Företag i fokus:

Bolaget slår tillbaka anklagelser om fusk

ECE3B732-F277-4819-AAA4-CF35C3A27724

Foto: Alexander Isa

Efter att ha upptäckt brister i märkningen av ”Basmati Sella Ris XXL 1121” efter en nyligen genomförd analys, vidtog Miljönämnden åtgärder mot importföretaget Midyat Import AB. Kommunen beordrade företaget att omedelbart korrigera märkningen på sin produkt.

Efter en inspektion begärde Miljökontoret att få utföra provtagning på bolagets basmatiris. Detta efter att ha mottagit information om att deras ris inte motsvarar sorten ”1121”.

Enligt kommunens handlingar gäller avvikelsen för 5 kg-förpackningen med bäst före-datum 08/2025 och batchnummer: STIPL-6DM-166.

Handlingarna som offentliggjordes snappades upp av bland annat LT, som den senaste tiden har beskrivit Midyat Import AB som ett fuskande företag i flera artiklar. Bolagets företrädare, Aziz Oyal, som har förnekat alla anklagelser om fusk, väljer nu att yttra sig.

Kontrakt mellan Midyat Import och leverantören där det framgår att bolaget köpt ris av sorten 1121.
Bild: Privat

– Vi har av Länstidningen i Södertälje målats ut som ett företag som fuskar i deras artiklar om Basmatiris. Detta är inte sant. Vi vill tydligt förneka alla påståenden om vilseledande eller oärlighet kring detta. För att klargöra för allmänheten handlar Miljökontorets analys och bedömning enbart om riskornens storlek/sort och inget annat, säger Aziz till Telgenytt.

Kontrollen, som initierades efter tips till Miljökontoret, visade att 92% av innehållet var godkänd basmatiris vid en provtagning, trots att förpackningarna utlovade 100%.

– Enligt gällande EU-lagstiftning har vi rätt att begära en andra expertutlåtande (DNA-Analys) angående provresultaten. Därför har vi tillsammans med vår leverantör valt att skicka proverna för ytterligare analys för att vara säkra på Miljökontorets resultat. Oavsett utfallet av det andra provresultatet, vill vi understryka att vårt ris är godkänt och säkert att konsumera, säger han och fortsätter.

(Annonslänk)

– När man läser LT:s artiklar får man uppfattningen att vi har köpt en billig rissort och sålt den som 1121 för ekonomisk vinning, vilket vi kraftigt tar avstånd från. Vi vill klargöra att vi har köpt ris av sorten 1121 från vår leverantör och att vi har dokumentation i form av ett kontrakt och avtal från leverantören som tydligt bekräftar detta. Vi har följt alla krav som gäller för import av ris från länder utanför EU, vilket också kontrolleras av både Jordbruksverket och Livsmedelsverket, säger han.

Han fortsätter att beskriva hur bolaget alltid har strävat efter att leverera högkvalitativa produkter, vilket är deras främsta prioritet. Han uttrycker också djup oro över eventuella avvikelser i kvaliteten på deras ris.

– Vi vill samtidigt betona att vi tar alla anklagelser på största allvar. Vi har redan inlett åtgärder för att korrigera eventuella brister i samråd med Miljökontoret, samt att vi undersöker nu aktivt om vår leverantör har levererat felaktig variant av ris, som det påstås i analysen.

Midyat Import AB har inlett åtgärder för att korrigera eventuella brister
Foto: Alexander Isa

– Vårt ris är väldigt populärt bland våra kunder och konsumenter. De är väl medvetna om att våra produkter alltid håller högsta klass. Vi utför alltid noggranna tester av våra produkter innan de når marknaden och har inte upptäckt några brister.

Hur känner du inför anklagelserna som ert bolag målas ut för?

– Vi är besvikna över att felaktigt ha blivit utpekade som fuskare. Det är oerhört felaktigt och missvisande. Vi har drivit bolaget seriöst i över 30 år. LT har sökt oss för en kommentar, men vi har hänvisat till vår rådgivare och livsmedelsexperten Per Nilsson. Nu vill vi bara lägga detta bakom oss och återuppbygga det fina förtroende som vi har haft med våra kunder i många år, säger Aziz från Midyat Import, till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt ska ett flertal bolag runt om i landet kontrolleras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2024 11:53
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 11:53

Riksbanken sänker styrräntan – första gången på åtta år

Monopol Riksbank Bank styrränta PEXEL

Foto: Pexels

Efter flera år av räntehöjningar meddelar Riksbanken en sänkning av styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent, vilket markerar den första sänkningen sedan åtta år tillbaka.

Detta steg signalerar starten på en möjlig serie av räntesänkningar, med ytterligare två förväntade under andra halvåret, förutsatt att inflationsutsikterna förblir stabila.

Den aktuella räntesänkningen kommer i en tid då inflationen, exklusive energipriser, visat på en nedgång till 2,9 procent i mars, vilket är under Riksbankens tidigare prognos. Denna trend och avtagande utbudsstörningar har gjort det möjligt för Riksbanken att överväga ytterligare lättnader i penningpolitiken, trots en fortsatt osäker global ekonomisk miljö som påverkas av den starka amerikanska ekonomin och geopolitisk osäkerhet.

Riksbanken understryker dock att framtida penningpolitiska beslut kommer att präglas av försiktighet med tanke på de potentiella riskerna för ökad inflation, kopplade till externa ekonomiska faktorer och kronans växelkurs. Protokollet från det penningpolitiska mötet där räntebeslutet fattades kommer att offentliggöras den 15 maj, samma dag som räntan justeras.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 12:37
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 12:37

Ny förbindelse mellan Gdynia och Södertälje

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Företaget Lakeway Link startade en banbrytande RoRo-tjänst som förenklar transport mellan Polen och Sverige

Den 21 maj tar svensk sjöfart ett stort steg framåt när Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje i Sverige. Med tre avgångar per vecka i vardera riktningen, markerar denna tjänst en viktig utveckling för effektiva och miljövänliga godstransporter över Östersjön.

– Nu tar vi första steget i vår introduktion av en ny, innovativ lösning för sjötransporter direkt till centrala Sverige och Mälarenregionen, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Lakeway Link är ensamma om att erbjuda en schemalagd RoRo-trafik för tunga och omfångsrika laster mellan dessa två destinationer. Förbindelsen är tänkt att lätta på de överbelastade väg- och järnvägsnäten i Europa och bidra till minskad trafikstockning och miljöpåverkan. Noterbart är att transporten genomförs utan att lastbilschaufförerna behöver vara med ombord.

– Det är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Eftersom lastbilsförarna inte behöver följa med ombord utan kan lämna sina trailers vid kaj, frigör vi också kapacitet för åkerierna, som ofta har brist på förare, säger Fredrik Hermansson.

För denna nya linje används M/S Lakeway Express, ett RoRo-fartyg(roll on roll off) under svensk flagg med hemmahamn i Västerås, där även Lakeway Links huvudkontor ligger. Fartyget, som kan lasta 1625 körfältsmeter motsvarande ungefär 108 trailers, är också anpassat för speciella projektlast och andra tunga transporter. Resan mellan OT Port Gdynia och Södertälje tar ungefär 22 timmar, och det finns planer på att utöka trafiken till Västerås via Mälaren efter 2026, i samband med ombyggnationen av Södertälje sluss.

Denna nya tjänst förbättrar inte bara transportmöjligheterna till och från Mälarregionen, utan underlättar även transporter till ytterligare destinationer i Sverige och Norge. Gdynia fungerar samtidigt som en vital knutpunkt för både europeisk och interkontinental sjötrafik, vilket stärker dess roll som en central omlastningshamn.

Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje den 21 maj.
Pressbild, Lakeway Link

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors