Företag i fokus:

Bolaget slår tillbaka anklagelser om fusk

ECE3B732-F277-4819-AAA4-CF35C3A27724

Foto: Alexander Isa

Efter att ha upptäckt brister i märkningen av ”Basmati Sella Ris XXL 1121” efter en nyligen genomförd analys, vidtog Miljönämnden åtgärder mot importföretaget Midyat Import AB. Kommunen beordrade företaget att omedelbart korrigera märkningen på sin produkt.

Efter en inspektion begärde Miljökontoret att få utföra provtagning på bolagets basmatiris. Detta efter att ha mottagit information om att deras ris inte motsvarar sorten ”1121”.

Enligt kommunens handlingar gäller avvikelsen för 5 kg-förpackningen med bäst före-datum 08/2025 och batchnummer: STIPL-6DM-166.

Handlingarna som offentliggjordes snappades upp av bland annat LT, som den senaste tiden har beskrivit Midyat Import AB som ett fuskande företag i flera artiklar. Bolagets företrädare, Aziz Oyal, som har förnekat alla anklagelser om fusk, väljer nu att yttra sig.

Kontrakt mellan Midyat Import och leverantören där det framgår att bolaget köpt ris av sorten 1121.
Bild: Privat

– Vi har av Länstidningen i Södertälje målats ut som ett företag som fuskar i deras artiklar om Basmatiris. Detta är inte sant. Vi vill tydligt förneka alla påståenden om vilseledande eller oärlighet kring detta. För att klargöra för allmänheten handlar Miljökontorets analys och bedömning enbart om riskornens storlek/sort och inget annat, säger Aziz till Telgenytt.

Kontrollen, som initierades efter tips till Miljökontoret, visade att 92% av innehållet var godkänd basmatiris vid en provtagning, trots att förpackningarna utlovade 100%.

– Enligt gällande EU-lagstiftning har vi rätt att begära en andra expertutlåtande (DNA-Analys) angående provresultaten. Därför har vi tillsammans med vår leverantör valt att skicka proverna för ytterligare analys för att vara säkra på Miljökontorets resultat. Oavsett utfallet av det andra provresultatet, vill vi understryka att vårt ris är godkänt och säkert att konsumera, säger han och fortsätter.

(Annonslänk)

– När man läser LT:s artiklar får man uppfattningen att vi har köpt en billig rissort och sålt den som 1121 för ekonomisk vinning, vilket vi kraftigt tar avstånd från. Vi vill klargöra att vi har köpt ris av sorten 1121 från vår leverantör och att vi har dokumentation i form av ett kontrakt och avtal från leverantören som tydligt bekräftar detta. Vi har följt alla krav som gäller för import av ris från länder utanför EU, vilket också kontrolleras av både Jordbruksverket och Livsmedelsverket, säger han.

Han fortsätter att beskriva hur bolaget alltid har strävat efter att leverera högkvalitativa produkter, vilket är deras främsta prioritet. Han uttrycker också djup oro över eventuella avvikelser i kvaliteten på deras ris.

– Vi vill samtidigt betona att vi tar alla anklagelser på största allvar. Vi har redan inlett åtgärder för att korrigera eventuella brister i samråd med Miljökontoret, samt att vi undersöker nu aktivt om vår leverantör har levererat felaktig variant av ris, som det påstås i analysen.

Midyat Import AB har inlett åtgärder för att korrigera eventuella brister
Foto: Alexander Isa

– Vårt ris är väldigt populärt bland våra kunder och konsumenter. De är väl medvetna om att våra produkter alltid håller högsta klass. Vi utför alltid noggranna tester av våra produkter innan de når marknaden och har inte upptäckt några brister.

Hur känner du inför anklagelserna som ert bolag målas ut för?

– Vi är besvikna över att felaktigt ha blivit utpekade som fuskare. Det är oerhört felaktigt och missvisande. Vi har drivit bolaget seriöst i över 30 år. LT har sökt oss för en kommentar, men vi har hänvisat till vår rådgivare och livsmedelsexperten Per Nilsson. Nu vill vi bara lägga detta bakom oss och återuppbygga det fina förtroende som vi har haft med våra kunder i många år, säger Aziz från Midyat Import, till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt ska ett flertal bolag runt om i landet kontrolleras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2024 11:53
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 11:53

Stark tillväxt och rekordresultat i första kvartalet

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Scania rapporterar en imponerande prestation med rekordhöga resultat och ökade marknadsandelar, drivet av framgångarna med deras nya Scania Super-serie.

Scania har inlett 2024 med betydande framgångar enligt deras senaste delårsrapport för januari till mars. Företagets nettoomsättning steg med 20 procent till 55,1 miljarder kronor, och det justerade rörelseresultatet ökade till 8,0 miljarder kronor, vilket motsvarar en förbättrad rörelsemarginal på 14,5 procent. Dessa siffror markerar en period av stark tillväxt och effektivitetsförbättringar.

– Scanias försäljning var stark och vi levererar vårt bästa rörelseresultat någonsin under ett kvartal. Denna framgång beror på höga produktionsvolymer med leveranser som ökat med 17 procent jämfört med förra året. Dessutom har utrullningen av vår bränsleeffektiva Scania Super ökad våra marknadsandelar, kommenterar VD Christian Levin.

(Annonslänk)

Antalet fordon som levererades under perioden ökade med 17 procent till 26 496, trots en minskning i antalet nollutsläppsfordon jämfört med föregående år. Trots detta visar en ökning av orderingången på nollutsläppsfordon till 133 att intresset för miljövänligare alternativ fortsätter att växa.

Den robusta efterfrågan på lastbilar stöds av globala trender som ersättning av äldre fordon och stark ekonomisk aktivitet, särskilt i Latinamerika där en återhämtning, driven av jordbruk och gruvindustri i Brasilien, har noterats. Denna återhämtning balanserar en normaliserande efterfrågan i Europa.

Scanias arbete med att effektivisera sin produktionskedja har resulterat i ökade volymer och kortare ledtider, vilket förbättrar både leveransprecision och lönsamhet. Företagets fokus på att stärka sin leveranskedja och kapacitetsutnyttjande understryker dess anpassningsförmåga i en snabbföränderlig marknad.

Sammanfattningsvis står Scania starkt rustat för 2024 med en solid bas för fortsatt tillväxt och innovation, vilket är särskilt tydligt i deras satsningar på nollutsläppsfordon och den globala expansionsstrategin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:05

Bröderna Ashour och Andre tar över Coops tidigare lokal

11223344556677

Foto: Alexander Isa

Bröderna Ashour och Andre Anwer tar över den före detta Coop-butiken på Klockarvägen i Geneta. Planen är att öppna livsmedelsbutiken VARDAX marknad med fokus på både svenska och internationella varor. En intervju genomfördes för att få reda på deras planer och tankar inför den kommande etableringen.

– Vi såg potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger bröderna till Telgenytt, och berättar att de tar tjänstledigt från Scania för att följa drömmen.

Bröderna Ashour, 32, och Andre, 24, båda med en maskiningenjörsexamen i bagaget från KTH samt MBA – Internationell marknadsföring vid EU Business School Barcelona, öppnar inom kort sin nya livsmedelsbutik i Geneta, men exakt öppningsdatum hålls hemligt. På deras Instagramsida pågår en tävling där följare kan gissa öppningsdatumet för chansen att vinna ett presentkort värt tusen kronor. Tävlingen avslutas den första maj.

Idag är båda tjänstemän på Scania, men de har tagit tjänstledigt för att satsa helhjärtat på sin dröm och den egna verksamheten.

– Jag har alltid sagt att Scania är en riktigt bra arbetsgivare. Scania sitter i hjärtat. Men å andra sidan, vi kommer från en entreprenörsfamilj. Vår äldre bror driver eget företag utomlands. Farsan har alltid haft eget och vi har blivit inspirerade av det de har lyckats åstadkomma och följa den vägen, säger Ashour.

Coop på Klockarvägen i Geneta blir livsmedelsbutiken VARDAX.
Bild: Kartor

Den nya livsmedelsbutiken på Klockarvägen kommer att erbjuda en mix av svenska och internationella varor i syfte att attrahera både gamla och nya kunder. Nu ser de fram emot att etablera sig som en lokal handelsplats.

– Vi har alltid haft entreprenörskap i blodet, och att driva eget känns helt rätt. När den här lokalen blev ledig såg vi potentialen direkt och tvekade inte att signera för lokalen, säger yngre brodern Andre.

Bröderna har lång erfarenhet inom livsmedelsbranschen och har tidigare ägt två butiker. När de fick kännedom om att lokalen blev tillgänglig för nya aktörer skickade de in en förfrågan om att hyra lokalen, men det fanns flera intressenter och konkurrensen var stenhård.

– Det var inte enkelt att ta över lokalen. Det hölls många intervjuer av hyresvärden för att hitta rätt personer och rätt företag, men också för att säkerställa att det är några seriösa aktörer som kliver in.

Efter en noggrann genomgång av hyresvärden föll valet slutligen på bröderna.

Bröderna Ashour och Andre Anwer
Foto: Alexander Isa

Med sin bakgrund och erfarenhet känner de sig redo att ta steget och öppna den nya butiken i Geneta. Lokalen, som har en total yta på cirka 1000 kvadratmeter, erbjuder gott om utrymme för kunder att röra sig bekvämt. Dessutom finns det parkeringsmöjligheter för cirka 45 bilar, vilket gör det lätt för kunder att besöka butiken.

Det är en stor lokal ni tar över. Hur går tankarna kring det.

– Vi har letat efter lokal länge och det finns få bra lokaler i Södertälje. När vi fick den här chansen tvekade vi inte helt enkelt. Själva lokalen är välkänd. Trafikflödet här är jättebra, det är oerhört många som kör förbi och att det är ett centralt läge, säger Andre.

Ni har nämnt att det blir en internationell butik. Vilka regioner kommer ni att fokusera på?

– Förutom mat från mellanöstern som förstås kommer ha den största andelen i butiken kommer vi även ha mat från Balkan och Indien. Enligt vår marknadsundersökning åker många Indier som bor och jobbar i Södertälje till Kista för att storhandla. Vi kommer se till att de väljer oss genom att erbjuda ett brett indidiskt sortiment.

Trots utmaningar under etableringsprocessen är de entusiastiska över möjligheten att driva sin egen butik i Geneta och ser fram emot att bidra till det lokala samhället. Genom att erbjuda en blandning av lokala och internationella varor samt fokusera på kundservice och tillgänglighet, hoppas bröderna på att skapa en framgångsrik och populär livsmedelsbutik i Södertälje.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2024 20:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors