Företag i fokus:

Södertäljeartisten Bony-B släpper ny sommarhit

Bony-B-Pressbild-2024

Artisten Bony-B med rötter i Kongo Kinshasa.
Pressbild

Den uppkommande Afrobeat-stjärnan Bony-B från Södertälje är redo att ta över svenska dansgolv med sin nya singel ”Stannar”, som släpps den 17 maj. -Jag vill få er att dansa, säger Södertäljeartisten.

Den flerspråkiga artisten, som tidigare blandat franska och lingala i sina texter, har nu valt att fokusera på svenska för att bredda sin publik i Sverige.

Bony-B, vars riktiga namn är Bony Bolia, är en musikalisk naturbegåvning med rötter i Kongo Kinshasa. Hans unika förmåga att blanda Afrobeat med R&B och svensk pop har gett honom en växande skara fans, både lokalt i Södertälje och nationellt. Med stöd från Statens Kulturråd och tidigare uppträdanden på bland annat Södertäljefestivalen, är Bony-B inställd på att göra 2024 till sitt år.

(Annonslänk)

Singeln ”Stannar” är den andra från hans kommande debutalbum, som förväntas släppas den 14 juni. Låten kombinerar dansanta rytmer med en tydlig hitpotential, vilket placerar den högt på sommarens spellistor för klubbar och radio.

– Jag vill få er att dansa till musiken men texten har ett budskap och det är att dialog och harmoni övervinner bråk och motsättningar. ”Stannar” är en hyllning till att välja kärlek och förståelse över hat. Jag vill påminna om att tillsammans kan vi alla stanna kvar och växa tillsammans.

Vid sidan av sin musikkarriär arbetar Bony-B inom vården och är aktiv inom Hillsong kyrka som ungdomsledare. Hans mångsidiga bakgrund och engagemang i samhället ger ett djup till hans musik, vilket resonerar väl med en bred publik. Med planerade uppträdanden på stora evenemang som Mx2 Summervibes i Stockholm, är sommaren 2024 positionerad att bli ett genombrottsår för denna dynamiska artist.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:24

Olycka på restaurang – Anställd fick frityrolja över sig

Ambulans-helikopter

Arkivbild

Vid lunchtid idag drabbades en anställd på en restaurang i Södertälje av allvarliga brännskador efter att ha fått frityrolja över sig.

En olycka inträffade idag på en restaurang i Södertälje, när en anställd halkade och fick hett frityrolja över sig under arbete. Olyckan, som skedde vid lunchtid vid klockan 12-tiden, ledde till att personen fick allvarliga brännskador. Den drabbade var vid medvetande och kunde kommunicera vid räddningstillfället och har fördes med ambulanshelikopter till sjukhus för vård.

Polisen har inlett en förundersökning gällande arbetsplatsolyckan och eventuellt vållande till kroppsskada. Ytterligare detaljer kring olyckans omständigheter och den drabbades tillstånd är ännu oklart.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 2 februari 2024 16:24

Nellie Melker vann stort pris åt sin klass

Melker

Klass 4A i stadshuset. Foto: Södertälje kommun/ Rossanna Linden

Fjärdeklassare från ett dussin skolor deltog i en unik tävling där de fick gestalta sina framtidsvisioner. Tävlingen, som nu firar sitt 15-årsjubileum, belönade eleverna med en stor prispott från Telge Fastigheter.

Under hösten deltog fjärdeklassare i Södertälje i en unik tävling med temat ”din framtid om 15 år”. Uppgiften var att kreativt gestalta hur de föreställer sig sina liv år 2038. Tävlingen, som lockade bidrag från cirka 500 elever, utgjorde en plattform för unga sinnen att utforska och uttrycka sina framtidsdrömmar.

För att markera tävlingens 15-årsjubileum, höjde Telge Fastigheter prispotten till 15 000 kronor. Denna generösa summa fördelades så att 5 000 kronor tillföll vinnande klasskassan, medan de återstående 10 000 kronorna skulle doneras till ett välgörande ändamål efter klassens val. Detta år gick det ärofulla priset till Natalie Melker från klass 4A på Igelstaskolan, som valde Barncancerfonden som mottagare av den välgörande donationen.

Nellie Melker från klass 4A tillsammans med sin bildlärare Eva Lysell. Foto Erik Elowsson

– Det vinnande bidraget tar oss med på en fantastisk resa 15 år framåt i tiden. Här sicksackar snygga, snabba farkoster genom galaxerna, utrustade med väldigt långa laddarsladdar, sade Krister Mellström, vd på Telge Fastigheter, när han läste upp juryns motivering.

Klassen bjöds in till en rundvandring på onsdagförmiddagen på stadshuset, men kulminerade i en spännande prisutdelning. Där överraskades Natalie Melker och klass med både prisutdelningen och en jättestor check på 15 000 kr samt gratulationer från tävlingens jury.

– Framtiden, det fick mig att tänka på flera saker. Vulkanutbrott, is dinosaurier och flygande bilar som jag tror vi kommer ha. Jag gillar färg så jag ritade också en regnbåge med stjärnor och planeter, säger Nellie Melker i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 16:10
Senast uppdaterad: 2 februari 2024 16:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors