Företag i fokus:

Efter 25 år – Max öppnar två nya enheter i Södertälje

MAX

Öppning av en tidigare Max-enhet. Snart är det Södertäljes tur.
Pressbild: Max

Efter 25 år av framgångsrik närvaro planerar Max att öppna två nya restauranger i Södertälje, varav den första vid Moraberg nästa månad.

Max Burgers, Sveriges kända hamburgerkedja som först öppnade sina dörrar i Södertälje år 1999 på Ängsgatan vid Bårsta IP, firar nu 25 år i staden genom att expandera verksamheten.

Max Burgers grundades 1968 i Gällivare av 19-åringen Curt Bergfors tillsammans med hans sambo och har sedan dess vuxit till en betydande aktör inom snabbmatsindustrin. Under ledning av sönerna Christoffer och Richard Bergfors har bolaget de senaste åren nått nya ekonomiska höjder. I början av 2024 rapporterade företaget för första gången en omsättning som översteg 5 miljarder kronor.

(Annonslänk)

I takt med att verksamheten expanderar, förbereder Max nu öppningen av två nya enheter i Södertälje, inklusive en ny restaurang nära konkurrenten McDonald’s vid Moraberg med cirka 150 sittplatser. Fastigheten som är belägen vid E4 i Moraberg är i full gång med förberedelserna och planeras att öppna redan nästa månad.

– Vi planerar för öppning den 12 juni, säger Helena Stenqvist Maxs presstalesperson i ett mail till Telgenytt.

Denna expansion understryker en fortsatt tillväxtfas för Max, som förstärker sin närvaro på marknaden med flera nya restaurangöppningar runt om i landet. Max planerar också att etablera sig i Järna med ambitionen att öppna restaurangen 2025 som kan rymma upp till 170 gäster.

– Järna har vi inget fastställt kring gällande öppning, men kan återkomma när jag har mer info om den, säger Helena Stenqvist.

Januari 2023 öppnade Max i Burger Kings gamla lokaler i Nykvarn som har plats för cirka 200 sittande gäster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 01:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Scania säkrar rekordorder i Europa – 2500 lastbilar

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Foto: Alexander Isa

Lastbilstillverkaren Scania har säkrat en av sina största lastbilsorder någonsin i Europa, inklusive den största ordern av batterielektriska lastbilar under ett kalenderår.

– Den här affären är mycket betydelsefull och utgör en milstolpe i vår fortsatta resa mot hållbara transporter, säger Scanias VD Christian Levin.

Scania har erhållit en betydande beställning från Consortium Purchasing Group i Storbritannien och omfattar 2500 lastbilar. Ordern inkluderar Scania lastbilar utrustade med den nya SUPER-drivlinan samt 100 batterielektriska lastbilar, vilka kommer att bli de första av sitt slag att trafikera brittiska vägar.

– Vi är väldigt nöjda med att kunna förnya vår överenskommelse. Det har varit en besvärlig tid för tillverkande företag, med globala störningar i leveranser av material. Men Scania har arbetat nära oss de senaste två åren för att minimera negativa effekter för oss båda. Detta visar vilket starkt partnerskap vi har mellan våra företag, säger William Stobart, Vice VD på Culina Group.

Beställningen kommer att levereras till Culina Group, WS Group och A.W. Jenkinson Group inom loppet av ett år. Alla fordon kommer att åtföljas av ett omfattande treårigt underhålls- och reparationsavtal, och Scania Financial Services kommer att bistå med finansieringen av delar av fordonsflottan.

– Det är ett styrkebevis på relationen mellan två organisationer och som gör det möjligt för oss att offentliggöra denna nyhet. Men även en eloge till alla dem vars arbete genom åren denna affär bygger på, säger Chris Nevitt är VD för Scania Storbritannien.

Scanias VD, Christian Levin. Pressbilder: Scania.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 juli 2023 19:55

Räddningstjänsten larmades – Flera bilar i brand

image-1

Foto: Shamash Oyal

Under söndagskvällen ryckte flera räddningsenheter och polispatruller ut till Fjärilstigen efter att ha mottagit ett larmsamtal om en omfattande bilbrand.

Vid 23-tiden på söndagskvällen inkom samtal in till SOS Alarm om en bilbrand i Blombacka.

Branden hade uppstått på en stor parkering intill flera bostadshus, vilket resulterade i att polisen och flera räddningsenheter snabbt kallades till platsen för att stoppa eldens spridning.

När polisen kom fram till platsen visade det sig att två personbilar stod i brand. I samband med branden samlades boende i området och enligt Telgenytts utsände ska polisen ha tillkallat ytterligare patruller för att hålla folk på säkert avstånd.

Det är fortfarande oklart hur branden startades och ingen person ska ha kommit till skada.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juli 2023 23:35
Senast uppdaterad: 31 juli 2023 00:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors