Företag i fokus:

DEBATT: Majoriteten sviker avtal och löften

Godner-Rosen-Greg

Politiska majoriteten. Boel Godner(S), Alexander Rosenberg(M) och Lars Greger (MP)
Foto: Lucas T

Majoriteten sviker ingångna avtal och löften. Några exempel Assyriska Fotbollsföreningen, Grafikens Hus, Farstanäs camping. Konsekvenserna blir orimliga antingen för kommunen själv, aktörerna, våra invånare eller föreningar. 

(Annonslänk)

Grafikens hus förespeglades under 8 år att de skulle kunna få komma in i Gjuteriet dit de ville flytta sin fantastiska verksamhet från Mariefred efter att lokalen de hade där brann ned. Ett starkt varumärke med genomslag nationellt och internationellt, en ”dragare” som man säger i besöksnäringen. Ett varumärke som kompletterar till exempel Tom Tits som besöksmål. Samtidigt arbetade de med våra barn i skolor och förskolor med utveckling av kreativa verksamheter. 

Södertälje skulle återigen bli en starkare Kulturstad med Oktober, El Sistema, Grafikens Hus, en stark kulturskola, biblioteksverksamhet, amatörteater och mycket mer. Grafikens hus skulle definitivt stärkt Södertälje som Svensk och internationell kulturstad. Med andra ord ett svek både mot Grafikens Hus och Södertäljes invånare.

”Majoriteten tror inte på kraften hos entreprenörer som vill etablera sig i Södertälje”

Den politiska majoriteten tror inte på kraften hos entreprenörer som vill etablera sig i Södertälje inom besöksnäringen. Hanteringen av Farstanäs camping är ett exempel på det. Där avbröts satsningen på en ny restaurangbyggnad när den redan var beställd. Det är märkligt att man utger sig för att vara expert på restaurangaffären, trots att flera goda exempel från närliggande golfbanor att bra restauranger mycket väl kan drivas på landsbygden på säsongsberoende besöksplatser. Dessutom är den nya gästhamnen exempel på att det mycket väl kan vara riktigt att kommunen satsar i faciliteterna för att sedan arrendera ut till duktiga entreprenörer. Här har man svikit kommuninvånare, entreprenör och blivande besökare och arrendatorer från när och fjärran. Sorgligt!

Det tredje exemplet och det senaste är Assyriska fotbollsföreningen, en förening som framgångsrikt under 50 år i med- och motgång bedrivit och bedriver en omfattande fotbollsverksamhet för unga och seniorer. En verksamhet som de ska ha all heder av. Efter en period i händerna på okunniga personer med för stora ambitioner har de hamnat i ekonomiska trångmål, vilket naturligtvis är dåligt och en utmaning. 

”Kommunen drar ut på processen för att sedan ställa krav som riskerar driva föreningen i konkurs”

Den nuvarande styrelsen mötte majoriteten 2022 (S, Mp, C, KD) efter två tuffa pandemi år med den bestämda uppfattningen att göra rätt för sig. Utan tvekan vill föreningen representerad av bland annat ordförande Moussa Esa betala av föreningens skulder till Södertälje kommun. Att då storebror kommunen drar ut på processen för att sedan ställa krav som riskerar driva föreningen i konkurs är obegripligt och inte det alternativ vi uppfattade att dåvarande majoriteten vare sig ville eller såg framför sig. Centerpartiet gjorde det definitivt inte. 

Vår uppfattning är att det är en rimlig avbetalningsplan som ska avtalas. Om AFF går upp ytterligare i seriesystemet kan avbetalningstakten avsevärt höjas, vilket naturligtvis ska ske när de ekonomiska förutsättningarna blir bättre. En avbetalningsplan som både hanterar hela skulden och klarar av att föreningen fortsatt bedriver den för Södertälje så viktiga och omfattande ungdomsverksamheten. 

Tre exempel på olika typer av svek från den nuvarande majoriteten (S, M, Mp). Svek mot de ingående aktörerna, kommunen själv, och stora delar av Södertäljeborna.

Tage Gripenstam,
Gruppledare Centerpartiet

Leif Åhlin,
Ordförande Centerpartiet

Läs även: INSÄNDARE: Tacka Boel Godner för en mörk vår

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 maj 2024 14:30
Senast uppdaterad: 9 maj 2024 14:18

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors