Företag i fokus:

Ny förbindelse mellan Gdynia och Södertälje

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Företaget Lakeway Link startade en banbrytande RoRo-tjänst som förenklar transport mellan Polen och Sverige

Den 21 maj tar svensk sjöfart ett stort steg framåt när Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje i Sverige. Med tre avgångar per vecka i vardera riktningen, markerar denna tjänst en viktig utveckling för effektiva och miljövänliga godstransporter över Östersjön.

– Nu tar vi första steget i vår introduktion av en ny, innovativ lösning för sjötransporter direkt till centrala Sverige och Mälarenregionen, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Lakeway Link är ensamma om att erbjuda en schemalagd RoRo-trafik för tunga och omfångsrika laster mellan dessa två destinationer. Förbindelsen är tänkt att lätta på de överbelastade väg- och järnvägsnäten i Europa och bidra till minskad trafikstockning och miljöpåverkan. Noterbart är att transporten genomförs utan att lastbilschaufförerna behöver vara med ombord.

– Det är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Eftersom lastbilsförarna inte behöver följa med ombord utan kan lämna sina trailers vid kaj, frigör vi också kapacitet för åkerierna, som ofta har brist på förare, säger Fredrik Hermansson.

För denna nya linje används M/S Lakeway Express, ett RoRo-fartyg(roll on roll off) under svensk flagg med hemmahamn i Västerås, där även Lakeway Links huvudkontor ligger. Fartyget, som kan lasta 1625 körfältsmeter motsvarande ungefär 108 trailers, är också anpassat för speciella projektlast och andra tunga transporter. Resan mellan OT Port Gdynia och Södertälje tar ungefär 22 timmar, och det finns planer på att utöka trafiken till Västerås via Mälaren efter 2026, i samband med ombyggnationen av Södertälje sluss.

Denna nya tjänst förbättrar inte bara transportmöjligheterna till och från Mälarregionen, utan underlättar även transporter till ytterligare destinationer i Sverige och Norge. Gdynia fungerar samtidigt som en vital knutpunkt för både europeisk och interkontinental sjötrafik, vilket stärker dess roll som en central omlastningshamn.

Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje den 21 maj.
Pressbild, Lakeway Link

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:02

Unga forskare tävlar i Södertälje – ”Imponerande”

Pristagare-semifinal-UF

Pristagare under semifinalen av Unga Forskare
Foto: Södertälje Science Park

Gymnasieelever från hela Sverige imponerade med sina forskningsprojekt i Forsknings-SM:s semifinal på Södertälje Science Park, där ämnen som aerodynamik, svarta hål och musikens effekt på koncentration utforskades.

I en showcase av ung vetenskaplig talang har Södertälje Science Park varit värd för den senaste semifinalen i Utställningen Unga Forskare, en del av Sveriges största naturvetenskapliga och tekniska tävling för gymnasieelever. Eventet lockade cirka 60 deltagare som presenterade sina forskningsprojekt, vilka täckte ett brett spektrum av fascinerande ämnen.

– Vi arrangerar semifinal för femte året med en kompetent och rutinerad jury och varje gång blir vi glatt överraskade och imponerande av elevernas kreativitet, ihärdighet, klokhet och förmåga att berätta om sina arbeten. Semifinal i Unga Forskare är absolut en av årets toppdagar på jobbet, säger Mikael Ek, juryordförande.

(Annonslänk)

Tävlingen, som är ett initiativ av Unga Forskare – Sveriges ledande ideella ungdomsorganisation inom STEM – syftar till att främja ett intresse för vetenskap och teknik bland unga. Med en historia som sträcker sig tillbaka till 1977, engagerar organisationen årligen tusentals ungdomar i sina program och aktiviteter.

Under evenemanget den 7 mars utmärkte sig projekt inom allt från utforskning av aerodynamik med vindtunnlar, till studier om svarta håls effekt på universums struktur och klassisk musiks inverkan på koncentration. Av de 40 projekten som presenterades, lyckades 9 kvalificera sig för den nationella finalen, som planeras att äga rum på samma plats mellan 8-11 april. Finalen kommer att samla de bästa projekten från landets alla åtta semifinaler.

Juryn, ledd av Mikael Ek, berömde årets tävlande för deras höga kvalitet på arbeten. Utöver kvalificering till finalen, delades även specialpriser ut, inklusive årets vattenpris, framtidspris och publikens pris, vilket understryker bredden på talang och innovation bland de unga forskarna.

Med blick mot finalen i april, står det klart att Sveriges unga forskartalanger inte bara utmanar vetenskapens gränser utan även inspirerar framtida generationer att utforska och bidra till vårt samhälles teknologiska och vetenskapliga framsteg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 14 mars 2024 00:24

DEBATT: Ärlighet varar längst, Alexander Rosenberg

Parkering

Foto: Alexander Isa

Slutreplik från Liberalerna: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

En viktig del för ett attraktivt och lättillgängligt centrum är att det finns goda möjligheter till parkeringsytor i ytterkanterna av stadskärnan” – Moderaternas valmanifest för Södertälje kommun 2022. 

Det är okej att man ändrar sig i politiken men det är viktigt att vara ärlig. Moderaterna och resten av kommunledningen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har drivit igenom kraftiga minskningar av mängden avgiftsfri parkering i Södertälje kommun. Det är Liberalerna emot. I vårt budgetförslag såg vi till att säkerställa finansiering för att bevara hundratals parkeringsplatser. 

Dels har delen av dygnet som är avgiftsfri, nattparkeringen, minskat med tre timmar, men framförallt har hundratals parkeringsplatser som tidigare hade två timmars avgiftsfri parkering blivit av med detsamma.

(Annonslänk)

Motivationen för det hela har varit att det var för dyrt med avgiftsfri parkering. Vi har redan skrivit om varför majoritetens parkeringsexperiment inte blivit billigare. 

Nu hävdar Rosenberg att det inte alls i huvudsak handlade om kostnaden, men så har det inte alltid låtit. I en intervju med SVT Södertälje den femtonde november lät det istället så här från Rosenberg (M): ”De här två timmarna har varit ganska kostsamma sett till effekten de gett, slutsatsen är att de används av de som bor och jobbar i centrum främst”. 

Metin Hawsho, Liberalerna
Pressbild

I samma intervju lyfte Rosenberg ytterligare potentiella parkeringslösningar.  “Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta”. Det är inget fel med att testa nya tankar och idéer inför TV-kamerorna men då får man som beslutsfattare acceptera att det uppfattas en aning otydligt vad man faktiskt vill. Istället anklagar Rosenberg (M) oss för att vara lögnare när vi påpekar just detta, helt värdigt är det inte.

Som Rosenberg nämner ska denna “långsiktiga” parkeringslösning utvärderas i höst och eventuellt revideras igen. Vad Alexander Rosenberg och Moderaterna tycker då återstår att se. Vi ser fram emot ett gott samarbete, men det kräver att majoriteten spelar med öppna kort nästa gång.

Metin Hawsho,
Liberalerna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors