Företag i fokus:

Efter guldcoachens besked – nu lämnar även Brugué

SBBK

Herrarnas coach, Sergi Brugué
Bild: SBBK

Under måndagen meddelade SBBK att damernas coach, Bernat Canut, lämnar. Nu går även herrarnas coach, Sergi Brugué, skilda vägar. – Efter fem otroliga år är det dags för mig att säga adjö till SBBK, säger Brugué.

Efter fem säsonger avslutar Sergi Brugué sitt samarbete med SBBK. Sergi, som anlände till Södertälje från Barcelona, har under sin tid i klubben framgångsrikt lett herrlaget i Svenska Basketligan, SBL Herr.

(Annonslänk)

– Dessa år har varit fyllda med oförglömliga minnen, vänskaper och utveckling både på och utanför planen. Jag är tacksam för varje ögonblick och alla som har varit en del av denna resa. Även om jag lämnar kvarstår minnena och lärdomarna hos mig för alltid. Södertälje kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta! Jag önskar klubben allt det bästa i framtiden, säger han.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin uppskattning för tiden tillsammans med coach Sergi.

– Det har varit kul att få följa med coach Sergis resa. Han kom hit som ungdomstränare i klubben och har jobbat hela vägen upp till seniorlagen. Sergi har alltid jobbat med ett leende på läpparna och spridit bra energi i klubben och hjälpt många av våra ungdomar att utvecklas under många år. Lycka till i framtiden på din fortsatta resa, vi ser fram emot att följa dig, säger Ludde Degernäs, sportchef SBBK.

Samtidigt lämnar guldcoachen Bernat Canut klubben efter att ha förärat damlaget med dubbla guld i både Svenska Cupen och SM.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:01

Misstänkt sexuellt övergrepp på barn på HVB-hem i Järna

balance-6157258_1280

Foto: Pixabay

Ett barn på ett HVB-hem i Järna misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av ett annat barn på hemmet. Detta har bekräftats efter att boendets biträdande föreståndare vänt sig till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Enligt information till IVO har händelsen ägt rum på ett antroposofiskt HVB-hem, där ett barn misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av en annan minderårig på boendet.

En ansvarig person på hemmet har kontaktat IVO:s upplysningstjänst och undrade om händelsen bör lex Sarah-anmälas, eftersom olika versioner av händelsen har framförts av barnen.Enligt de rapporterade uppgifterna har hemmet redan polisanmält händelsen till de rättsliga myndigheterna.

Kritik riktats mot verksamheten tidigare.
I fjol påpekade IVO brister i utredning av allvarliga händelser och säkerhetsgarantier för barnen på hemmet, enligt gällande föreskrifter och lex Sarah-bestämmelser.

Bland annat hade två barn, enligt information till IVO, lämnat hemmet utan att personalen var medveten om det vid tre tillfällen under 2022. Vid dessa tillfällen ansåg polisen att boendet inte hade tillräcklig personalstyrka och att de berörda pojkarna inte verkade må helt bra.

Vid ett annat tillfälle riktade Skolinspektionen skarp kritik mot koncernen på grund av brister i tre skolor i Järna förra året. Bland annat lyftes brister fram i hanteringen av kränkande behandling, otillräcklig undervisningstid för eleverna samt avsaknaden av möjlighet att använda digitala hjälpmedel och teknik i undervisningen.

Eleverna separerade
I samband med det misstänkta sexuella övergreppet på barnet har HVB-hemmet som åtgärd separerat barnen. Ett av dem har flyttats till en annan boendeenhet för att undvika att eleverna möts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 08:37

Flera hundra liter frätande vätska läckte ut

original

Pressbild: AstraZeneca

Tidigare i veckan larmades SOS Alarm till AstraZenecas i Gärtuna. Detta efter att flera hundra liter frätande vätska hade spillts ut vid en lastkaj.

Det var på onsdagsmorgonen, klockan 09:04, som räddningstjänsten ryckte ut med fem stationer från räddningstjänstens kemorganisation till platsen. En nästan 1 kubikmeter frätande vätska, metakrylsyra, hade spilt ut.

Utsläppet, som uppgick till 900 liter, inträffade främst på ett lastbilsflak, och cirka 100 liter hade runnit ut på marken. Under saneringsarbetet som pågick fram till onsdagseftermiddagen, spärrades området av för att säkerställa att spillhanteringen utfördes på ett tryggt sätt.

Ingen person uppges ha skadats i samband med händelsen.

Räddningstjänsten på plats i samband med utsläppet. Foto: Polisen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 03:30
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 00:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors