirka 60 minuter innan han byttes ut mot 20-åringen, Otto Rosengren.

Innan Nahir lämnade planen hann Sverige göra två mål och släppa in ett, gjorda av Sebastian Nanasi och Isaac Kiese Thelin, vilket resulterade i ett slutresultat på 2-1 som höll i sig till slutsignalen. Efter matchen var det dock Malmöspelaren Taha Ali som fick mest uppmärksamhet och beröm efter att ha bidragit med en assist och gjort en imponerande debut i landslaget, inklusive hyllningar från Nahir Besara.

– Taha spelade en otroligt bra match. Jag spelade med honom redan i Örebro. Redan då såg man hans potential. Och i Malmö, med Rydström som tränare, har han utvecklats enormt, säger Besara till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 12:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors