Företag i fokus:

Efter 25 år – Max öppnar två nya enheter i Södertälje

MAX

Öppning av en tidigare Max-enhet. Snart är det Södertäljes tur.
Pressbild: Max

Efter 25 år av framgångsrik närvaro planerar Max att öppna två nya restauranger i Södertälje, varav den första vid Moraberg nästa månad.

Max Burgers, Sveriges kända hamburgerkedja som först öppnade sina dörrar i Södertälje år 1999 på Ängsgatan vid Bårsta IP, firar nu 25 år i staden genom att expandera verksamheten.

Max Burgers grundades 1968 i Gällivare av 19-åringen Curt Bergfors tillsammans med hans sambo och har sedan dess vuxit till en betydande aktör inom snabbmatsindustrin. Under ledning av sönerna Christoffer och Richard Bergfors har bolaget de senaste åren nått nya ekonomiska höjder. I början av 2024 rapporterade företaget för första gången en omsättning som översteg 5 miljarder kronor.

(Annonslänk)

I takt med att verksamheten expanderar, förbereder Max nu öppningen av två nya enheter i Södertälje, inklusive en ny restaurang nära konkurrenten McDonald’s vid Moraberg med cirka 150 sittplatser. Fastigheten som är belägen vid E4 i Moraberg är i full gång med förberedelserna och planeras att öppna redan nästa månad.

– Vi planerar för öppning den 12 juni, säger Helena Stenqvist Maxs presstalesperson i ett mail till Telgenytt.

Denna expansion understryker en fortsatt tillväxtfas för Max, som förstärker sin närvaro på marknaden med flera nya restaurangöppningar runt om i landet. Max planerar också att etablera sig i Järna med ambitionen att öppna restaurangen 2025 som kan rymma upp till 170 gäster.

– Järna har vi inget fastställt kring gällande öppning, men kan återkomma när jag har mer info om den, säger Helena Stenqvist.

Januari 2023 öppnade Max i Burger Kings gamla lokaler i Nykvarn som har plats för cirka 200 sittande gäster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 01:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Uppåt för Farstanäs camping – ”Har burit frukt”

Ewert-Farstanas

Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun/Privat

Våren 2022 beslutade Södertälje kommun att ta över Farstanäs camping efter tidigare arrendatorn Pigge Werkelin som lämnade efter 10 år. Nu rapporterar kommunen flera positiva resultat jämfört med föregående år.

– Trots att vi ännu inte börjat med den stora förändringen av Farstanäs, har det lilla vi gjort burit frukt, säger Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun och ansvarig för upprustningen av Farstanäs.

Farstanäs camping i Södertälje kommun är på uppgång efter att kommunen tog över platsen 2022 för att göra den mer attraktiv året runt. En ny rapport visar att antalet gästnätter har ökat med 60 procent under drygt halva sommaren, jämfört med föregående år. Intäkterna har också ökat med över 170 procent. Majoriteten av gästerna kommer från utlandet, framförallt från Tyskland och Nederländerna.

Nästa steg är att påbörja upprustningen av campingplatsen, inklusive nybyggnation av en restaurang och ett servicehus, vilket startar under hösten. Nästa sommar förväntas dock vara en temporär lösning på grund av pågående byggen.

– Sedan kan vi börja slå på den stora trumman med en ordentlig marknadsföring och när också stugorna finns på plats så kan det bli riktigt roligt. Det är en vacker plats som är värd många besökare, säger Ewert Sjöstrand

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 11:36
Senast uppdaterad: 28 juli 2023 11:43

Låga grundvattennivåer oroar i länet

Vatten

Foto: SGU

Värmen i början av sommaren och den pågående torkan har resulterat i låga grundvattennivåer i stora delar av länet. Trots regn de senaste veckorna fortsätter grundvattennivåerna att vara låga, särskilt för enskilda brunnar som försörjer hushåll, rapporterar SVT.

Grundvattennivåerna, som har sjunkit mer än vanligt i stora delar av länet, är fortfarande under normalläge, speciellt för små grundvattenmagasin som försörjer enskilda brunnar. Det finns cirka en miljon permanentboende och lika många fritidsboende som har sin dricksvattenförsörjning från egen brunn.

Fortfarande låga grundvattennivåer i Stockholms län.

Enligt hydrogeologen Anders Retzner, som SVT har talat med, rekommenderas att vidta åtgärder för att undvika total vattenbrist mot slutet av sommaren. Huvudfokus bör vara att använda vattnet på ett hållbart sätt då situationen snabbat kan förvärras om värmen slår till.

– Det grundvattennivåerna vi har nu är det vi kommer ha till mitten av oktober, säger Anders Retzner, hydrogeolog SGU, Sveriges Geologiska Undersökning, till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 08:30
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 23:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors