Företag i fokus:

Ungdomar i Hovsjö har väntat länge på nya lokaler

Hovsjo

Realistpartiets Simon Isso och Joackim Granberg
Foto: Shamash Oyal

Under en nylig diskussion på Hovsjö fritidsgård reflekterade ungdomarna över det ökade antalet besökare från andra fritidsgårdar. I slutet av april hade fritidsgården haft nästan 90 besökare under en kväll. Denna ökning i besöksantal får ungdomarna att fundera över behovet av bättre och större lokaler för framtiden.

– Vi får besök från ungdomar från bland annat Ronna hela tiden och det gör att det blir trångt hos oss på Hovsjö, säger en ungdom till Realistpartiet under besöket.

Under en eftermiddag mötte den tillförordnade verksamhetsledaren, Joakim Sae-Cho, upp Simon Isso och Joakim Granberg från Realistpartiet under ett oväntat besök och diskuterade de nya lokaler som man lovat i flera år. Realistpartiet ser detta som en allvarlig fråga eftersom man inte har tagit upp diskussionen om nya fritidslokaler för Hovsjö i kommunfullmäktige.

Ungdomarna verkar i undermåliga lokaler.

Sae-Cho berättade att man använder vatten från toalettens vattenkran för att värma upp vatten för kaffe, te och nudlar, vilket Granberg från Realistpartiet starkt reagerade på.

Joakim Sae-Cho
Foto: Shamash Oyal

– Man fyller en vattendunk från toaletten för att göra te eller kaffe. Det är skandalöst. Jag blev naturligtvis förbannad och svarade att det knappast finns något viktigare att diskutera än vår framtid, det vill säga våra ungdomar i Södertälje, och att även de bör vara en högsta prioritet, även om de bor i Hovsjö, säger Joackim Granberg.

Efter flera års misslyckade löften om nya lokaler besökte Realistpartiets gruppledare Joackim Granberg och kommunalrådssekreterare Simon Isso Hovsjö Fritidsgård. Under besöket fick de möjlighet att samtala med ungdomar och personal, vilket gav dem insikter i det långvariga behovet av förbättringar. Ungdomarna i området har länge lidit av bristen på passande fritidsanläggningar och hoppas nu på en verklig förändring.

Hovsjö fritidsgård har tillgång till Hovsjö Hubbens idrottshall men får endast boka den två gånger i veckan trots brist på lokalutrymmen.

-Vi får bara använda hallen två gånger i veckan när vi har bokat dagarna. Vi har försökt boka fler dagar men kommunen godkänner inte detta, vilket är frustrerande, säger en annan ungdom till Telgenytt.

Granberg tar bristen på lokalerna på allvar och har lovat ungdomarna att han kommer att driva frågan vidare under kommande kommunstyrelsemöte.

Joakim Granberg, Realistpartiet
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 01:27

MINGELBILDER v.49 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0021

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.48

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 11:40
Senast uppdaterad: 11 december 2023 11:40

Här dansar rekordmånga barn den klassiska dansen ”Bagie”

220571AD-10E1-4236-BD90-DDC59FF63A65

Foto: Alexander Isa/Shamash Oyal

Vid en inställd lektion på Majtorpsskolan introducerade vikarien Shamash Oyal den traditionella dansen ”Bagie” till sina elever. En tillställning som enligt honom själv kan vara världsrekord i antalet deltagare.

– Det började med att jag introducerade dansen till mina elever i årskurs 3, och därifrån spred det sig vidare till andra årskurser. Otroligt roligt att vara med om barnens entusiasm, säger Shamash Oyal, som under fritiden arbetar ideellt på Telgenytt sedan starten 2021.

Det var en vanlig skoldag som snabbt förvandlades till en minnesvärd händelse. När en lektion oväntat ställdes in tog en elev i årskurs 3 tillfället i akt att dela med sig av sin kulturella bakgrund. Fär att sysselsätta barnen tog Shamash Oyal initiativet att lära barnen åk 3 den traditionella och populära assyriska dansen ”Bagie” som snabbbt blev populär bland andra elever.

Elevena på Majtorpskolan. Foto: Shamash Oyal

– I samråd med idrottsläraren på skolan fortsatte intresset för dansen och varje torsdag under skolans så kallade ’morgonpuls’ lyckades vi engagera många elever under flera veckors tid. Och idag kunde vi äntligen samla alla elever till en gemensam dans, säger Oyal och fortstätter.

– Dessutom är dans effektivt för att minska stress och främja lyckokänslor genom frisättning av endorfiner. Det är också ett utmärkt sätt att stärka sociala band och uttrycka sig kreativt. Kort sagt, dans gynnar både kropp och själ. Jag är så glad och tacksam till både elever och lärarna på årskurs 3 för en fantastisk insats.

Kul att så många medverkade. Har du någonsin sett så många barn dansa ”Bagie” samtidigt tidigare?

– Det har jag faktiskt inte gjort, det var en unik och magisk upplevelse. Jag skulle nästan kunna slå vad om att vi slog världsrekord idag, säger Shamash Oyal och skrattar.

Se elevernas dans på Majtorpskolan här

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 09:00
Senast uppdaterad: 12 december 2023 03:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors