Företag i fokus:

En unik spelare i sitt slag – men allt har någon gång ett slut

Linus Videll

Linus Videll i SSKtröjan, en bild vi inte kommer att få se nästa år
ARKIVBILD

Det har länge varit en snackis men nu är det klart. Linus Videll har bestämt sig och det var ett väntat beslut om man ser till snacket och den informationen som funnits den senaste tiden. Till hösten kommer vi få se Videll iklädd Östersunds gröngula Jersey.

Jo, man har hunnit vänja sig vid tanken. Att Videll kommer att äntra Scaniarinkens is som motståndare och inte hemmaspelare.
Det är så klart en annorlunda tanke att #18 kommer ta sina skridskoskär i ett annat hockeyställ än SSK:s blågula. Speciellt när det sker hos en seriekonkurrent.

Videll är en unik spelare med ett rörelsemönster och en oberäknerlighet som få andra. En spelartyp man inte ersätter rakt av. Men den kostnaden som avsatts i budgeten för Linus borde rimligtvis kunna användas till något annat av kvalité in till spelartruppen istället.

(Annonslänk)

Det finns ett liv efter Linus Videll. Ambitionerna att som klubb vara med att utmana om SHL kan aldrig stå och falla med en enda spelare. Att det sedan på sina håll hörs och skrivs om att de chanserna sjunker väsentligt i och med Vidells uttåg från SSK får stå för dem. Troligen har sportslig ledning haft det här beslutet klart för sig ett tag och också upprättat en plan för det. Att revidera och smått ge upp ambitionerna på grund av förekommen anledning är att lägga sig ner och självdö en aning.

Med det sagt hade det såklart varit fantastiskt kul att få se Linus avsluta med att få spela upp SSK till SHL. Den klubb i Sverige som är mest förknippad med honom och som han själv håller varmt om hjärtat.

Så slutligen en önskan, eller vädjan om ni så vill. När #18 kommer tillbaka till Scaniarinken som motståndare – ge honom den respekten och mottagandet han förtjänar, inför match och innan nedsläpp. Sedan ska såklart Linus när matchen börjat och i stridens hetta mottas som en motståndare med allt vad det innebär. Men den gränsdragningen både tror och förutsätter jag att de allra flesta kan förhålla sig till. Utanför tävlan ser man vad Linus Videll betytt för Södertälje Sportklubb och vad klubben har betytt för honom. Under match en bitter fiende som ska få det jobbigt att vara motståndare i Scaniarinken – inga konstigheter egentligen.

Kanske var det här rätt läge för bägge parter att gå vidare. Det kan vara ett ypperligt tillfälle för andra att ta över ledarrollen/rollerna i laget. Det är kollektivet som i slutänden står där som vinnare eller förlorare.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 16:30
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 19:20

Hon kan bli SBBK:s första kvinnliga ordförande på 55 år

Ordforande-SBBK

Helena Lindström. Foto: LinkedIn / Alexander Isa

Helena Lindström föreslås som klubbens ordförande och kan därmed bli SBBKs första kvinnliga ledare på över 50 år. Detta rapporterar Lt.

I ett exceptionellt skifte efter mer än ett halvt sekel av kontinuerliga manliga ordföranden inom SBBK, står Helena Lindström på tröskeln att rista in sin plats i historien. SBBK har i 55 år formats av manliga ordföranden, men nu, när höstens årsmöte nalkas, förslås Helena Lindström, 50 år, som den första kvinnliga ordföranden.

Lindström har omfattande ledande erfarenhet inom ekonomi och IT, och som ägare av ett konsultföretag inom samma områden, gör detta Helena Lindström till en stark kandidat för att axla ordföranderollen.

– Jag har inte föreslagit mig själv utan det är medlemmar som har tyckt att jag skulle passa till den här posten och nu är jag i en plats i livet där ett sådant här uppdrag passar in. I mitt arbete i valberedningen har jag fått en god insyn i klubben och vilka frågor som är viktiga och det ser jag bara som en fördel när den nya styrelsen börjar arbeta, säger Helena Lindström, som klev av valberedning i juni efter fem år, till Lt.

Om hon blir vald till SBBK:s ordförande skulle det innebära att hon tar över efter Thomas Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 19:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors