Företag i fokus:

Efter 25 år – Max öppnar två nya enheter i Södertälje

MAX

Öppning av en tidigare Max-enhet. Snart är det Södertäljes tur.
Pressbild: Max

Efter 25 år av framgångsrik närvaro planerar Max att öppna två nya restauranger i Södertälje, varav den första vid Moraberg nästa månad.

Max Burgers, Sveriges kända hamburgerkedja som först öppnade sina dörrar i Södertälje år 1999 på Ängsgatan vid Bårsta IP, firar nu 25 år i staden genom att expandera verksamheten.

Max Burgers grundades 1968 i Gällivare av 19-åringen Curt Bergfors tillsammans med hans sambo och har sedan dess vuxit till en betydande aktör inom snabbmatsindustrin. Under ledning av sönerna Christoffer och Richard Bergfors har bolaget de senaste åren nått nya ekonomiska höjder. I början av 2024 rapporterade företaget för första gången en omsättning som översteg 5 miljarder kronor.

(Annonslänk)

I takt med att verksamheten expanderar, förbereder Max nu öppningen av två nya enheter i Södertälje, inklusive en ny restaurang nära konkurrenten McDonald’s vid Moraberg med cirka 150 sittplatser. Fastigheten som är belägen vid E4 i Moraberg är i full gång med förberedelserna och planeras att öppna redan nästa månad.

– Vi planerar för öppning den 12 juni, säger Helena Stenqvist Maxs presstalesperson i ett mail till Telgenytt.

Denna expansion understryker en fortsatt tillväxtfas för Max, som förstärker sin närvaro på marknaden med flera nya restaurangöppningar runt om i landet. Max planerar också att etablera sig i Järna med ambitionen att öppna restaurangen 2025 som kan rymma upp till 170 gäster.

– Järna har vi inget fastställt kring gällande öppning, men kan återkomma när jag har mer info om den, säger Helena Stenqvist.

Januari 2023 öppnade Max i Burger Kings gamla lokaler i Nykvarn som har plats för cirka 200 sittande gäster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 01:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Riksbanken sänker styrräntan – första gången på åtta år

Monopol Riksbank Bank styrränta PEXEL

Foto: Pexels

Efter flera år av räntehöjningar meddelar Riksbanken en sänkning av styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent, vilket markerar den första sänkningen sedan åtta år tillbaka.

Detta steg signalerar starten på en möjlig serie av räntesänkningar, med ytterligare två förväntade under andra halvåret, förutsatt att inflationsutsikterna förblir stabila.

Den aktuella räntesänkningen kommer i en tid då inflationen, exklusive energipriser, visat på en nedgång till 2,9 procent i mars, vilket är under Riksbankens tidigare prognos. Denna trend och avtagande utbudsstörningar har gjort det möjligt för Riksbanken att överväga ytterligare lättnader i penningpolitiken, trots en fortsatt osäker global ekonomisk miljö som påverkas av den starka amerikanska ekonomin och geopolitisk osäkerhet.

Riksbanken understryker dock att framtida penningpolitiska beslut kommer att präglas av försiktighet med tanke på de potentiella riskerna för ökad inflation, kopplade till externa ekonomiska faktorer och kronans växelkurs. Protokollet från det penningpolitiska mötet där räntebeslutet fattades kommer att offentliggöras den 15 maj, samma dag som räntan justeras.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 12:37
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 12:37

Ny förbindelse mellan Gdynia och Södertälje

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Företaget Lakeway Link startade en banbrytande RoRo-tjänst som förenklar transport mellan Polen och Sverige

Den 21 maj tar svensk sjöfart ett stort steg framåt när Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje i Sverige. Med tre avgångar per vecka i vardera riktningen, markerar denna tjänst en viktig utveckling för effektiva och miljövänliga godstransporter över Östersjön.

– Nu tar vi första steget i vår introduktion av en ny, innovativ lösning för sjötransporter direkt till centrala Sverige och Mälarenregionen, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Lakeway Link är ensamma om att erbjuda en schemalagd RoRo-trafik för tunga och omfångsrika laster mellan dessa två destinationer. Förbindelsen är tänkt att lätta på de överbelastade väg- och järnvägsnäten i Europa och bidra till minskad trafikstockning och miljöpåverkan. Noterbart är att transporten genomförs utan att lastbilschaufförerna behöver vara med ombord.

– Det är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Eftersom lastbilsförarna inte behöver följa med ombord utan kan lämna sina trailers vid kaj, frigör vi också kapacitet för åkerierna, som ofta har brist på förare, säger Fredrik Hermansson.

För denna nya linje används M/S Lakeway Express, ett RoRo-fartyg(roll on roll off) under svensk flagg med hemmahamn i Västerås, där även Lakeway Links huvudkontor ligger. Fartyget, som kan lasta 1625 körfältsmeter motsvarande ungefär 108 trailers, är också anpassat för speciella projektlast och andra tunga transporter. Resan mellan OT Port Gdynia och Södertälje tar ungefär 22 timmar, och det finns planer på att utöka trafiken till Västerås via Mälaren efter 2026, i samband med ombyggnationen av Södertälje sluss.

Denna nya tjänst förbättrar inte bara transportmöjligheterna till och från Mälarregionen, utan underlättar även transporter till ytterligare destinationer i Sverige och Norge. Gdynia fungerar samtidigt som en vital knutpunkt för både europeisk och interkontinental sjötrafik, vilket stärker dess roll som en central omlastningshamn.

Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje den 21 maj.
Pressbild, Lakeway Link

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors