Företag i fokus:

AstraZeneca söker undantag från sanktioner mot Ryssland

Astra Pressbild

AstraZeneca
Pressbild

AstraZeneca, har lämnat in en formell ansökan till svenska utrikesministeriet för att undantas från vissa EU-sanktioner mot Ryssland. Denna begäran är grundad i företagets behov av att fortsätta leverera livsviktiga mediciner till landet trots de rådande sanktionerna.

I ansökan, som skickades den 14 mars, understryker AstraZeneca sitt åtagande att upprätthålla högsta möjliga standarder för kvalitet och säkerhet i leverans av mediciner som behandlar allvarliga sjukdomar, inklusive cancer och sällsynta sjukdomar.

Företaget framhåller vikten av att kunna fortsätta sin verksamhet i Ryssland för att inte äventyra tillgången till nödvändig vård för patienter som är beroende av dessa behandlingar.

(Annonslänk)

Enligt EU:s sanktionsregler finns det möjlighet för medlemsstaternas myndigheter att bevilja undantag från vissa restriktioner, om de anser att det är nödvändigt för att skydda humanitära intressen eller säkerställa leverans av essentiella tjänster. AstraZeneca betonar i sin ansökan att deras produkter inte bara är avgörande för patienternas hälsa utan också uppfyller de strikta krav som ställs på läkemedel i Europa, vilket bidrar till att upprätthålla höga säkerhets- och kvalitetsstandarder globalt.

Företagets förfrågan till svenska myndigheter är en del av en större strategi för att säkerställa att de kan fortsätta att leverera sina produkter under de rådande internationella restriktionerna, samtidigt som de följer internationell rätt och upprätthåller sitt engagemang för etiska affärsprinciper och patientvård.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 11:59
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 02:17

Nu är anmälan öppen för årets nomineringar

0508CE15-9154-46F5-B412-2ADBC2A478F8

Tidigare vinnare; Kvinnovation och Mamma United.

Nu har anmälan öppnat för den årliga nomineringen till Jämställdhetspriset. Vem tycker du bör prisas?

Varje år delar Södertälje kommunen, tillsammans med flera aktörer, ut utmärkelsen Jämställdhetspriset. Ett pris till en person, förening eller företag som haft stor betydelse för jämställdheten i Södertälje. 

Jämställdhetspriset handlar bland annat om att kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha samma inflytande att forma samhället och sina egna liv.

Nu är det dags att nominera den du tycker är värd att belönas med jämställdhetspriset 2024. I fjol tilldelades utmärkelsen till Mamma United, ett samarbete med SBB, Victoriahem i Södertälje och mödrar i Ronna och Fornhöjden.

”Föreningen har med stort engagemang, långsiktighet och tålamod lyckats nå en målgrupp som samhället generellt har svårt att nå ut till. Att stärka kvinnor som lever i socialt utsatta områden är en av flera viktiga pusselbitar för att öka psykisk hälsa, bryta ensamhet och isolering samt bidra till ett samhälle fritt från våld. Gruppen mammor är en viktig förebyggande kraft som lätt glöms bort men Mamma United hjälper dem att skapa en känsla av meningsfullhet genom att ge deltagarna rätt verktyg att påverka sin egen livssituation.”, löd nomineringen 2023 när Mamma United tog emot utmärkelsen.

Mamma United Södertälje. Foto: Duaa Veder,

Kommunen delar priset till den som visat på insatser som:

  • pekar på nya vägar för att öka jämlikheten
  • visar på konkreta samhällsvinster genom ett ökat jämställdhetstänk
  • motverkar diskriminering på grund av kön
  • utvecklar jämställdhetsarbetet inom utbildningsområdet
  • utvecklar den egna arbetsplatsen, föreningen eller företaget så att jämställdhet mellan könen ökar
  • motverkar mäns våld mot kvinnor
  • motverkar våld i nära relationer

Priset delas ut den 8 mars under den Internationella kvinnodagen i stadshuset.

Tidigare vinnare:

2023: Mamma United
2022: Kvinnovation
2021: Södertälje Basketbollklubb
2020: Södertälje SK
2019: Livet Bitch!
2018: Tjejhuset
2017: Telge SIBK
2016: Juventas systrar

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:46

Kommunen avbryter med Linanäs Marina

Linanas

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har upphävt arrendeavtalet med Linanäs marina, motiverat avtalsbrott och misskötsel.

I ett avgörande steg för att upprätthålla sina marina standarder och skydda lokala vatten, har Södertälje kommun sagt upp sitt avtal med Linanäs marina. Beslutet, först rapporterat av LT, baseras på långvariga avtalsbrott, varav det mest anmärkningsvärda är tillåtelsen av stora fartyg i en hamn avsedd för småbåtar.

Ett fartyg, som tar in vatten och befinner sig farligt nära farleden, riskerar att sjunka och blockera trafiken på Mälaren.

Trots att kommunen meddelade uppsägningen redan förra vintern, gavs arrendatorn en förlängd tidsperiod – fram till årsskiftet – att avveckla sin verksamhet. Denna period har ytterligare förlängts till den 31 mars efter arrendatorns begäran om dispens, vilket också ger småbåtsägare som använder marinan extra tid att hitta nya platser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors