Företag i fokus:

Efter 25 år – Max öppnar två nya enheter i Södertälje

MAX

Öppning av en tidigare Max-enhet. Snart är det Södertäljes tur.
Pressbild: Max

Efter 25 år av framgångsrik närvaro planerar Max att öppna två nya restauranger i Södertälje, varav den första vid Moraberg nästa månad.

Max Burgers, Sveriges kända hamburgerkedja som först öppnade sina dörrar i Södertälje år 1999 på Ängsgatan vid Bårsta IP, firar nu 25 år i staden genom att expandera verksamheten.

Max Burgers grundades 1968 i Gällivare av 19-åringen Curt Bergfors tillsammans med hans sambo och har sedan dess vuxit till en betydande aktör inom snabbmatsindustrin. Under ledning av sönerna Christoffer och Richard Bergfors har bolaget de senaste åren nått nya ekonomiska höjder. I början av 2024 rapporterade företaget för första gången en omsättning som översteg 5 miljarder kronor.

(Annonslänk)

I takt med att verksamheten expanderar, förbereder Max nu öppningen av två nya enheter i Södertälje, inklusive en ny restaurang nära konkurrenten McDonald’s vid Moraberg med cirka 150 sittplatser. Fastigheten som är belägen vid E4 i Moraberg är i full gång med förberedelserna och planeras att öppna redan nästa månad.

– Vi planerar för öppning den 12 juni, säger Helena Stenqvist Maxs presstalesperson i ett mail till Telgenytt.

Denna expansion understryker en fortsatt tillväxtfas för Max, som förstärker sin närvaro på marknaden med flera nya restaurangöppningar runt om i landet. Max planerar också att etablera sig i Järna med ambitionen att öppna restaurangen 2025 som kan rymma upp till 170 gäster.

– Järna har vi inget fastställt kring gällande öppning, men kan återkomma när jag har mer info om den, säger Helena Stenqvist.

Januari 2023 öppnade Max i Burger Kings gamla lokaler i Nykvarn som har plats för cirka 200 sittande gäster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 01:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Kosttillskott återkallas – Innehåller bly

brahmi-pulver-125g-ny-64978

Foto: Rawpowder

Företaget Rawpowder återkallar kosttillskottet Brahmi-pulver i 125-gramsförpackningar. Återkallelsen beror på att produkten innehåller överskridna gränsvärden av blyhalter.

Brahmi-pulvret, som baseras på örten Brahmi (Bacopa monnieri), är populärt bland konsumenter och används ofta i matlagning samt i smoothies och andra drycker för sina potentiella hälsofördelar. Dock har upptäckten av överskridna halter av bly och PAH (Polycykliska Aromatiska Kolväten) resulterat i Rawpowders beslut att återkalla produkten.

Produkten har visat sig innehålla en blyhalt som överskrider gränsvärdet, samt halter av PAH (Polycykliska Aromatiska Kolväten) som också överstiger gränsvärdet för livsmedelssäkerhet. Företaget Rawpowder har vidtagit åtgärder för att återkalla sitt kosttillskott Brahmi-pulver i 125-gramsförpackningar med bäst före-datum 12/2023.

Företaget meddelar att ingen annan batch av Brahmi-pulver är för tillfället påverkad av detta återkallande. De som har köpt produkten uppmanas att kassera den och kommer att bli ersatta.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 17:13
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 17:13

Miljöaktivister stoppade transporter vid Södertälje Hamn

blockade2

Aktivisterna vid ett tidigare tillfälle. Foto: Ta tillbaka framtiden

Under torsdagsförmiddagen tillkallades polisen till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer störde verksamheten. Väl på plats visade det sig vara klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” som genomförde en aktion.

Vid klockan 11:00 larmades polisen till Solviksvägen vid Södertälje Hamn på grund av rapporter om störande aktiviteter från ett tiotal personer.

– Personerna ska bland annat sitta framför en utfart och stoppa lastbilar. Några personer ska också ha försökt ta sig upp på lastbilar, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, var aktionen att blockera och stoppa transporten av fossila bränslen. Torsdagens aktion i Södertälje var den tredje i rad där medlemmarna blockerade porten till depån vid oljehamnen.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, säger Irma Kjellström, till Telgenytt.

Aktionen under torsdagen, liksom de två tidigare dagarna, var en fredlig aktion. När polisen anlände till platsen och uppmanade aktivisterna att avlägsna sig, gjorde de det utan motstånd.

Miljöaktivisterna blockerade utfart i Södertälje. Foto. Privat.

Foto. Privat.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 12:01
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 17:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors