Företag i fokus:

Södertäljeartisten Bony-B släpper ny sommarhit

Bony-B-Pressbild-2024

Artisten Bony-B med rötter i Kongo Kinshasa.
Pressbild

Den uppkommande Afrobeat-stjärnan Bony-B från Södertälje är redo att ta över svenska dansgolv med sin nya singel ”Stannar”, som släpps den 17 maj. -Jag vill få er att dansa, säger Södertäljeartisten.

Den flerspråkiga artisten, som tidigare blandat franska och lingala i sina texter, har nu valt att fokusera på svenska för att bredda sin publik i Sverige.

Bony-B, vars riktiga namn är Bony Bolia, är en musikalisk naturbegåvning med rötter i Kongo Kinshasa. Hans unika förmåga att blanda Afrobeat med R&B och svensk pop har gett honom en växande skara fans, både lokalt i Södertälje och nationellt. Med stöd från Statens Kulturråd och tidigare uppträdanden på bland annat Södertäljefestivalen, är Bony-B inställd på att göra 2024 till sitt år.

(Annonslänk)

Singeln ”Stannar” är den andra från hans kommande debutalbum, som förväntas släppas den 14 juni. Låten kombinerar dansanta rytmer med en tydlig hitpotential, vilket placerar den högt på sommarens spellistor för klubbar och radio.

– Jag vill få er att dansa till musiken men texten har ett budskap och det är att dialog och harmoni övervinner bråk och motsättningar. ”Stannar” är en hyllning till att välja kärlek och förståelse över hat. Jag vill påminna om att tillsammans kan vi alla stanna kvar och växa tillsammans.

Vid sidan av sin musikkarriär arbetar Bony-B inom vården och är aktiv inom Hillsong kyrka som ungdomsledare. Hans mångsidiga bakgrund och engagemang i samhället ger ett djup till hans musik, vilket resonerar väl med en bred publik. Med planerade uppträdanden på stora evenemang som Mx2 Summervibes i Stockholm, är sommaren 2024 positionerad att bli ett genombrottsår för denna dynamiska artist.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:24

Nu är anmälan öppen för årets nomineringar

0508CE15-9154-46F5-B412-2ADBC2A478F8

Tidigare vinnare; Kvinnovation och Mamma United.

Nu har anmälan öppnat för den årliga nomineringen till Jämställdhetspriset. Vem tycker du bör prisas?

Varje år delar Södertälje kommunen, tillsammans med flera aktörer, ut utmärkelsen Jämställdhetspriset. Ett pris till en person, förening eller företag som haft stor betydelse för jämställdheten i Södertälje. 

Jämställdhetspriset handlar bland annat om att kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha samma inflytande att forma samhället och sina egna liv.

Nu är det dags att nominera den du tycker är värd att belönas med jämställdhetspriset 2024. I fjol tilldelades utmärkelsen till Mamma United, ett samarbete med SBB, Victoriahem i Södertälje och mödrar i Ronna och Fornhöjden.

”Föreningen har med stort engagemang, långsiktighet och tålamod lyckats nå en målgrupp som samhället generellt har svårt att nå ut till. Att stärka kvinnor som lever i socialt utsatta områden är en av flera viktiga pusselbitar för att öka psykisk hälsa, bryta ensamhet och isolering samt bidra till ett samhälle fritt från våld. Gruppen mammor är en viktig förebyggande kraft som lätt glöms bort men Mamma United hjälper dem att skapa en känsla av meningsfullhet genom att ge deltagarna rätt verktyg att påverka sin egen livssituation.”, löd nomineringen 2023 när Mamma United tog emot utmärkelsen.

Mamma United Södertälje. Foto: Duaa Veder,

Kommunen delar priset till den som visat på insatser som:

  • pekar på nya vägar för att öka jämlikheten
  • visar på konkreta samhällsvinster genom ett ökat jämställdhetstänk
  • motverkar diskriminering på grund av kön
  • utvecklar jämställdhetsarbetet inom utbildningsområdet
  • utvecklar den egna arbetsplatsen, föreningen eller företaget så att jämställdhet mellan könen ökar
  • motverkar mäns våld mot kvinnor
  • motverkar våld i nära relationer

Priset delas ut den 8 mars under den Internationella kvinnodagen i stadshuset.

Tidigare vinnare:

2023: Mamma United
2022: Kvinnovation
2021: Södertälje Basketbollklubb
2020: Södertälje SK
2019: Livet Bitch!
2018: Tjejhuset
2017: Telge SIBK
2016: Juventas systrar

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:46

Kommunen avbryter med Linanäs Marina

Linanas

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har upphävt arrendeavtalet med Linanäs marina, motiverat avtalsbrott och misskötsel.

I ett avgörande steg för att upprätthålla sina marina standarder och skydda lokala vatten, har Södertälje kommun sagt upp sitt avtal med Linanäs marina. Beslutet, först rapporterat av LT, baseras på långvariga avtalsbrott, varav det mest anmärkningsvärda är tillåtelsen av stora fartyg i en hamn avsedd för småbåtar.

Ett fartyg, som tar in vatten och befinner sig farligt nära farleden, riskerar att sjunka och blockera trafiken på Mälaren.

Trots att kommunen meddelade uppsägningen redan förra vintern, gavs arrendatorn en förlängd tidsperiod – fram till årsskiftet – att avveckla sin verksamhet. Denna period har ytterligare förlängts till den 31 mars efter arrendatorns begäran om dispens, vilket också ger småbåtsägare som använder marinan extra tid att hitta nya platser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors